streetracing för hoj, finns intresse??

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
I RPS författning nämns ju inget alls om träning, så orsaken borde ju rimligen ligga i arrangörsansvaret och att försäkringen kräver läkare?!
Jag vill gärna ha så mycket kött på benen som möjligt innan jag gör ett nytt försök, och er hjälp är ovärderlig..:tummenupp

Finns det kanske personliga förarförsäkringar som skulle kunna friskriva arrangören från ansvar om evenemangsförsäkringen bara täcker bilar (vilket ju Blackrace Pro gör)

Det sticker lite i mina ögon att Break-out låg på 6.50.. Då faller ju helt resonemanget att hojar är för snabba..

Banan i fråga är väl lämpad för mc utan stolpar, trottoarkanter och andra hinder, då det är en hyrd taxbana på flygfältet.

Borde man inte helt problemfritt kunna kombinera flera typer av körning på en kväll genom att helt enkelt alltid hålla fordonen isär? Eller kräver Blackrace Pro att ingen annan typ av körning förekommer vid samma tillfälle?
Finns reglementet att tanka hem någonstans?

Så många frågor.. Det verkar ju vara en omfattande apparat att sätta sig in i, men går det bara att få mc tillåtna är det ju värt en hel del ansträngningar..
 

dimax

dimax
Gick med
20 Apr 2005
Ort
sthlm
Hoj
suzuki x 6 st. turbo-lustgas mm
är detta intressant fortfarande ?,,,,,,, har hört att det redan e på gång med b-race ? stämmer det
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Det sticker lite i mina ögon att Break-out låg på 6.50.. Då faller ju helt resonemanget att hojar är för snabba.
Nja, tänk på att det inte bara är den absoluta hastigheten det är frågan om, en hoj är betydligt farligare att krascha med på en sträcka med ett breakout på 7.50/125 blås än en bil så det är ingen höjdare med trottoarkanter etc.

Banan i fråga är väl lämpad för mc utan stolpar, trottoarkanter och andra hinder, då det är en hyrd taxbana på flygfältet.
Är det Vimmerbys strip så ska det väl teoretiskt sett inte vara några problem men man bör tänka sig in i situationen att vara den som står som ansvarig för säkerheten och den personen har ingen som helst skyldighet att skriva på för att släppa ut hojar. Jag har själv arrangerat hojdragracing, varit domare och tävlingsledare på dragracing och det är inte alldeles festligt, när man står som del i säkerhetsansvaret förstår man hur farligt det trots allt är.

Borde man inte helt problemfritt kunna kombinera flera typer av körning på en kväll genom att helt enkelt alltid hålla fordonen isär? Eller kräver Blackrace Pro att ingen annan typ av körning förekommer vid samma tillfälle?
Finns reglementet att tanka hem någonstans?
Man ska kanske inte hänga upp sig på Blackrace för hoj, Blackrace är en väldigt speciell övning med bl.a. Polisen och Vägverket som högsta beskyddare och det har lagts tusentals timmar på att få till det som är nu och det är en del kvar. Men börja med att läsa på www.blackrace.nu och kolla svaret till din fråga i forumet som går ut på att dom kör hojar i Blackrace Pro på Vårgårda. Ring sen Kenneth Feldthusen i Göteborg så spar du mycket tid på tangentbordet, hans nummer finns på Blackrace.nu under "Kontakt".

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Finns det kanske personliga förarförsäkringar som skulle kunna friskriva arrangören från ansvar om evenemangsförsäkringen bara täcker bilar
Det går att fixa försäkringar utan att blanda in förbunden. De på MC-sidan som har kommit längst är Svenska Fiddy-föreningen som fick noll stöd från SVEMO och då drog igång en helt fristående övning. Dom har en hemsida på http://www.svefi.se där du bl.a. kan hitta lite om det som kallas för "motortävlingsförsäkring" (Under "Försäkringar" i toppmenyn) och som alltså inte är något som motorsportförbunden har med att göra.

Samma sak där, spara timmar vid tangentbordet genom att slå en signal till nån i styrelsen, börja uppifrån i listan under "Kontakt". Dom är lätta att prata med och delar gärna med sig av sina erfarenheter.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 
Last edited:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Tack återigen för informationen, och att det inte är riskfritt förstår man ju.

Att jag inte kan kräva att någon ska hålla körningar för mc på Hultsfred Raceway är ju helt klart, jag är mer inne på att se vad jag kan göra för att kanske göra det möjligt..

Fördelen jag ser med timmar framför tangentbordet innan telefonsamtalen är att fler kanske går i samma tankar och då finns informationen redan här.

Simma lugnt
Conny, vimmerby
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
&#"/¤#!!!:gnissla
Jag som jobbar hela söndagen..

Kanonbra tips dock!
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Nu börjar förhandlingarna!
http://oden.vmi.se/~svemose/forum-read.php?forum=4&thread=642Hoppas det blir något bra!
"Man vill ju inte pissa på paraden" som Tysken säger men för att prata klarspråk: Förhandlingar har det varit långt innan den tråden dök up i SVEMOs forum och jag påstår att varken Blackrace eller SVEMO kommer att stå bakom ett arrangemang runt tidsträning för hojar på gatan inom en överskådlig framtid p.g.a. de skäl som tidigare redovisats i detalj i den här tråden (säkerheten).

Om jag vore i dina skor så skulle jag strunta fullständigt om det är organisationen Blackrace eller SVEMO det är frågan om och istället lägga tiden på att snacka med BRC om att få till en övning med hojar på deras bana.

Dom har ju redan kört med både gathojar och fullracehojar där (kolla bl.a http://www.braclub.se/default.aspx?page=bilder&id=16 samt http://www.braclub.se/default.aspx?page=bilder&id=17 ) och det borde då inte vara svårt att få till det än fler gånger.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Jo, jag struntar faktiskt (nästan) helt i vem som står bakom.. bara hojar är tillåtna, evenemanget är lagligt och det är hyggligt uppstyrt och säkert..

BRC har sagt sig i år ha ett eller två lite större evenemang planerade där hojar kommer att vara tillåtna, men då blir säkerhetspådraget mycket större (och dyrare). På de vanliga torsdagsrejsen kör man av ekonomiska skäl med Blackrace Pro, och det är därför jag har försökt lägga näsan i blöt lite där. Det verkar ju heller inte vara en helt ovanlig problemställning i andra delar av landet, så en lösning på reglementesnivå skulle ju gynna många fler än mig.

Jag har även fått intrycket att förhandlingarna SVEMO och Blackrace emellan strandat sen en tid och att man tidigare inte diskuterat Blackrace Pro vilket verkar skilja sig lite från Blackrace.

Självklart väntar jag mig inga mirakel, men det kan ju inte skada att visa på ett behov och fördelarna som kan finnas med att tillgodose det.

Mvh Conny, Vimmerby
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top