Strul med Gopro och uppspelning på dator

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Hejsan!

Har en Gopro 3 black edition och verkar strula lite. Hänger sig när man slår på den. Någon annan som märkt något?

Sen så har jag problem med uppspelningen, har en hyffsat ny laptop med det bara hackar och laggar vid uppspelning oavsett vilket program man använder. Vill ju filma i wide på 1080 men är det overkill då eller?
Vad filmar ni i?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Även om du har en sproilans nyköpt dator så säger det inget om vad det är?
Spec?

1080 kräver en del.

Sportmoppe

Med Lem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
-10 Gsx1250FA -05 gixxer-04 gixxer K1200S(Borta) DRZ 400E
Likadant på min dator; pallar inte helt enkelt. Men min kamera hänger sig inte iofs.

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Hoj
CB400N -82
Min kamera hänger sig likadant! Och uppspelning laggar på min MacBook Pro men inte på min stationära, den är vassare..

Hudik

Guest
Jag har en Hero 3 Silver och en fem år gammal laptop och håll i er nu...

... allt bara funkar perfekt.
Datorn var det vassaste som gick att skaffa då, jag tror att det är något annat som ligger och drar kraft från datorn.
Prova att stänga av alla skitprogram som ligger aktivt, så som antivirus och så.

axelsson_vpg

Guest
Då ni ska köra filmerna i datan använd Windows media player Classic.. Kör ni VLC till HD kan de ibland bli mysko.
Prova, den stödjer alla codec och är riktigt sweet i övrigt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Jag har en Hero 3 Silver och en fem år gammal laptop och håll i er nu...

... allt bara funkar perfekt.
Datorn var det vassaste som gick att skaffa då, jag tror att det är något annat som ligger och drar kraft från datorn.
Prova att stänga av alla skitprogram som ligger aktivt, så som antivirus och så.

En fem år gammal vass laptop = i7 ?

En köpaidagpåelgigantenför3990kr = skräpmobilprocessor :gnissla

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Börja med att kolla så du kör senaste firmware i Gopron.

Lagg vid uppspelning kan ha massor av orsaker. Börja med att inte ha några andra program igång än det du spelar upp med. Prova olika mediaspelare och se om någon funkar bättre än någon annan.

Fortfarande lagg? Kolla så du inte har några jobb som går i bakgrunden på datorn, ex backuper, virusscanningar etc.

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
1080p funkar bra på min 3 år gamla acer laptop som då kostade 5 lök MEN..
Datan va installerad med windows men inte med senaste Drivrutiner till grafikkortet. Så in på din datas hemsida och kolla så du har det senaste =)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
ja det är snarare grafikkortet som inte räcker till vid uppspelning.

Så spana in prestandainformationen och se till så allt är uppdaterat.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Spelar du upp från hårddisk eller direkt från kortet eller usb? Trött läsare eller usb kan även det vara orsaken

GurraBurra

Gick med
3 May 2009
Hoj
Oj massa svar! Jag har testat att spela upp med alla möjliga, vlc funkar sämst. Konverterade ner filen i gopro programmet men det var inte mycket bättre det. Kör cloud-antivirus så det lär inte störa. Helt enkelt grafikkortet som inte pallar med. TRIST!
Uppdateringar gjorde jag i samband med köp och har inte sett några nya.
Testade på madame´s dator med, funkade lika illa. Kör från datorn, direkt från USB vet jag funkar rätt illa...

Ny fråga dock, vilket program skall man arbeta med för att editera, och svarar redan nu på att jag inte vill lägga massa pengar på det...?
Tänket också på vilea format och storlek man brukar använda om man ska ut med filmen på nätet etc...

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Kan instämma om att Media Player Classic är sweet. K-Lite Codec pack har allt du behöver, inklusive spelaren (MPC).

Ditt klipp du försöker kolla på... 30fps? eller 60fps? protune eller ej? Alla dessa faktorer innebär olika bitrate, dvs data/sekund. D.v.s. 1080p 30fps är prestandamässigt snabbast av dessa kombinationerna, 1080p 60fps protune är tyngst.

Om du använder protuneläget så vill du köra igenom klippen i GoPros egna CineForm Studio som är gratis. Detta låter dig framförallt färgkorrigera klippen. Det finns bra presets som egentligen bara är att köra och tuta.

För att publicera på nätet så brukar formatet .MP4 med H.264 som video codec och AAC för ljud vara standard. Kompetenta video redigeringsprogram har presets för detta. I Premiere finns det "YouTube" presets.

Redigering rekommenderar jag Adobe Premiere Elements om du vill ha något enkelt, kostar 99USD. Vill du ha mer så kör på större Adobe Premiere Pro, och vill du verkligen göra fancy stuff så Adobe After Effects eller något dyl. Nuke kanske? Digital Fusion? :D

Last edited:

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Ny fråga dock, vilket program skall man arbeta med för att editera, och svarar redan nu på att jag inte vill lägga massa pengar på det...?
Tänket också på vilea format och storlek man brukar använda om man ska ut med filmen på nätet etc...

Kör du Windows så har du ju "Movie maker", knappast avancerat, däremot väldigt simpelt och lätt att arbeta med. Annars kan du testa Sony Video Vegas.

Mycket nöje.

Om du nu skulle få för dig att köpa, så köp Adobe Premiere Pro

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Whaaaat? Svårt att tänka mig att en vanlig laptop inte klarar av att spela upp en sån film pga prestanda.
Det kan ligga ngt i att bitraten är så hög att hårddisken/överföringen via USB inte går tillräckligt snabbt.

Men ja, det låter konstigt. :va

GurraBurra

Gick med
3 May 2009
Hoj
Tycker också det är konstigt! Kan spela alla möjliga andra filmer på datorn och göra typ 10 saker samtidigt utan problem...

Whaaaat? Svårt att tänka mig att en vanlig laptop inte klarar av att spela upp en sån film pga prestanda.
Det kan ligga ngt i att bitraten är så hög att hårddisken/överföringen via USB inte går tillräckligt snabbt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj

Min förra HP med AMD Bajs-Sempron klarade inte goprorullar :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
För det första så ska du ha ett tillräckligt bra minneskort i kameran. Rent bandbreddsmässigt ska det väl räcka med klass 4 (taget ur minnet).. men kör bara med klass 10 så slipper du problem.

Sen om datorn är gammal så kanske du har kass hastighet på USB-porten, så kopiera in filmen på hårddisken så att du inte kollar på den via USB från kameran.

Sen kräver som sagt full-HD en del av burken/grafikkortet. Har varit med om flera gånger att t om "hyggliga" bärbara inte klarar av det.

Så hackar det trots ovanstående åtgärder så är det förmodligen datorn som helt enkelt inte pallar med.
Testa att kopiera in samma fil på en dator som du vet är bra. T ex en stationär burk med ett "riktigt" grafikkort.
Funkar det där så vet du var felet ligger.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var ute och åkte med en kollega för nån månad sedan. Han har en Gopro 3 Black Edition i bilen. Han skulle demonstrera den bl.a. med hjälp av en android mobil. Ingenting funkade. Gopron hade hängt sig. Vilket var vanligt sa han. Han trodde att det eventuellt hade att göra med mobilen.
http://www.goprofanatics.com/gopro-hd-hero3/1513-gopro-hero3-freezing-problem.html
http://gopro.com/support/hero3-black-support/
Det verkar som Gopro konstaterat tillverkningsfel så de har börjat byta ut kameror
http://www.goprofanatics.com/gopro-hd-hero3/1513-gopro-hero3-freezing-problem-40.html
Det här förklarar varför frysningarna inte uppstår direkt (vilket man kan vänta sig med firmwarefel) utan efter en tids användning.
Nån komponent går sönder, t.ex. efter överhettning.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...