Strokad vev till GSX 1100 -86

extrem6

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
bromma
Hoj
superduke och cb750k2
har en rasslig motor som jag nu troligen kommer piffa till å fixa lite lätt!
min fråga e om det finns strok-kit med kolvar å allt till dessa??
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Strrokade vevar till R4 är inte direkt vanligt då det innebär att man får fräsa en ny från grunden vilket är lite väl dyrt. Olika varianter av borrningsökning är dock vanligt.

De här grabbarna har en del strokervevar dock inte till din moppe. Och bered dig på att öppna den stora plånboken....
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Till gamla kawa z1/z900/z1000 är det större borrning av cylindrarna som gäller. Upp till 85mm borr finns (1428cc). Fast då är det helt ny cylinder och omarbetning av motorblocket som gäller.
Dock inte strokervevar.
 

drulle

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2009
Ort
Gävle
Hoj
gsxR 1100
Kolvar kan du få för ett par tusen. Strokervevar brukar dra iväg de tiodubbla
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Men kan fråga sig varför också?
Visst ger det några hk till, men totalt sett så ger det inte så mycket. Största skillnaden är att effekten kommer på ett lägre varvtal. Hur det än är så sätter kolvhastigheten gräns för hur mycket man kan varva.... Så att....
Lägg motsvarande pengar på BigBore, Kammar osv. Det ger garanterat mer/krona

Mats
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
någon shop i sweden som har topp-kitt och big bor-kit?

Det finns nog inte någon handlare som har det på lager utan möjligen någon privatperson som har ett kitt över. Du kan lika gärna beställa från USA/EU och slippa överpriset.
 

extrem6

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
bromma
Hoj
superduke och cb750k2
ok! då vet jag.

sänkte på kortare stakar då_ borde ju finnas som gassar...
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Enbart kortare stakar lär inte bli någon hit direkt då det skulle brutalsänka kompet, för att det ska funka måste du komplettera med längre slag dvs strokervev.

Alternativt kör du med kortare stakar för att sänka kompressionen lagom för att överladda. På så vis simulerar du ju större cylindervolym! :tummenupp
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Lita på alla som säger att enklaste och billigaste sättet för dig att få mer cc är att borra blocket och sätta i större kolvar. Kolvar från USA ligger på ca 4-5000.-. Sedan tillkommer jobbet att borra cylindern. Gärna kanske lite portning och andra kammar. En fetare förgasarbrygga är ju nästan ett måste. Sedan ska ju gärna motorn kunna andas så schysstare avgas tillkommer. Rätt snabbt är du uppe i över 20tkr, om du är lite duktig och inte köper allt rakt av från hyllan. Och då ingår givetvis inte renovering av motorn i övrigt (lager, bra skick på dreven etc).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kortare vevstakar ger även högre tryck mot cylinderväggar pga vinkeländringen på vevstaken. Mer slitage mer friktionsförluster, kortare livslängd. Om man nu tycker det är kul...
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top