Strupmikrofoner

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Hoj
Jag ska ha en RSV
Thelinski skrev:
2143435 Har någon testat strupmikrofoner?

Jag hittar 2 olika:
http://www.bikeman.se/html/upg_sv/bm_iv_nm.html
http://www.olzon.net/halsmic/halsmic_XTM80V.htm

Är det någon som känner till vilken man ska satsa på?
En sak till om strupmickar, måste man använda knappen (Push to talk) eller funkar verkligen VOX bra med dessa?

Hälsn,
Thelinski

Visst har man haft strupmikrofon... detta när man åkt stora tunga gröna bepansrade fordon.

Jag skulle tro att den från Olzon är bäst av de ovan pga. passformen.

Som det står fungera VOX om din radio stöder det.

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Jepp, den stöder VOX, men funkar det verkligen bra? Jag har fått intrycket att man behöver använda tal-knappen ändå. På bikemans sida kan man läsa att de definitivt rekommenderar att man har knapp.

Nypan83 skrev:
2143653Som det står fungera VOX om din radio stöder det.

Finns det ingen annan som har testat strupmickar? Det jag hört låter inte alls bra (det finns länkar så man kan provlyssna på både bikeman och ozon).

/Thelinski

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Thelinski skrev:
2143832 Jepp, den stöder VOX, men funkar det verkligen bra? Jag har fått intrycket att man behöver använda tal-knappen ändå. På bikemans sida kan man läsa att de definitivt rekommenderar att man har knapp.

Finns det ingen annan som har testat strupmickar? Det jag hört låter inte alls bra (det finns länkar så man kan provlyssna på både bikeman och ozon).

/Thelinski

VOX-en är väldigt individuell eftersom den i allmänhet är inbyggd i radion. Oftast kan man inte ställa känslighet eller hålltid så jag avstod från att använda det på mina Cobra 7xx. En annan nackdel är att man inte kan börja prata med någon annan (tex när man har stannat) utan att radion går igång. Isåfall får man stänga av micken.

Nu har jag inte testat mer än ett par "hobbymickar" för ganska länge sedan men jag blev klart besviken. Samma gäller en variant man kan köpa på Teknikmagasinet.

Men jag blev klart impad av ljudet både på Bikemans och Olzons mick. Äntligen börjar hobbyprylarna komma i närheten av industriella grejer (typ stridsvagn ;-) Visserligen är Bikemans dyrare men själva utformningen (dubbla öronsnäckor) och ljudkvalitén gör nog att jag skulle välja den.

Tack för tipsen föresten. :tummenupp
Jag har också hållit utkik efter sånt här då jag tycker Peltor är lite väääl dyra :gnissla

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
tuppjuck skrev:
2143876Jag har också hållit utkik efter sånt här då jag tycker Peltor är lite väääl dyra :gnissla
Men bra. Tycker jag. :)

Fast det är klart, det kostar ju en del om man vill ha Peltors strupmick plus kablage. Fast jag gillar inte PTT-knappen som är original till deras strupmick. Så då ska man ha ett annat kablage som man ska slakta också...

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Esquire skrev:
2143917 Men bra. Tycker jag. :)

Fast det är klart, det kostar ju en del om man vill ha Peltors strupmick plus kablage. Fast jag gillar inte PTT-knappen som är original till deras strupmick. Så då ska man ha ett annat kablage som man ska slakta också...

Joförfaen, Peltor aeger :tummenupp

Men i hobbysyfte så kanske det känns lite overkill. Telex är väl lite svåra att få tag på här i sverige och de är också lite väl fetdyra (om de öht finns kvar).

Men tillsvidare kör jag med den här från Clas Ohlson , 32-6845. Funkar förvånansvärt bra, kan till och med höra vad polaren säger upp till ca 100 km/h trots att han har öppen Jethjälm och micken på sidan av kinden. Han kan höra mig utan större problem påstår han även i motorvägsfart. Har micken monterad vid sidan av munnen för att slippa puff-ljud när man pratar (ännu en fördel med strupmick :)

Men nu borde jag ju jobba :4skrika

ZeroCool

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Hoj
Honda CBR Fireblade 929 RR
Billiga strup mikrofoner!!

Kolla www.ixradio.com beställde hem 2st och kör med cobra725, fungerar helt perfekt. Dock kan man behöva klämma fast strupmikrofonen något på halsen. Detta fixade jag med vanligt kardborreband. Pris skillnaden är enorm på dessa mikrofoner (samma som olzon).

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Jäklar, artikel XTM80V-S3 kostar USD29.90 på den sidan, samma kostar ca 900 kr på olzon. Vilket kit är det du köpte och hur mycket betalade (2 kit + frakt)?

Antingen köper jag någon sådant eller så slår man på stora trumman och köper ett Autocom set, men då landar det på ca 3600 kr.
http://www.pmcbike.se/

ZeroCool skrev:
2144686 Kolla www.ixradio.com beställde hem 2st och kör med cobra725, fungerar helt perfekt. Dock kan man behöva klämma fast strupmikrofonen något på halsen. Detta fixade jag med vanligt kardborreband. Pris skillnaden är enorm på dessa mikrofoner (samma som olzon).

/Thelinski

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Thelinski skrev:
2145134Antingen köper jag någon sådant eller så slår man på stora trumman och köper ett Autocom set, men då landar det på ca 3600 kr.
http://www.pmcbike.se/
Då kan du nästan lika gärna köpa Peltor. :tummenupp

ZeroCool

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Hoj
Xtm80v-s3

Köpte hem 4 st XTM80V-S3 och betalade 1006 kr inkl frakt, leveranstiden var ca 5 dagar.

S3 pluggen passar till Cobra radion det vi sedan gjorde var att köpa nya öron plugg från neckmik för att få bättre ljuddäpmning på örat (men det är ju en smak sak.

Måste säga att detta är mycket prisvärt och vill man ha bättre grejor så kostar det skjortan, typ peltor eller liknande.

//Marcus

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
ZeroCool skrev:
2161647 Köpte hem 4 st XTM80V-S3 och betalade 1006 kr inkl frakt, leveranstiden var ca 5 dagar.

S3 pluggen passar till Cobra radion det vi sedan gjorde var att köpa nya öron plugg från neckmik för att få bättre ljuddäpmning på örat (men det är ju en smak sak.

Måste säga att detta är mycket prisvärt och vill man ha bättre grejor så kostar det skjortan, typ peltor eller liknande.

//Marcus

Lysande :)

Lite OT men jag passar på att fråga ändå. Har ni någon favoritkanal när ni är ute med en PMR eller blir det lite hipp som happ? Tänkte om det det kunde bli någon nationell standardkanal som man kan bevaka. En del apparater klarar väl av att ha en kanal som man pratar på och en som bevakas.

Personligen har jag oftast landat på kanal 2 eller 7 eftersom många apparater verkar starta på kanal 1 och kids som är ute och leker ofta verkar hålla till på den. Ibland är det lite störningar (lokalt höga signalstyrkor. det är inte någon high-performance mottagare i PMR-apparater precis :hihi ) så vi brukar komma överens om att byta isåfall (enklare om man redan har gjort upp i förväg så slipper man eventuell förvirring).

ZeroCool

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Hoj
Strupmick

Vi brukar köra på kanal 2, kul om fler och fler började köra med PMR radios.

Extra fint om man är flera som kör i grupp!

tuppjuck skrev:
2161745 Lysande :)

Lite OT men jag passar på att fråga ändå. Har ni någon favoritkanal när ni är ute med en PMR eller blir det lite hipp som happ? Tänkte om det det kunde bli någon nationell standardkanal som man kan bevaka. En del apparater klarar väl av att ha en kanal som man pratar på och en som bevakas.

Personligen har jag oftast landat på kanal 2 eller 7 eftersom många apparater verkar starta på kanal 1 och kids som är ute och leker ofta verkar hålla till på den. Ibland är det lite störningar (lokalt höga signalstyrkor. det är inte någon high-performance mottagare i PMR-apparater precis :hihi ) så vi brukar komma överens om att byta isåfall (enklare om man redan har gjort upp i förväg så slipper man eventuell förvirring).

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
ZeroCool skrev:
2161647 Köpte hem 4 st XTM80V-S3 och betalade 1006 kr inkl frakt, leveranstiden var ca 5 dagar.

//Marcus

Använder du dig av en knapp (Puch to talk) eller funkar VOX?
/Thelinski

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...