Strypa den trimmade

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Transalp 650cc, Lifan 150cc, Baotian 50cc
philsson skrev:
2161842 moppefucko.nu!? Inget av detta är aktuellt på ett MC forum. :7peta Ursäkta alltså men ingen här bryr sig. :huvet

Ditt jävla %&/¤% vad spelar det för ROLL!

Jag har andra fordon också! Jag ska även strypa min 150cc. Blir min fråga mer existensberättigad då?
Jag har en 650 Honda också, får jag fråga nu då?

På moppeforumna kan de inget, här finns lite kunskap....trodde jag iallafall!

Fan va sne jag blir på eran enfald!

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
philsson skrev:
2161842 moppefucko.nu!? Inget av detta är aktuellt på ett MC forum. :7peta Ursäkta alltså men ingen här bryr sig. :huvet
Moppefucko? Är man det om man råkar äga en moped? Öppna ögonen!

@trådskaparen, trottelstopp hade jag satsat på, en enkel lösning och så kommer poliserna troligtvis inte bråka så mycket. Avgasplugg kan funka det med, men var försiktig med bränsleblandningen. Det är nog också lite mer arbete med en avgasplugg.

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Biifer skrev:
2161857 Moppefucko? Är man det om man råkar äga en moped? Öppna ögonen!

@trådskaparen, trottelstopp hade jag satsat på, en enkel lösning och så kommer poliserna troligtvis inte bråka så mycket. Avgasplugg kan funka det med, men var försiktig med bränsleblandningen. Det är nog också lite mer arbete med en avgasplugg.

Tack, äntligen.
Hur menar du försiktig med bränselblandingen?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Biifer skrev:
2161857 Moppefucko? Är man det om man råkar äga en moped? Öppna ögonen!

ok förlåt för mitt omogna beteende. Jag hade satsat på trottelstopp. :tummenupp

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Loffe skrev:
2161864 Tack, äntligen.
Hur menar du försiktig med bränselblandingen?
Risken är att den kommer få lite för mycket soppa om du stryper avgasröret. Mindre luft med lika mycket bensin, inte alltid så där jättebra.

Men det är en sak som är betydligt viktigare på en 2-taktare än på en 4-taktare, så jag tror inte vara något större problem.

xds

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
Ingen denna sommar.. :(
Trodde att vi disskuterade fullstora hojjar. För att svara på dina frågor:

Ja det kan vara riskfyllt att strypa med en bricka i avgasröret. Temperaturen kommer att stiga med risk för att du bränner en ventil.

Stryper du i förgasaren så håll koll bränsle/luftblandningen. Svårt om du inte har rätt prylar.

Jag rekommenderar trottelstopp.

Last edited:

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Bökigt :-/

Får la prova med ring kanske och se hur varmt det blir.
Men eftersom den går på kanske hälften av normala varv och effekten med en stryp i avgasröret så borde den väl inte bli lika varm som när man kör ostrypt kan man tycka...

Får la pytsa i lite blyersättning så ventilerna tål mer då hehe...

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Mr Helmut skrev:
2161778 vid provkörning kan väll polisen tyckta att effekten är för hög för att tex vara 25kw och kräva obesiktning(omreggning) (eller?)Har dom ingen avdelning för sånt eller egentligen borde dom vara lite slöa för sånt :näsblod

Inte ens besiktningsmannen sa ngt om min zx6 som på papperet är 25kw så tvivlar på att ngn polis ens har en uppfattning om hur hojen ska gå med strypning.

Risken kan väl vara om man blir stoppad o dom kör en flygande men chansen för att han ska märka någon markant skillnad som gör att dom vill börja mecka isär hojen är nog jävligt slim den oxo.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Loffe skrev:
2161816 Vägrar man så beslagtar de hojen och letar trim på en verkstad.

Riskerar jag att bränna avgasventilen med en plugg i avgasröret, eller något annat som kan paja?

Enklast!????
Har du bytt cyllen på en 4-takt någon gång!!!?

Vad kan vara enklare än att stoppa en plugg i avgasröret?
Min fråga kvarstår.

Riskerar jag att bränna avgasventilen med en plugg i avgasröret, eller något annat som kan paja?

Faktiskt har jag det. Inte speciellt svårt. Kräver lite mer uppmärksammhet än med 2taktare men inte svårt.

Men annars håller jag med föregående talare om trottelstopp. Fast ta ett rör i metall. Plast och bensin kan göra rätt stor skada om du inte vet vad det är för plast.

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Trottelstopp känns märkligt. Jag kommer få extremt kort gas.

Jag fick en annan ide, att montera ett extremt lite munstycke och sen täppa för luftflödet i insuget med typ hälften. Motorn och cyllen smörjs ju ändå inte av bensinen, så vad kan gå fel?
Den kommer bara gå extremt snålt.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Loffe skrev:
2161945 Trottelstopp känns märkligt. Jag kommer få extremt kort gas.

Jag fick en annan ide, att montera ett extremt lite munstycke och sen täppa för luftflödet i insuget med typ hälften. Motorn och cyllen smörjs ju ändå inte av bensinen, så vad kan gå fel?
Den kommer bara gå extremt snålt.

Hålla på och mixtra med munstycken och att få rätt luft/soppa blandning är garanterat jobbigare än att byta till orginaldelar.
Mycket talar för att den kommer gå som ett lass skit.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
blackbox. :näsblod
påliggande bakbroms. :D
Dreva den som en minimoto. :hihi
Tror trottelstoppet håller bäst i längden faktiskt, hålla på mixtra med bränsleblandningen är nog ingen höjdare.

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
1
Jag förstår inte vad du har emot trottelstop? Både min och brorsans hoj är strypta till 25kw, båda nyttjar strypning i förgasaren. Min hoj stryps med brickor som läggs i insuget mellan cylinder och fugge. Brickorna har ett mindre hål än insuget. Brorsans hojj stryps med trottelstop. Trottelstop är ju enklare att montera då hela fuggen inte behöver lossas utan det räcker med att skruva av locket och pillra dit den.

När man stryper på avgassidan så får ju hojjen in lika mycket som innan, men inte ut lika mycket, det är en enkel ekvation som inte går ihop. Att strypa på insugssidan är bättre då det lilla som kommer in lätt kommer ut igen. Om du stryper på avgassidan måste du bestycka om. Dvs, mer jobb mad avgasplugg. Kör på trottelstop! Polisen må tycka att både det ena och det andra är skumt, men utan solklara indicier som att moppen hjular iväg i 120, så kan han inget göra. Även om du talar om för polisen att du har trottelstop så gör det inget, det viktiga är att hojjen inte lämnar märkbart mer effekt än den ska.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Du behöver inte strypa din kinesiska 150cc. Du skjuter över målet. Du tjatar bekäftigt om moppar på ett sporthoj forum, du har oklara mål med dina åtgärder. Varför trimma alls med den minst sagt grava snutnojan?

xds

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
Ingen denna sommar.. :(
Loffe skrev:
2161890 Bökigt :-/

Får la prova med ring kanske och se hur varmt det blir.
Men eftersom den går på kanske hälften av normala varv och effekten med en stryp i avgasröret så borde den väl inte bli lika varm som när man kör ostrypt kan man tycka...

Får la pytsa i lite blyersättning så ventilerna tål mer då hehe...

Om avgaserna inte avakueras så skapas dels ett övertryck i grenröret och avgaserna värmer avgasventilerna, utblås och grenrör mer än normalt vilket inte är bra.

Polisen har inget att göra med hur mycket din gasrulle går att vrida.

Din 125'a lär du inte behöva strypa för där märker de nog knappast att effekten är mer än normal. Din moped dock bör du kanske se till att den inte går över ca 50km/h. Eller så åker du 125'a hela tiden och låter din moped stå?

Eller så kör du bara ifrån dem! :rofl

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Jag läste någonstans att kör man trimmad moppe med A-kort så får man inga böter, men väl en inställelse om nyregbesiktning inom 30 dagar.
Intressant va!

Jag ska se över det här med trottelstop, hur pass kort gasen blir. Det lutar åt trottelstopp på Lifan.
Moppen får väl stå, synd, för den drar minst med soppa.
Tack för alla seriösa svar! :)

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Loffe skrev:
2162162 Jag läste någonstans att kör man trimmad moppe med A-kort så får man inga böter, men väl en inställelse om nyregbesiktning inom 30 dagar.
Intressant va!

Jag ska se över det här med trottelstop, hur pass kort gasen blir. Det lutar åt trottelstopp på Lifan.
Moppen får väl stå, synd, för den drar minst med soppa.
Tack för alla seriösa svar! :)
På vilket mopedforum läste du det?

Det vore isåfall världens snällaste polis med tanke på att man kört oförsäkrat...

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Loffe skrev:
2162162 Jag läste någonstans att kör man trimmad moppe med A-kort så får man inga böter, men väl en inställelse om nyregbesiktning inom 30 dagar.
Intressant va!

Tro du på han också ---> :tomten

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Ett gäng barnrumpor här på sporthoj utan tvekan.

Fick höra det av Henning på Bike, så skit ner er.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Loffe skrev:
2162230 Ett gäng barnrumpor här på sporthoj utan tvekan.

Fick höra det av Henning på Bike, så skit ner er.

Om han kan varför frågar du ens här då? fråga han hur man stryper istället?

(låter som min pappa kan bättre än din :hihi )

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati