strul efter lamellbyte

måsen1

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Hoj
Gsx-r750 K5, KTM 990 adv, Yamaha Wr250f
Bytte lameller på zx12an efter att den började slira lite,men nu så verkar det som den inte kopplar ur riktigt för växlarna går riktigt trögt att få i. Vågade inte köra nån längre sträcka utan körde bara några hundra meter. Är det bara att justera vajern eller? :confused: Undrar också om det gör stor skillnad att byta till styvare kopplingsfjädrar för det blir lite dyrt i längden att byta lameller o stålskivor efter bara 1800mil..

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
En koppling ska köras in (rätt lugnt). Har du otur är stållamellerna, som är utstansade från fabrik, gjorda i slutet av stansverktygets livscykel så att du har en gradkant som egentligen ska filas/slipas bort innan man monterar dem. Orkar du inte ta bort dem och fila/slipa kanterna (som sviktar mot fiberlamellerna), kan du göra ett par mellanhårda slirstarter (med minst 5 minuter emellan så de hinner svalna) så att stansgraderna slits in i fiberlamellerna.

Kör du fullt skaft på t.ex. R80 och det slirar det minsta lilla, slår sig stållamellerna på mindre än 10 sekunder.

Du är absolut säker på att lamellerna blev korrekt monterade? Du bytte hela paketet, dvs både fiber och stål?

måsen skrev:
Bytte lameller på zx12an efter att den började slira lite,men nu så verkar det som den inte kopplar ur riktigt för växlarna går riktigt trögt att få i. Vågade inte köra nån längre sträcka utan körde bara några hundra meter. Är det bara att justera vajern eller? :confused: Undrar också om det gör stor skillnad att byta till styvare kopplingsfjädrar för det blir lite dyrt i längden att byta lameller o stålskivor efter bara 1800mil..

måsen1

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Hoj
Tack för tipset :tummenupp Det blir o kika på stålskivorna under dagen..vill ju inte ta bilen ner till västerås i morgon. :)

måsen1

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Hoj
Funkar alldeles lysande nu :D Justerade vajern lite o slirade iväg ett par svängar sen funkade den klockrent.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
måsen skrev:
Funkar alldeles lysande nu :D Justerade vajern lite o slirade iväg ett par svängar sen funkade den klockrent.

Nu är du alltså fit-for-fight får bara inte banga SSH - annars får du heta The-Big-Clutch-Wuss resten av ditt liv! :hihi

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag har samma problem på min GSXR750 '98. Min hoj vill inte koppla ur helt. Har precis bytt hela lamellpaketet inkl stålsskivor och nu är problemet ännu värre än innan. Klämmer in kopplingen men hojen driver framåt ändå... Satte i Suzuki orginalskivor. Jag kände inga ojämnheter i kopplingskorgens tänder heller. Spänt vajern utan resultat. Ska man våga sig på nån riktig slirstart för att nöta in dem mot varann? De nya lamellerna behöver väl inte oljebadas innan montering?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Oljebad över natten är att rekomendera, det miskar risken för att du skall bränna dina nya fina lameller med en gång.

I ditt fall kan det ju faktiskt bara vara så att dom behöver köra in sig lite,kör lite normalt och se om det släpper.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
K-Man skrev:
Jag har samma problem på min GSXR750 '98. Min hoj vill inte koppla ur helt. Har precis bytt hela lamellpaketet inkl stålsskivor och nu är problemet ännu värre än innan. Klämmer in kopplingen men hojen driver framåt ändå... Satte i Suzuki orginalskivor. Jag kände inga ojämnheter i kopplingskorgens tänder heller. Spänt vajern utan resultat. Ska man våga sig på nån riktig slirstart för att nöta in dem mot varann? De nya lamellerna behöver väl inte oljebadas innan montering?

Nya lameller ska ligga i oljebad 24 timmar innan montering, Suka har en justeringsskruv på pinnen som trycker på tryckplattan, den skall justeras så att du har ett litet spel ca 1/2 varv fri.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
tjena 1100! du e den enda som nämnt oljebad. ingen annan jag frågat har sagt att det behövs. min tryckarpinne hade ingen justerskruv. det är jag rätt säker på

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Har man en våt koppling bör man alltid bada lamellerna innan har iaf jag fått lära mig

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
nu har jag kört 15 mil. började lugnt sen varierande belastning. Problemet består. Får riva och titta till tryckstången.... :(

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 390
Men visst skall dom ligga i oljebad? Där jag köpte min sats fick jag en beskrivning på hela förfarandet och där stod det oljebad MINST fem timmar.
Detta var till en gsxr-96.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
homerone skrev:
Men visst skall dom ligga i oljebad? Där jag köpte min sats fick jag en beskrivning på hela förfarandet och där stod det oljebad MINST fem timmar.
Detta var till en gsxr-96.
Mekanikern på mc-verkstan här i stan sa att det kvittade. Frågan är om det gör nån skillnad nu... :rolleyes: Börjar ju tro att nåt annat är felet eftersom kopplingen aldrig slirat utan bara inte kopplat ur ordentligt. Trodde kopplingen var slut då hojen gått 4000 mil nu och bytte men då blev problemet värre. Börjar misstänka Biltemaoljan :( trots att så många andra kört på den utan problem. Hoppas bara att jag inte förstört det nya lamellpaketet.

Tror jag ställer av skiten nu bara... lite less!

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Efter lite klurande har jag kommit fram till att problemet måste ligga i tryckstången eller däromkring eftersom hojen drev framåt trots inklämd koppling tidigare och problemet blev värre direkt efter lamellbyte (tjockare lamellpaket). Kopplingskorgens tänder var inte slitna heller som annars är den vanliga orsaken till detta fenomen.

Frågan är vad som slits? Är det den lilla armen på insidan av framdrevskåpan vid kopplingsvajern eller är det själva tryckstången som slitits tro? Vill inte byta delar i onödan.

Kan man shimsa tryckaren? Det ligger ju brickor på båda sidorna om rullagret (urtrampningslagret). Hur stort ska glappet vara? Är det ingen som haft samma fel på sin SRAD? Min har gått 4000 mil nu.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jaha, nu har våren kommit så nu är det dags att skicka upp denna tråden igen. Problemet är enligt ovan... Hojen driver framåt trots inklämd koppling, slirar inte under färd. Bytte lameller och stålskivor och problemet blev värre. Kopplingskorgens armar såg ok ut.

Antog att problemet bestod i att det inte kopplar ur ordentligt och tog en titt på nedre kopplingsarmen som visade sig vara lite sliten i spåren och bytte denna idag. Förhoppningarna var höga förstås och efter en hel del justering (som någon skrev ovan så fanns det en skruv och låsmutter till tryckstången) var det dags för provtur. Kopplingen kändes helt ok i handtaget men....

Ni förstår säkert av att jag skriver här igen så kvarstår problemet :huvet Ska byta olja och filter men sen har jag ju f-n bytt allt!

Idéer??

Last edited:

J.R

DET E SÅ ROLIGT O GASA=)
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750
K-Man skrev:
2078075 Jaha, nu har våren kommit så nu är det dags att skicka upp denna tråden igen. Problemet är enligt ovan... Hojen driver framåt trots inklämd koppling, slirar inte under färd. Bytte lameller och stålskivor och problemet blev värre. Kopplingskorgens armar såg ok ut.

Antog att problemet bestod i att det inte kopplar ur ordentligt och tog en titt på nedre kopplingsarmen som visade sig vara lite sliten i spåren och bytte denna idag. Förhoppningarna var höga förstås och efter en hel del justering var det dags för provtur.

Ni förstår säkert av att jag skriver här igen så kvarstår problemet :huvet Ska byta olja och filter men sen har jag ju f-n bytt allt!

Idéer??

Jag har samma problem med min gsxr 750 -98...Har också köpt nya lameller...fast har jue inte monterat de än...

Bara en fråga men e det svårt att byta dom eller??? har aldrig gjort de förut o fick ingen montering beskrivning till heller.... :va

Hoppas de fixxar sig me din hoj....

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...