Strul med batteriet

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
Jag hade äntligen min premiär igår, men det var nära att det inte blev av. Batteriet var nämligen helt dött nästan, det fanns tillräckligt med ström för att lysen och sånt skulle gå igång, men startmotorn orkade det inte dra igång. Jag har en underhålls laddare från CTEK som har stått på hela vintern och blev därför mycket förvånad, jag undrar nu om det finns nån som vet vad som kan vara fel? Borde inte man ha full kraft när man har en laddare på hela vintern?
EDIT: Kan tillägga att jag fick igång hojen genom att kabelstarta från min farsas hoj. Sen var det inga problem..
 
Last edited:

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
aal skrev:
2090277 Jag hade äntligen min premiär igår, men det var nära att det inte blev av. Batteriet var nämligen helt dött nästan, det fanns tillräckligt med ström för att lysen och sånt skulle gå igång, men startmotorn orkade det inte dra igång. Jag har en underhålls laddare från CTEK som har stått på hela vintern och blev därför mycket förvånad, jag undrar nu om det finns nån som vet vad som kan vara fel? Borde inte man ha full kraft när man har en laddare på hela vintern?
Vad är det för batteri, har du luftat undertiden du laddat?
Destillerat vatten så det räcker? eller gelebatteri? mer info tack.
 

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
Hitecfrollo skrev:
2090284 Vad är det för batteri, har du luftat undertiden du laddat?
Destillerat vatten så det räcker? eller gelebatteri? mer info tack.

Det är ett underhållsfritt batteri, så jag antar att det är ett gelbatteri.
 

andreasekman

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR -04
Har också haft mitt batteri på CTEK laddning hela vintern. Vad jag hört andra så finns det faktiskt folk som har haft sån otur att även när dem laddat med CTEK har nån enstaka cell pajat. Mitt funkade helt perfekt dock :p

Om de ev vart nått fel med laddningen så börja med att sätta på tändningen och helljus och låt det lysa i minst en halvminut så att batteriet blir lite varmt.

Testa igen, funkar de inte så felsök batteriet på nått lager eller köp nytt.
 

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
andreasekman skrev:
2090291 Har också haft mitt batteri på CTEK laddning hela vintern. Vad jag hört andra så finns det faktiskt folk som har haft sån otur att även när dem laddat med CTEK har nån enstaka cell pajat. Mitt funkade helt perfekt dock :p

Om de ev vart nått fel med laddningen så börja med att sätta på tändningen och helljus och låt det lysa i minst en halvminut så att batteriet blir lite varmt.

Testa igen, funkar de inte så felsök batteriet på nått lager eller köp nytt.

Okej, ja man får ju hoppas att det inte är så att någon cell har pajat.. Finns det något sätt att veta att det har hänt?
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
aal skrev:
2090306 Okej, ja man får ju hoppas att det inte är så att någon cell har pajat.. Finns det något sätt att veta att det har hänt?
Finns instrument att kolla upp batterier med, kolla med lokal handlare om de har uttrustning för att mäta upp :tummenupp
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Batterier åldras och cellerna sulfaterar i mindre eller större omfattning både om batteriet underhållsladdas eller inte, vilket medför att kapaciteten minskar ju äldre batteriet blir. (Det går inte att ladda upp till ursprunglig kapacitet oavsett vilken laddare man än använder). Hur många säsonger har du använt batteriet? För att kolla om någon enstaka cell har lagt av, så måste man kontrollera ev. avvikande syravikt i den cellen, men det är svårt om det inte finns några (gula) plastpluggar på batteriet.
(Bara för att det är underhållsfritt (MF) så behöver det inte vara ett GEL-batteri.)
 

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
Eldstorm skrev:
2090539 Batterier åldras och cellerna sulfaterar i mindre eller större omfattning både om batteriet underhållsladdas eller inte, vilket medför att kapaciteten minskar ju äldre batteriet blir. (Det går inte att ladda upp till ursprunglig kapacitet oavsett vilken laddare man än använder). Hur många säsonger har du använt batteriet? För att kolla om någon enstaka cell har lagt av, så måste man kontrollera ev. avvikande syravikt i den cellen, men det är svårt om det inte finns några (gula) plastpluggar på batteriet.
(Bara för att det är underhållsfritt (MF) så behöver det inte vara ett GEL-batteri.)
Jag har ingen aning om hur gammalt batteriet är, jag köpte hojen förra sommaren så det kan lika gärna vara 2 eller 10 år gammalt. Jag fick en bunt kvitton från förra ägaren och det fanns inget med där om köp av batteri och dom kvittona gick iaf 4 år bakåt i tiden.. Jag får väl helt enket åka till Honda handlaren här i stan och be dom kolla batteriet.. Vad kan ett batteri gå på?
 

fox9racing

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha DT 125 LC -82, Cagiva V Raptor 1000 -00, KTM LC4 640 SM -03
aal skrev:
2090574 Jag har ingen aning om hur gammalt batteriet är, jag köpte hojen förra sommaren så det kan lika gärna vara 2 eller 10 år gammalt. Jag fick en bunt kvitton från förra ägaren och det fanns inget med där om köp av batteri och dom kvittona gick iaf 4 år bakåt i tiden.. Jag får väl helt enket åka till Honda handlaren här i stan och be dom kolla batteriet.. Vad kan ett batteri gå på?
150-200 kr på Biltema
 

aal

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Gävle
Hoj
VFR750F-90
fox9racing skrev:
2090586 150-200 kr på Biltema

Ojdå det var inte dyrt direkt, fast när jag går in där och tittar så ser jag att det finns bara upp till 9 Ah, har för mig att mitt är på 10 Ah, fast det kanske är jag som har fel.. Men om det inte är dyrare än så då är det nog värt att byta batteriet för jag vill inte bli stående någonstans med en motorcykel som inte vill starta för att batteriet är dött..
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top