Street Playfighter - Say what?

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
GSXR 750 1985 Streetfighter

Har suttit å knåpat lite med Photoshop. Är antingen inne på att byta
bort min gamle gixxer mot en Husaberg supermotard. Men efter lite studier
angående dessa, så verkar de behöva en våldsamt överdriven service
för att gå som de ska och inte haverera, vilket blir ap dyrt och svårt att slå den förmånliga försäkring och de utgifter som en gammgixxer kräver. Am I right?

Istället har jag funderat på bygga om hojen som jag har till en streetfighter,
för att räta upp körställningen och slippa krypa ihop som en mask (är 1,95 cm). Inget bling, utan hardcore rakt igenom. Styre skall komma upp mycket högre än i dagsläget med ett fatbar och höga styrhöjare (Minst 8 cm). Bifogar bild på de
styrhöjare jag använde då jag körde motocross, de var 8 cm.

Egentligen är detta i dagsläget bara en idé, men känner jag mig rätt så
kommer jag stå i garaget med sågen i högsta högg, om några dagar.

Vad tror ni, ska jag köra på? Känns samtidigt tråkigt å riva ner det som
jag så fint lackade å satt ihop förra vintern, se bild. Obs, realiseras mina idéer skall bygget följa en students fattiga plånbok.
 

Bifogat

  • GEP448.jpg
    GEP448.jpg
    87.6 KB · Visningar: 392
  • 100_0033.jpg
    100_0033.jpg
    100.2 KB · Visningar: 157
  • Streetf kopiera.jpg
    Streetf kopiera.jpg
    116.9 KB · Visningar: 536
Last edited:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Jadu, playfighter låter inte så "manligt" men lycka till det ser ju helt ok ut!
Någon genomgående färg kanske på bygget?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Du kan ju antingen spara eller sälja kåporna för att få in extra pengar till bygget.

Börja med att bygga om hojen med basic-grejer, dvs släng kåporna, på med ny styrkrona+crosstyre, byta de slangar som behövs och på med ett lyse fram.

Sedan när du har råd så kan du ju alltid länga i en 1100-motor eftersom den passar så gott som hand i handske utan större modifieringar.
 

streetgixxer

FSRacing Supermoto/Trial
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 500 SM -12,Orion 125cc fiddy -09
Flip skrev:
2670563 Har suttit å knåpat lite med Photoshop. Är antingen inne på att byta
bort min gamle gixxer mot en Husaberg supermotard. Men efter lite studier
angående dessa, så verkar de behöva en våldsamt överdriven service
för att gå som de ska och inte haverera, vilket blir ap dyrt och svårt att slå den förmånliga försäkring och de utgifter som en gammgixxer kräver. Am I right?

Istället har jag funderat på bygga om hojen som jag har till en streetfighter,
för att räta upp körställningen och slippa krypa ihop som en mask (är 1,95 cm). Har börjat skissat lite på en "Street Playfighter". Inget bling, utan hardcore rakt igenom. Styre skall komma upp mycket högre än i dagsläget med ett fatbar och höga styrhöjare (Minst 8 cm). Bifogar bild på de
styrhöjare jag använde då jag körde motocross, de var 8 cm.

Egentligen är detta i dagsläget bara en idé, men känner jag mig rätt så
kommer jag stå i garaget med sågen i högsta högg, om några dagar.

Vad tror ni, ska jag köra på? Känns samtidigt tråkigt å riva ner det som
jag så fint lackade å satt ihop förra vintern, se bild. Obs, realiseras mina idéer skall bygget följa en students fattiga plånbok.



fimpa kåporna. de ser rent sagt förgävliga ut.. bara min åsikt, kör på fightern men annan lack. typ matt svart
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Operation I: Rumpan

Har införskaffat ett stycke R1 bakdel med röda sadlar. Har undersökt vinklar
och försökt generara fram idéer på hur bakramen skall moddas.

Vad tror ni att ha bakdelen i den vinkel som synes på bilderna nedan? Skulle
denna vinkel användas skulle det underlätta avsevärt för modifikationen av
bakramen, och denna skulle utföras ungefär enligt bild 2: Undre staget skulle
vinklas parallellt med bakdelens underlinje och övre staget skulle kapas vid
infästningen av bakdelen och därifrån vinklas längs med övre bakdelens linje.

Försöker att få bakramen helt gömd under bakdelen så jag enkelt kan
sätta dit en plåt- eller plexiskiva undertill senare.

Ge mig lite feedback jao! :gnissla
 

Bifogat

  • IMG_0004.JPG
    IMG_0004.JPG
    62.5 KB · Visningar: 257
  • IMG_0007ram.JPG
    IMG_0007ram.JPG
    65.4 KB · Visningar: 276

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Har införskaffat ett stycke R1 bakdel med röda sadlar. Har undersökt vinklar
och försökt generara fram idéer på hur bakramen skall moddas.

Vad tror ni att ha bakdelen i den vinkel som synes på bilderna nedan? Skulle
denna vinkel användas skulle det underlätta avsevärt för modifikationen av
bakramen, och denna skulle utföras ungefär enligt bild 2: Undre staget skulle
vinklas parallellt med bakdelens underlinje och övre staget skulle kapas vid
infästningen av bakdelen och därifrån vinklas längs med övre bakdelens linje.

Försöker att få bakramen helt gömd under bakdelen så jag enkelt kan
sätta dit en plåt- eller plexiskiva undertill senare.

Ge mig lite feedback jao! :gnissla



Tycker det ser riktigt bra ut, PS bilden var också jäkligt cool.. Tycker vinkeln va bra på baken nu, inte högre enligt mig, kan bli för mycket av det goda :tungan Bygg på =).. :yoparty

Robban
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Har införskaffat ett stycke R1 bakdel med röda sadlar. Har undersökt vinklar
och försökt generara fram idéer på hur bakramen skall moddas.

Vad tror ni att ha bakdelen i den vinkel som synes på bilderna nedan? Skulle
denna vinkel användas skulle det underlätta avsevärt för modifikationen av
bakramen, och denna skulle utföras ungefär enligt bild 2: Undre staget skulle
vinklas parallellt med bakdelens underlinje och övre staget skulle kapas vid
infästningen av bakdelen och därifrån vinklas längs med övre bakdelens linje.

Försöker att få bakramen helt gömd under bakdelen så jag enkelt kan
sätta dit en plåt- eller plexiskiva undertill senare.

Ge mig lite feedback jao! :gnissla

Kan bli nice detdär:tummenupp Men ett tips: svetsa öron på ramen så du
kan skruva dit bakramen, ifall du vill bygga om igen, eller bara ändra något:tummenupp
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01


Ge mig lite feedback jao! :gnissla

Kan ju bli bra det där. Ur konstruktionssynpunkt är det väl nte det bästa att göra bakramen exakt som du skissat, det blir ju svagare än om du kan behålla rören raka från infästningen i ramen. Jag tänker på den knix som övre röret får någon decimeter från ramen. När det gäller vinkeln så är jag väl lite mesig och tycker du kan vinkla ner den något. Om du orkar tycker jag absolut att du ska korta av bakdelen. :tummenupp
 

biker.s

vulgar display of power
Gick med
27 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
Retta
Det där ser ju riktigt nice ut:tummenupp

Den där gixxern verkar vara ett bra utgångsobjekt, nu blir man ju inte lite sugen på att knåpa i hop nåt själv:D
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Tack för de positiva inläggen!

Hmm, det har du alldeles rätt i. Kanske det är bättre att låta det övre staget
gå som original, horisontellt rakt bakåt då? Så som på bilden nedan.

Kan ju bli bra det där. Ur konstruktionssynpunkt är det väl nte det bästa att göra bakramen exakt som du skissat, det blir ju svagare än om du kan behålla rören raka från infästningen i ramen. Jag tänker på den knix som övre röret får någon decimeter från ramen. När det gäller vinkeln så är jag väl lite mesig och tycker du kan vinkla ner den något. Om du orkar tycker jag absolut att du ska korta av bakdelen. :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_0004[1].JPG
    IMG_0004[1].JPG
    63.3 KB · Visningar: 154

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag kapade bakramen och böjde upp på min hoj. Kapade ca 2-3 cm från huvudramen för att jag inte ville kapa i förstärkningarna. Så här såg det ut när det var svetsat.
 

Bifogat

  • svetsadram1.jpg
    svetsadram1.jpg
    134.2 KB · Visningar: 408

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Vad tror du om ett par fälgar från en nyare Gsx-r? Borde gå att hitta billigt på skroten och fixa till lite.
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Tack för de positiva inläggen!

Hmm, det har du alldeles rätt i. Kanske det är bättre att låta det övre staget
gå som original, horisontellt rakt bakåt då? Så som på bilden nedan.

Jag tror du ska göra ung som lahi, dvs behålla rören raka men vinkla dom i infästningen mot ramen och sedan låta dom gå samman samman ganska långt ut från ramen.
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Absolut vill jag ha det. Men tyvärr finns inget ekonomi för det just nu! :(

Vad tror du om ett par fälgar från en nyare Gsx-r? Borde gå att hitta billigt på skroten och fixa till lite.

Tror jag kapar vid svetsfogen som bilden nedan och böjer upp stagen och sedan svetsar ihop det där jag kapat. Kapar jag av ramen helt kommer det bli svårt att se hur resten av ramen skall se ut då den inte hålls ihop, när man
ska fixa för lampinfästning, passagerarsadel och dylikt. Och allt måste vara klart då jag ska lämna iväg den för svetsning.
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    6.5 KB · Visningar: 80

Nannor

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Klippan
Hoj
GSX 1100F
Absolut vill jag ha det. Men tyvärr finns inget ekonomi för det just nu! :(



Tror jag kapar vid svetsfogen som bilden nedan och böjer upp stagen och sedan svetsar ihop det där jag kapat. Kapar jag av ramen helt kommer det bli svårt att se hur resten av ramen skall se ut då den inte hålls ihop, när man
ska fixa för lampinfästning, passagerarsadel och dylikt. Och allt måste vara klart då jag ska lämna iväg den för svetsning.

Jag gjorde ungefär likadant med ett helt lyckat resultat.
Vid den röda pilen skar jag helt enkelt upp en V-formad bit i ramen och böjde sen upp häcken dit jag ville ha det och svetsade sen ihop ramen igen.

Lycka till!
 

Bifogat

  • vinklingen.jpg
    vinklingen.jpg
    106 KB · Visningar: 341

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag skulle lätt svetsa på öron..
:)
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Pysseluppdatering

Har grejat lite i garaget. Kapade bakramen enligt min första teori och jag tror det hela kommer sluta med ett positivt resultat. Har spänt upp baken i rätt vinkel med spännband i väntan på svetsning och pill med förlängning. Se bild
för årets ankrumpa! :D

Har plockat av kopplingskåpan och ventilkåpan för blästring och lite
polering. Blir ingen våldspolering med spegelresultat, utan måttligt. Kylaren fick sig en omgång med lack, oj vad mycket bättre det blev. Börjat
tvätta motorn så gott det går också för att kunna spraya den senare.
Vad tror ni, silver som kylaren eller svart? Är sugen på silver, lite different.

Har fipplat på framskärmen också. Lite halvtouringaktigt, men jag
diggar den ändå, väldigt mycket vackrare än original iaf. Tacksamt är även
att den täcker lite av de spinkiga gafflarna ;) Bromsoken och den svarta lacken på skivorna skall blästras.

Nu åker jag till Teneriffa en vecka dvs en pause i mekandet. Så kommentera
nu! Tack å bock!
 

Bifogat

  • bak.JPG
    bak.JPG
    125.2 KB · Visningar: 200
  • kyl.JPG
    kyl.JPG
    135.8 KB · Visningar: 104
  • frams.JPG
    frams.JPG
    76.9 KB · Visningar: 148

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Det har potential att bli bra det där.. :tummenupp

Passa på att kapa till framskärmen lite om du ska göra hojen smäcker.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top