Streetfighter utav FZR

MaKikaltio

Medlem
Gick med
24 Sep 2009
Hoj
Aprilia Shiver -08
Hej alla glada

Efter att ha haft min första mc i 5 dagar krashade jag den. Nu tänkte jag bygga om den till en streetfighter. Är en riktig nybörjare.. Det är en Yamaha fzr 600.

Det som behövs: (tipsa gärna!)

• Gaffelkrona (1500:)
  • Crosstyre (300-500:)
  • R1 bakdel (?)
  • Fram lykta (finns någon strålkastare och fäste här på köp & sälj för 2500 kr, men är inte det väldigt dyrt?)
Något jag glömt? Och vart hittar man allt? de 2 förstnämnda tänkte jag köpa på blocket och biltema.

Behöver all hjälp jag kan få!

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Slow and Dark...
Hör av dig om du är sugen på en styrkrona, har på hyllan...:tummenupp

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Du behöver väll längre gas och kopplingsvajer, samt längre bromsslang? Sedan är väll en ny hastighetsmätare på sin plats.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nya fotpinnar, fälgar, slip-on/helsystem, reglage, kåpa, kuts, lyse, sving, framgaffel... listan kan göras väldigt lång. Allt beror på hur mycket pengar man har och vad man vill göra. En typisk "svenskfighter" är väl det du beskriver - en gammal (eller modern) avklädd sporthoj med fatbarstyre och lite andra småsaker.

Hur mycket pengar har du att röra dig med? Nån satt budget för hojen?

Först och främst skulle jag väl satsa på en ny lykta fram och kuts bak för utseendets skull. Sen skulle jag nog också satsa på en ny framgaffel om du ändå ska köpa gaffelkronor.

2500kr för en lykta är väl inte jättedyrt om det är en ny men nog är det en del pengar.

Min hoj som jag håller på med har jag köpt följande till:

Hayabusa 2006 framgaffel med Tokico 6-kolvs bromsok: 4000kr
Sving: gratis. (från tidigare projekt)
Fälgar: gratis. (samma som ovan)
Ljuddämpare: 1000kr
Fotpinnar: 500kr
Aluminium för svingförlängning: 1500kr

Till detta kommer det komma lite fler utgifter:

Gaffelkrona(or): 0-2000kr
Nytt avgassystem: 2500-4500kr
Nytt lyse: 1000-3000kr

Vad som behövs är helt beroende på vad du vill och kan göra med hojen. Lycka till! :)

MaKikaltio

Medlem
Gick med
24 Sep 2009
Hoj
Aprilia Shiver -08
Blir nog ett riktigt budget projekt. R1 bakdel är nu inköpt och ska snart åka på. Gaffelkronan kommer lite senare. Det jag söker nu är något coolt framlyse. Söker något som är ganska stort och sticker ut en bit, alltså inte är platt.

Typ något i stil med
yamaha-fzr-1000-streetfighter-1000-cm3-slika-1240292.jpg

eller ett framlyse från en KTM Duke

Någon som har något tips på vart jag kan finna något sånt? :Bugar

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Blir nog ett riktigt budget projekt. R1 bakdel är nu inköpt och ska snart åka på. Gaffelkronan kommer lite senare. Det jag söker nu är något coolt framlyse. Söker något som är ganska stort och sticker ut en bit, alltså inte är platt.

Typ något i stil med
yamaha-fzr-1000-streetfighter-1000-cm3-slika-1240292.jpg

eller ett framlyse från en KTM Duke

Någon som har något tips på vart jag kan finna något sånt? :Bugar

Kolla i denna annonsen så finner du en streetfighterlampa som liknar den på bilden. Jag vet inte om den finns kvar?

http://www.blocket.se/kalmar/Delar_TL100R_och_streetfighter_23286435.htm?ca=15&w=3

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag har också en fightad fzr600r -94 som troligtvis är ännu mer budget än din. Jag har helt kört fast på lyset och mätare. Jag kör med rundlyse i väntan på bättre idéer. Har du några förslag så säg till. Själv så har jag svårt för dom där "alien" maskerna.

Vad har du tänkt använda för mätare?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är själv ingen fan av alla dessa "streetfighter" lyktor med konstiga, alien-liknande former och ansiktsuttryck. Ser bara skumt ut. En hoj ska vara mekanisk, inte organisk.

Jag tycker du ska satsa på ett lyse som är mer neutralt, typ KTM Duke / Superduke. Skulle passa riktigt bra tror jag. Annars finns ju FZ1-n lyset samt MT-03:ans lyse. Kan också passa.

cpkossa: Sök på KOSO eller Acewell på Google för lite förslag på mätare. Lysen kan du ju också titta på något av ovanstående.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Är själv ingen fan av alla dessa "streetfighter" lyktor med konstiga, alien-liknande former och ansiktsuttryck. Ser bara skumt ut. En hoj ska vara mekanisk, inte organisk.

Jag tycker du ska satsa på ett lyse som är mer neutralt, typ KTM Duke / Superduke. Skulle passa riktigt bra tror jag. Annars finns ju FZ1-n lyset samt MT-03:ans lyse. Kan också passa.

cpkossa: Sök på KOSO eller Acewell på Google för lite förslag på mätare. Lysen kan du ju också titta på något av ovanstående.

MT-03 med en liten sån vindavstyrare för att dölja mätare o kabeldragning vore nice http://www.helmethairblog.com/yamaha_MT03.jpg . Risken är bara att det blir för cleant så det inte passar med resten av skrothögen...

Vad gäller mätare så hittade jag en del snygga och hyfsat billiga på tyska e-bay. Men det är lite svårt o veta om det funkar med wire eller inte när man sov bort tyska lektionerna på högstadiet... :näsblod

MaKikaltio

Medlem
Gick med
24 Sep 2009
Hoj
Aprilia Shiver -08
Tusen tack för all respons.. Killen som hade streetfighter lampan på blocket ville tyvär behålla lampan för framtida byggen. Sen har jag inte tänkt alls på hastighetsmätar problemet :gnissla

Till R1 bakkåpan tänkte jag nu köpa en undertail. Tror dock att det kan bli tjorv att på få en sådan på en fzr, vad tror ni?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tusen tack för all respons.. Killen som hade streetfighter lampan på blocket ville tyvär behålla lampan för framtida byggen. Sen har jag inte tänkt alls på hastighetsmätar problemet :gnissla

Till R1 bakkåpan tänkte jag nu köpa en undertail. Tror dock att det kan bli tjorv att på få en sådan på en fzr, vad tror ni?

Hej jag har en sån liknande lampa som jag hade på min fighter.
Tyvärr är själva lampglaset sönder (tappade ner den från en hylla:huvet) men masken och lampinsatserna är hela.
Om du är sugen på att pilla lite själv så får du den riktigt billigt!
Pm:a om du är intresserad så ska jag se om jag kan skicka någon bild.

MaKikaltio

Medlem
Gick med
24 Sep 2009
Hoj
Aprilia Shiver -08
Nu är bygget igång! Bakkåpan är en krasch kåpa till en R1 98, har inte monterat fast den ännu.
Men förutom tomrummet mellan sadeln och bakkåpan så ser det riktigt bra ut, och kommer nog inte vara några större problem att få fast.

Har ni några tips på hur jag ska dölja tomrummet?
Orkar nog inte införskaffa en r1 sadel.

Letar fortfarande efter en framlykta, helst stor och plastig,
gärna lik KTM super duke.
Har ni några tips till lykta så skriv gärna!

Har beställt en undertail från USA som lär ta säkert
2-3 veckor innan jag kan hämta den på posten, men är på G.
Sen har jag köpt någon hastighetsmätare på blocket.

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
BMW R75 -75
Kul att du är igång! :tummenupp

Skulle du inte kunna flytta bakdelen längre fram? Då får du bort mellanrummet bakom sitsen! Ser galet lång ut nu, men jag gillar ju tajta bakdelar! :rolleyes:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Kul att du är igång! :tummenupp

Skulle du inte kunna flytta bakdelen längre fram? Då får du bort mellanrummet bakom sitsen! Ser galet lång ut nu, men jag gillar ju tajta bakdelar! :rolleyes:

Japp den behöver ju inte vara så låååång men då kanske sadeln ändå inte passar för att det blir bredare???

jimmö

tokigare än tokigast
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
en som rullar
du är inte sugen på å köpa högersidokåpa med orginallack samma som din för en spottstyver? annars keep up the good work och håll oss uppdaterade med bilder =)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati