Strul med frambromsen

Mat_hilda

ABY
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
Honda VFR 400r
Problemet är att ibland när jag ska bromsa så tar bromsen utan att man ens behöver dra in handtaget ens 2 mm känns det som. "Pumpar" man några gånger så slutar det och bromsen tar längre in. Är det luft el vatten i systemet?
Kan inte komma ihåg och detta var ett problem innan jag la omkull hojen "lite lätt" på ringen.... :rolleyes: :va

Nån som har några tips?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Lufta och kolla så det inte läcker någonstans. Händer det under lite hårdare körning kan det kanske vara beläggen som strular men det är nog tveksamt.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Jag skulle gissa på att det är själva "kolven" som bromsgreppet vid handtaget påverkar inte går tillbaka helt perfekt. Det medför att returen av bromsvätska inte går perfekt så att säga. Ligger det kvar lite för mkt tryck i ledningarna så blir vätskan varm av beläggens rörelser mot skivan och vätskan expanderar.

Kanske fick handtaget sig en smäll vid omkullkörningen?

Har varit med om ungefär samma sak och då var det ett felaktigt bromsgrepp som gjorde att returen var ca 0,5mm fel, hojen bromsade av sig själv i princip efter en stunds hård körning.

/Nitrous

Mat_hilda

ABY
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
Honda VFR 400r
Nitrous skrev:
2373052 Jag skulle gissa på att det är själva "kolven" som bromsgreppet vid handtaget påverkar inte går tillbaka helt perfekt. Det medför att returen av bromsvätska inte går perfekt så att säga. Ligger det kvar lite för mkt tryck i ledningarna så blir vätskan varm av beläggens rörelser mot skivan och vätskan expanderar.

Kanske fick handtaget sig en smäll vid omkullkörningen?

Har varit med om ungefär samma sak och då var det ett felaktigt bromsgrepp som gjorde att returen var ca 0,5mm fel, hojen bromsade av sig själv i princip efter en stunds hård körning.

/Nitrous

Hantaget fick sig absolut en törn då det vek sig en bit vi omkullkörningen...

Vad ska åtgärdas då?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Mat_hilda skrev:
2373057 Hantaget fick sig absolut en törn då det vek sig en bit vi omkullkörningen...

Vad ska åtgärdas då?

Jag skulle byta ut bromsgreppet först, kostar oftast minst i inköp.

I mitt fall så fick jag ett identiskt bromsgrepp men själva "klacken" som trycker på kolven inuti bromscylindern var 0,5mm längre och det gjorde att bromsvätskan inte kunde göra "retur" ordentligt efter inbromsning.
Höll man upp handtagen mot varandra så såg dom identiska ut för ögat trots att det skiljde en årsmodell, efter att problemet uppdagats så vid en kontrollmätning med skjutmått så var felet ett faktum.
Rätt grepp införskaffades och problemet var löst.

Räcker det inte med att byta bromsgreppet så gissar jag att felet ligger i bromscylinder, men den är ju betydligt dyrare så mitt råd är att börja med att byta bromsgreppet.

Lycka till.

/Nitrous

Mat_hilda

ABY
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
Honda VFR 400r
Nitrous skrev:
2373174 Jag skulle byta ut bromsgreppet först, kostar oftast minst i inköp.

I mitt fall så fick jag ett identiskt bromsgrepp men själva "klacken" som trycker på kolven inuti bromscylindern var 0,5mm längre och det gjorde att bromsvätskan inte kunde göra "retur" ordentligt efter inbromsning.
Höll man upp handtagen mot varandra så såg dom identiska ut för ögat trots att det skiljde en årsmodell, efter att problemet uppdagats så vid en kontrollmätning med skjutmått så var felet ett faktum.
Rätt grepp införskaffades och problemet var löst.

Räcker det inte med att byta bromsgreppet så gissar jag att felet ligger i bromscylinder, men den är ju betydligt dyrare så mitt råd är att börja med att byta bromsgreppet.

Lycka till.

/Nitrous

Bytte greppet en tid efter avåkningen, känns som det är därefter problemet uppkommit okså. Då är det alltså broms cylindern som gäller? :huvet kostar, aning?

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Mat_hilda skrev:
2373026 Problemet är att ibland när jag ska bromsa så tar bromsen utan att man ens behöver dra in handtaget ens 2 mm känns det som. "Pumpar" man några gånger så slutar det och bromsen tar längre in. Är det luft el vatten i systemet?
Kan inte komma ihåg och detta var ett problem innan jag la omkull hojen "lite lätt" på ringen.... :rolleyes: :va

Nån som har några tips?
Hadde nyss samma fenomen på min hoj. Renoverade bromspumpen med ny fjäder å packningar, sen vart de bra. Kostade 270kr inte så farligt tyckte jag. lycka till:banana

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Såld
Mat_hilda skrev:
2373202 Bytte greppet en tid efter avåkningen, känns som det är därefter problemet uppkommit okså. Då är det alltså broms cylindern som gäller? :huvet kostar, aning?
Eller också är det det som är problemet, liksom det var för Nitrous...
Hantaget kanske inte är exakt likadant som det som satt där innan...
Det kanske rent av är et pirat?!?

Mat_hilda

ABY
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
Honda VFR 400r
raukroland skrev:
2373445 Eller också är det det som är problemet, liksom det var för Nitrous...
Hantaget kanske inte är exakt likadant som det som satt där innan...
Det kanske rent av är et pirat?!?

De kostade 100 spänn så det kan mycket väl tänkas...
Inte så lätt att få tag på skit till hojen bara :död

Upptäckte att ena packningen läcker okså:huvet

Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har just monterat ett bromsgrepp som inte passade riktigt. Lite pyssel med en fil så funkade det som aldrig förr. Problemet var att det la tryck på pumpen så bromsvätskan inte kunde gå tillbaka efter bromsning. Jag filade bort tre millimeter på "knölen" som trycker på pumpen, så släppte den ut kolven tillräckligt igen. Fint, va?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!