Inga planer på att byta märke på oljan och kopplar alltid upp. Tänkte om det var värmerelaterat att tex fjädrarna tappar spänst när det blir varmt tex
08-11 är på 654 cc meddans 12-uppåt är på 690cc. Annan insprutning, högre kompression mm.
Och vilken bäring har det på oljevalet? Att man ändrat kolvhöjd för annan komp eller förlängt slaglängden har ju noll med lämplig olja och koppling att göra.
Som anekdot så släpptes RFS motorn 2000 och var strukturellt oförändrad fram till 2007. Fram till Motorex började sponsra 2004 så rekommenderades Shell advance 10w40, dvs även ett helt annat viskositetsspann. Samma sak på samtida LC4 motorn....
Så oljerekommendationen är bara nys och vem som sponsrar bäst. 10w40 15w50 eller 10w60 är alla rimliga viskositeter att hälla i sin KTM. Och nej Motorex är inget magiskt som undslipper ras eller kopplingsproblem. Det är ett dyrt alternativ som man vet fungerar. Men väljer man en annan rimlig helsytetsolja med normalt viskospann så ger inte det några problem.
Den absolut vanligaste orsaken till att kopplingen börjar slira vid oljebyte är att den nya oljan är halare och tjockare än en beggad full med kopplingspartiklaroch med nerbrutna VI improvers.
Kör du riktig hojolja som är godkänd för våt koppling?Min koppling slirar vid fullgas och höga varv. Är det dags för ett kopplingsbyte?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |