Street Playfighter - Say what?

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Tackar :) Jo jag måste faktiskt undersöka hur den skulle kunna modifieras
för att se lite argare och smidigare ut.

Ursäkta att jag inte skrivit kontaktinfon för lackarsnubben men läste sen
att du garagelackat grejerna så sket i det. Har du köpt egen spruta och
grejer eller?

Det har potential att bli bra det där.. :tummenupp

Passa på att kapa till framskärmen lite om du ska göra hojen smäcker.
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Bakram material

Vad är det för typ av aluminium som används i dessa bakramar?
Tänkte så man skaffade likadant eller liknande så svetsningen underlättas.
Är det någon speciell legering eller dyligt?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Vad är det för typ av aluminium som används i dessa bakramar?
Tänkte så man skaffade likadant eller liknande så svetsningen underlättas.
Är det någon speciell legering eller dyligt?

Kollade med killen som ska svetsa min ram och han sa att så länge det inte var någon speciell legering är det inga problem. Men får du tag på samma spec så vore det väl det optimala.
Tror inte det skulle vara någon speciell legering i ramen.
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Har plockat isär och blästrat+polerat bromsok runt om, bromsvätskebehållare
och lite småtjafs. Ska försöka att få bort all gammal äcklig original svartlack
på sådanna detaljer.

Har köpt aluminium fyrkantsprofiler för att bygga på bakramen med. Samt
något grövre profiler som skall byggas till en batterihållare som ska få bo under
tanken. Har även, förhoppningsvis, fått tag på en svetsare som kan svetsa ihop bakramen.

En modell på styrkronan som skall CNC fräsas fram är gjord. Se bild. Ett par
feta styrhöjare skall också tillverkas.

Ska försöka ta lite bilder imorgon!
 

Bifogat

  • styrkrona.jpg
    styrkrona.jpg
    38 KB · Visningar: 106
  • styrkrona2.jpg
    styrkrona2.jpg
    36.3 KB · Visningar: 86

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Lite bilder... :wiggle
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    96.5 KB · Visningar: 167
  • 2.jpg
    2.jpg
    70.8 KB · Visningar: 130
  • 6.jpg
    6.jpg
    44.3 KB · Visningar: 103
Last edited:

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Det självklara streetfighter styret Fatbar är i min ägo. Brett och högt,
precis som jag vill ha det.

Fabrikat TAG T2, bättre begagnat, 400:-.

Tror jag kommer slå rekord i budgetbygge a la snålhet. Men det är det som är
meningen också! :tungan
 

Bifogat

  • Styre.jpg
    Styre.jpg
    102.5 KB · Visningar: 133

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Apuh apuh, vad svetsningen drar ut på tiden. Men, får väl anpassa mig
efter svetsaren om man vill ha hjälp. Man kanske inte ska räkna med att ha
henne klar tills snön är borta riktigt.

Iaf, sitter och klurar på bakdelen. Som den är original så kommer linjerna inte
spela speciellt bra med den där lilla kurvaturen på bakdelen under sadeln. Bild 1.

Har lite funderingar på hur man ska kunna kapa lite så att det ser iaf
någorlunda ut. I bild 2 har jag "kapat" så avslutet går parallellt med
huvudramen. Kåpan känns inte lika utomjordisk ut längre, tycker jag.

Bild 3 har jag varit inne på länge. Men börjar ana att hojen blir lite för naken
då. Man kanske borde ha något och visa då oxå.

Några andra förslag på vad man kan hitta på?
 

Bifogat

  • alla3.jpg
    alla3.jpg
    76.3 KB · Visningar: 328
Last edited:

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91

ursäkta att jag hoppar in i tråden!
Men man kan komma undan billigt... inklusive service så har mitt fighterbygge gått på Strax över 4000kr än så länge... inte alls farligt enligt mig.
Kåporna är precis lackade i svart.. annars är det som på bilden
 

Bifogat

  • DSCF3885.JPG
    DSCF3885.JPG
    39 KB · Visningar: 183

karl_magnum

Amatör
Gick med
24 May 2006
Ort
Kramfors
Hoj
Polka r1 1998
Apuh apuh, vad svetsningen drar ut på tiden. Men, får väl anpassa mig
efter svetsaren om man vill ha hjälp. Man kanske inte ska räkna med att ha
henne klar tills snön är borta riktigt.

Iaf, sitter och klurar på bakdelen. Som den är original så kommer linjerna inte
spela speciellt bra med den där lilla kurvaturen på bakdelen under sadeln. Bild 1.

Har lite funderingar på hur man ska kunna kapa lite så att det ser iaf
någorlunda ut. I bild 2 har jag "kapat" så avslutet går parallellt med
huvudramen. Kåpan känns inte lika utomjordisk ut längre, tycker jag.

Bild 3 har jag varit inne på länge. Men börjar ana att hojen blir lite för naken
då. Man kanske borde ha något och visa då oxå.

Några andra förslag på vad man kan hitta på?

Kör som på tredje bilden! Blir klart snyggast så! :tummenupp
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
ursäkta att jag hoppar in i tråden!
Men man kan komma undan billigt... inklusive service så har mitt fighterbygge gått på Strax över 4000kr än så länge... inte alls farligt enligt mig.
Kåporna är precis lackade i svart.. annars är det som på bilden

Nej det är absolut en lagom kostnad! Dock tror jag att jag kommer slå rekord.
Kommer antagligen landa runt 2500 när den står klar. Då är bakdelen bytt med
nybyggd bakram, baklyse, bakdel och sadlar, framlyse, styre, handtag, framskärm, motorlack, egenfräst styrkrona, risers och fotpinnar, lack m.m.

Men men, man hinner väl hitta på mycket mer :)
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
tycker att fighter är vansinigt fult när folk gör "tysk" röv på hojjen. de är bara förmycket då :(
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
tycker att fighter är vansinigt fult när folk gör "tysk" röv på hojjen. de är bara förmycket då :(

Men hallå där! Det där tar jag som en förolämpning. :näsblod
Tycker inte vinkeln på min R1 bakdel är änns i närheten av en tyskrövs, och utformningen går ju inte att jämföra?
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
Det var inte dåligt!! Dock så kom flickvännen på att jag köpt ett framdäck för 1800.. så det landar väl runt 2300-2500 om man tar bort det..
Bygget ser extremt lovande ut!

Du har absolut ingen tyskröv i någon av bilderna? :confused:
Att den kanske har lite högre vinkel än tanken är inte tyskröv för mig iaf...
 
Last edited:

Streetblade

Fd. knäskrapare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Närke
Hoj
CBR 900 STREETBLADE
Hej Å Hallå.
Jag tycker att du ser ut att få till hojen riktigt bra, vinkla inte upp "röven" för mycket bara. Sen har jag en liten fråga/undran. Jag såg på bilderna att du har lika dan lyckta som jag har på min blade. Vet du om det finns några bra spottar hel/halv ljus som passar i lycktan?:confused:
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Tackar :) Jo jag måste faktiskt undersöka hur den skulle kunna modifieras
för att se lite argare och smidigare ut.

Ursäkta att jag inte skrivit kontaktinfon för lackarsnubben men läste sen
att du garagelackat grejerna så sket i det. Har du köpt egen spruta och
grejer eller?

Inga problem. Jag har kompressor och sen lånar jag en spruta av en kompis.
Har inte lackat dom än men jag kommer göra det har jag bestämt mig för. :)
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Visionen om att CNC-fräsa en egen styrkrona är antagligen förkastad
tills vidare.

Istället har jag börjat modifiera originalstyrkronan ikväll, så jag kan
använda den. Sågat och slipat till två megabrickor som skruvas fast
undertill på kronan. Ska även fylla gjuthåligheten med flytande metall samt
borra hålen.

På onsdag svetsas förhoppningsvis det sista av bakramen. Wihooo!
 

Bifogat

  • krona.jpg
    krona.jpg
    109.1 KB · Visningar: 89

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
-Borra hålen i kronan och brickorna innan du fyller håligheten med flytande metall.
-Sen lägger du ett lager målartejp på muttrarna (vilken tejp som helst funkar egentligen).
-Trä sedan muttrarna igenom styrkronan
-Sedan fyller du på med flytande metall.
-När allt torkat kan du ta bort muttrarna och tejpen runt dessa.
-Du har nu perfekta hål för muttrarna.

På detta sätt slipper du borra i den flytande metallen och riskera att försvaga den på något sätt.
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Hm, är detta verkligen det ultimata? Kemisk metall är ju bearbetningsbar, så
borde alltså gå att borra efteråt.
Och i mitt fall är det den 6 mm tjocka alubrickan som kommer ta upp
spänningarna. Den kemiska metallen blir istället mest för att inte plåten
skall buckta in vid skruvinfästningen, vilket egentligen är knappast troligt för
6 mm tjocklek. Tror jag kör enligt min teori, men tack för tipset :tummenupp

-Borra hålen i kronan och brickorna innan du fyller håligheten med flytande metall.
-Sen lägger du ett lager målartejp på muttrarna (vilken tejp som helst funkar egentligen).
-Trä sedan muttrarna igenom styrkronan
-Sedan fyller du på med flytande metall.
-När allt torkat kan du ta bort muttrarna och tejpen runt dessa.
-Du har nu perfekta hål för muttrarna.

På detta sätt slipper du borra i den flytande metallen och riskera att försvaga den på något sätt.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top