Strypa Minimoto/Pocket bike till 4-åring?

gsxr-morsan

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
GSXR 1000 K6
Hej!
Vi har lovat vår son en motorcykel i 4-årspresent nästa år i aug. Hade först tänkt oss en minikross, men han kommer inte nå ner om han inte råkar växa sisådär 15 cm det här året :)

Vet inte mycket om minimoto/pocket bikes. Vad är skillnaden? Körde några gånger i Tullinge, Pocket Bike Racing, hur kul som helst! De hojarna (antar att det var pocket bikes?) var dock alldeles för pigga som förstahoj till vår son. Kan man strypa ner dem så att de blir trötta och fogliga nog? Får inte rusa iväg om han råkar vrida på full gas.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Mekka dit någon form av trottelstopp?

Japp, så gjorde jag. Nu var jag lite omständig och tillverkade en ny längre skruv där viren går in i trottel locket och kan nu ställa trottellyftet. Men idag hade jag nog bara borrat och gängat ett hål vid sidan om den skruven. Annars så kan man ju oxå sätta en strypbricka i insuget, men det tror jag är bökigare. Eftersom motorn då kommer att behöva justeras för att gå bra.

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
Sätt en bit slang på ovansidan av trotteln så att den inte kan gå ända upp. Bara att prova sig fram till rätt längd.

/7an

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Ny till våren
annars är ju faktiskt en fyrhjuling ett väldigt bra första alternativ till barn. Ofta på de mindre så finns där olika spärrar redan från start. Då som ofta reglerar gashandtaget eller trotteln. Finns även de med fjärrstyrd dosa, så du stänger av den precis när du känner för det. :)

gsxr-morsan

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
GSXR 1000 K6
Tack för alla tips! Vad kan en pocket bike tänkas kosta bättre beg eller ny. Om begagnad, måste det vara mycket gott skick då ingen av oss kan/vill mecka. Enklare grejer kan vi säkert fixa. Vad är det som brukar gå sönder eller slitas mest?

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Tack för alla tips! Vad kan en pocket bike tänkas kosta bättre beg eller ny. Om begagnad, måste det vara mycket gott skick då ingen av oss kan/vill mecka. Enklare grejer kan vi säkert fixa. Vad är det som brukar gå sönder eller slitas mest?

Om ni inte vill/kan mecka så skall ni inte ha en minimoto. Åk till en träning och titta, de flesta skruvar mer än dom kör. Man kan gott och väl byta namn på dom till meckamoto. :tungan

Pocketbike vet jag inte, men när det gäller minisar, om vi inte pratar om skador som uppstår vid vurpa så är väl vanliga fel, trasiga dragstarter, trasiga/slitna kopplingar. Saker som slits naturligt är väl cylinder/kolv och ramlager. Blåsta cylinderpackningar vet jag inte hur vanligt det är, men säker så förekommer det utan att någon höjer på ögonbrynen. Å så givetvis drivpaketet, kedjorna är känsliga. Sen beror det oxå på vilken prisnivå du landar på. En beggad kina eller en italienare, det är kvalitetsskillnad och prisskillnad. Men då pratar jag 2-takt luftkylt, vad är du ute efter? 2 eller 4-takt, luft eller vattenkylt?

Björkner

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
Cbr 1000 -2008
köp ingen pocketbike..det är bara skräp..har en själv och det rasar grejjor från den. och mycket mera svårkörd än exekpelvis pw50.
har precis renoverat en pw50 års 83! den är mycket tajtare och finare än min minimoto från 06! så mitt råd är att köpa en minicross. längden är inte set största problemet, bara han hittar balansen går det fint sen.. har lärt mina kusinbarn att köra)=)

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Ja, kvaliteten skiljer sig kraftigt mellan kina hojar och riktiga minimoto.

Jag körde sm-serien med min GRC och den höll förvånandsvärt bra, med tanke på vad man utsätter dom för.

Men en fyraåring kommer nog inte utsätta den för något värre slitage, speciellt inte när den är strypt.
Priset skiljer ju sig rätt ordentligt, beggade kinahojar får man säkert för runt två tusen medans man säkerligen får betala runt 8-10 tusen för en riktig.
(nu var det ju iofs länge sedan jag kollade priser på dessa)

gsxr-morsan

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
GSXR 1000 K6
Tack! Tänkte väl lite som wheelieman att en 4-åring på strypt hoj i nyskick borde hålla! Slitaget måste ju bli obefintligt förutom om han vurpar - eller? Tänkte att han skulle ha den i ca 2 år, sen får lillasyrran ärva och han får gå över på en minicross..

Men om jag förstått rätt så är det alltså varning på exempelvis såna här:
http://www.blocket.se/vi/13902636.htm?ca=11_s

Bättre att satsa på en beg GRC om vi ändå väljer att köpa en pocket bike?

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Min grabb har tröttnat på sin 4hjuling o sin minimoto.. Han vill ha en cross. Säljer dom för en lax/fordon..

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Tack! Tänkte väl lite som wheelieman att en 4-åring på strypt hoj i nyskick borde hålla! Slitaget måste ju bli obefintligt förutom om han vurpar - eller? Tänkte att han skulle ha den i ca 2 år, sen får lillasyrran ärva och han får gå över på en minicross..

Men om jag förstått rätt så är det alltså varning på exempelvis såna här:
http://www.blocket.se/vi/13902636.htm?ca=11_s

Bättre att satsa på en beg GRC om vi ändå väljer att köpa en pocket bike?

Nej, jag har inte hört gott om dom heller, men jag tror det är väldigt individuellt beroende på hur dom används.
En 100kg vuxen man som kör crosshoppning, eller en 4-åring som kör strypt på bana......:rolleyes:
Belastningen skiljer sig ngt....
Jag har min tävlingsmaskin kvar om det är ngt som kan vara intressant, den värmer ändå bara bokhyllan, kan messa lite bilder.

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
En Honda CRF50 har ju justerbar gas, har en till mina döttrar, perfekt hoj!
Nu är det nedsatt pris också.. Står sig bra i värde!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln