Strypning av ZX6R 2007 till 25kW

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Först vill jag undanbe alla svar i stil med: "Stryp inte, det är mesigt." "Du borde köpt en annan hoj" osv osv..

Nu till frågorna.
Jag har alltså en Svart kawasaki ZX6R 2007 års modell som jag funderar på att strypa till 25 kW med ett strypkit från alpha technik, artikelnummer 03-ZX600P-K25.

Nu undrar jag om någon vet hur det går till, vilka delar är det som man stryper?

Är det svårt eller kräver specialverktyg att installera strypningen själv?

Vilken åverkan kan det bli på motorn av en installation/avinstallation av strypningen. Kan man försämra motorn på något sätt?

Har någon erfarenhet av installation på en ZX-6R 2007 eller 2008?

Tack
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Nu vet jag inte exakt hur du styper just din hoj, men i regel så har du strypbrickor du sätter i insuget och trottelstopp så du inte kan gasa fullt.

Det jag därimot vet är att kittet SKA moteras av auktoriserad märkesvekstad för enkel och smärtfri besiktining, annars behöver du bänkningspapper från auktoriserad bänk, det det kan bli dyrt..
 

3rik

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Jönköping/Lund
Hoj
Suzuki SV650N
Köpte mina strypningar därifrån, de va ringar som strypte ner luften samt en liten plåtbit som gör att man inte kan gasa fullt. Jag fick med ett litet häfte som fungerade som intyg vid reg. besiktningen på att grejerna var monterade och att de strypte till rätt effekt. Kan inte säga precis vad som stod i det då de va på tyska :va

Men de funkade "bra" :tummenupp
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Tack för svaren. Jag har kontaktat en tysk mc-shop som kan sälja mig alphatechniks strypkit för totalt 1200:- inkl. frakt. Att jämföra med den svenska återförsäljaren som vill ha 1795+83:- för exakt samma kit. (Vi är ju faktiskt med Schengen av en anledning :D )

Det enda som bekymrat mig är huruvida det "intyg" som jag får av den tyska shoppen fungerar hos bilprovningen. Det verkar ju så eftersom du säger att ditt intyg var på tyska. Så nu är det bara att beställa. :banana
Jag ringde även bilprovningen med just den frågan. Teknikern där trodde inte heller att det skulle vara några bekymmer. Jag tog hans namn och tel. också om de skulle börja tjura när jag väl kommer dit med hojen.

Kittet till min hoj består enligt den svenska återförsäljaren av en gasvajerbegränsare som sätts på spjällhuset. Det skulle enligt honom räcka fint att man skriver ett eget intyg att monteringen är korrekt utförd. Så jag kommer nog försöka med det först. Märkesverkstad låter dyrt och onödigt i detta fall tycker jag.
 

Rackartrams

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha FZR 600 -91
Det är inte intyget från den tyska mc-shoppen, utan det intyg som man måste få från någon registrerad verkstad för att dom har monterat strypsatsen som dom vill se..... eller?
 

zizolo

Jag kan, men varför?
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBR 954 -03
Jag registrerade min hoj till 25kw enbart med hjälp av det intyget man får med strypningen. jag monterade strypningen själv.

Det ENDA besiktningsmannen kollade på var just det intyget, han startade inte ens hojen för att se om effekten var förändrad på något sätt, jag hade lika gärna kunnat strunta i att montera strypningen, för den fick gå senare den kvällen.

inga problem att besikta
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Nu har jag fått strypkittet. Det bestod av:
* en liten skruv med tillhörande hylsa.
* installationsanvisning
* Ett klistermärke och ett gult pappers-intyg på tyska som bedyrar att monterat kit ger den rätta effekten för just min motorcykel.

Det hela kostade mig 100 Euro. Ganska saftigt för en liten skruv och ett par papper. Någon tjänar bra med pengar här(!).
Jag återkommer igen efter genomförd besiktning så får ni veta om allt gick bra.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top