Strypning efter -00??

Kristofer86

Mc kåt;)
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 929RR Fireblade -00
Hej!
Ja har körkort innom en månad och jobbar för fullt för att få ihop till en hoj :)
Ja är helt inne på att köpa en yamaha R1 eftersom det har vart drömmen sen ja vart liten.
Ja var inne på en motorcykelaffär idag å prata lite om att strypa ner en sån till 25kw eftersom ja bara är 19 än.. dom sa att dom inte visste om det gick för det var många hojjar efter -00 som det inte går på, fast han var väldigt osäker.

Ja vet att det låter idiotiskt att strypa nre en 1000cc men ja ska ha en sån i vilket fall och ja kommer förmodligen bara köra strypt tills ja behärskar hojjen hyfsat bra så nog om det!

Nån här som vet här hur det ligger till med strypning på olika kubik och vad som är möjligt å inte??

Tack på förhand!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Detta beror på att hojar blev helfordonsgodkända, men jag minns inte vilket år.
Detta innebär då att man inte får göra vissa ingrepp på dem hur som helst.
En R1 är knappt körbar strypt, jag tycker du ska skaffa nåt annat och köra på så länge, R1orna fins kvar senare med när du får köra ostrypt.

Tyvärr tror jag att du kommer ostrypa denna och köra olagligt annars.
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Silwer skrev:
Detta beror på att hojar blev helfordonsgodkända, men jag minns inte vilket år.
Detta innebär då att man inte får göra vissa ingrepp på dem hur som helst.
En R1 är knappt körbar strypt, jag tycker du ska skaffa nåt annat och köra på så länge, R1orna fins kvar senare med när du får köra ostrypt.

Tyvärr tror jag att du kommer ostrypa denna och köra olagligt annars.



Min zx9a gick "bra" strypt! Gick ju rent och så! Varför skulle det inte gå med en r1a?
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Ring mc-kompaniet och ge dom ett reg eller ramnummer så kan dom kolla om det går att strypa. Men ett tips är att hojen kommer bli tråkig efter 1 vecka strypt, och ostrypt kommer du garranterat inte behärska den.

Jag har stegvis ökat effekten genom att börja med litet å sluta med större. Jag är inne på min fjärde hoj (929) och jag sket ändå på mig utav effekten. En R1a bör köras med respekt och det kommer troligtvis försöka med. Men det är lätt att gasa för hårt ibland.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
uggla skrev:
Min zx9a gick "bra" strypt! Gick ju rent och så! Varför skulle det inte gå med en r1a?
klart det går, men den går ju hur dåligt som helst, 34hk är inte 150 hästar.
Med dåligt menade jag inte att den gick orent.

Jag har inte kört en men en jag känner hade en fireblade med den gamla 50hk strypningen och den gick 170 på 3an...4an....5an....6an, så i princip var den 3 växlad:lol
Han stod inte ut med eländet länge, lockelsen blir stor när det ruvar över 100 hk till i motorn.
Men visst är det strongt om man verkligen skulle orka köra så i 2 år..
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Silwer skrev:
klart det går, men den går ju hur dåligt som helst, 34hk är inte 150 hästar.
Med dåligt menade jag inte att den gick orent.

Jag har inte kört en men en jag känner hade en fireblade med den gamla 50hk strypningen och den gick 170 på 3an...4an....5an....6an, så i princip var den 3 växlad:lol
Han stod inte ut med eländet länge, lockelsen blir stor när det ruvar över 100 hk till i motorn.
Men visst är det strongt om man verkligen skulle orka köra så i 2 år..



Jag tror att folk som säger: Dom går skit dåligt! Menar att dom inte går fort..

För den accelererar väll hyfsat endå, även om du inte kan jämföra det med orginal..
 

metal

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Härnösand
Hoj
xt 660r -07
alla hojjar fram till år 2000 går att strypa till 25kw, nyare modeller måste ha en strypning som kommer från fabrikatet och dom finns oftast inte till de större hojjarna, så skaffa en -98 lr -99:as r1 så ere lungt me strypningen.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
uggla skrev:
Jag tror att folk som säger: Dom går skit dåligt! Menar att dom inte går fort..

För den accelererar väll hyfsat endå, även om du inte kan jämföra det med orginal..
tja den på 50hk accade väl rätt lamt egentligen, men den gick ju rent och fint annars.
Det märks att de inte är byggda för att gå med så lite effekt, det är bara därför jag hellre skulle skaffa en mindre hoj och kuska runt på så länge, en som inte lider av sin strypning så mycket.
 

Kristofer86

Mc kåt;)
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 929RR Fireblade -00
BlueNote skrev:
Ring mc-kompaniet och ge dom ett reg eller ramnummer så kan dom kolla om det går att strypa. Men ett tips är att hojen kommer bli tråkig efter 1 vecka strypt, och ostrypt kommer du garranterat inte behärska den.

Jag har stegvis ökat effekten genom att börja med litet å sluta med större. Jag är inne på min fjärde hoj (929) och jag sket ändå på mig utav effekten. En R1a bör köras med respekt och det kommer troligtvis försöka med. Men det är lätt att gasa för hårt ibland.



BlueNote skrev:
Ring mc-kompaniet och ge dom ett reg eller ramnummer så kan dom kolla om det går att strypa. Men ett tips är att hojen kommer bli tråkig efter 1 vecka strypt, och ostrypt kommer du garranterat inte behärska den.

Jag har stegvis ökat effekten genom att börja med litet å sluta med större. Jag är inne på min fjärde hoj (929) och jag sket ändå på mig utav effekten. En R1a bör köras med respekt och det kommer troligtvis försöka med. Men det är lätt att gasa för hårt ibland.


Tack för alla snabba svar.. dom på mc affären som ja prata på mendade att hojjar efter -00 gick det inte på för att dom var helfordonsgodkända eller var det var.. men nu var ja nyss inne på mckompaniet.se och tittade lite och där står det så här..

"Nu är även våra strypningar godkända för helfordonsgodkända hojar vilket innebär att man i stort sett kan reducera effekten i vilken mc man vill."

Det tolkar ja som att det borde gå att strypa en helt ny R1 om det vore så eller??

Sen att ja inte skulle behärska en r1 å allt det orkar ja inte diskutera, ja är den som kör lungt ibörjan å testar inte gränser på länge förän ja börjar känna hojjen, gäller både bil å andra mc och framförallt inte saker som inte är mina.. så nog om det nu.

Nån som kan bekräfta det som står på mc kompaniet? :3freak
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Kristofer86 skrev:
Sen att ja inte skulle behärska en r1 å allt det orkar ja inte diskutera, ja är den som kör lungt ibörjan å testar inte gränser på länge förän ja börjar känna hojjen, gäller både bil å andra mc och framförallt inte saker som inte är mina.. så nog om det nu.
Så där säger alla i början, tänk på det.

Vad har du för tidigare hojvana föresten?

Du får väl ringa dem och fråga om de har godkända strypningar för den hoj du tänker köpa, så vet du ju sen.
R1 98-01 är i princip samma hoj, bara så du vet.
Tänk även på att man oftast får betala full premie även på en strypt hoj och för dig innebär det multum, frestas inte att skenförsäkra, berätta det iaf inte här på forumet tack!
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Kristofer86 skrev:
Tack för alla snabba svar.. dom på mc affären som ja prata på mendade att hojjar efter -00 gick det inte på för att dom var helfordonsgodkända eller var det var.. men nu var ja nyss inne på mckompaniet.se och tittade lite och där står det så här..

"Nu är även våra strypningar godkända för helfordonsgodkända hojar vilket innebär att man i stort sett kan reducera effekten i vilken mc man vill."

Det tolkar ja som att det borde gå att strypa en helt ny R1 om det vore så eller??

Sen att ja inte skulle behärska en r1 å allt det orkar ja inte diskutera, ja är den som kör lungt ibörjan å testar inte gränser på länge förän ja börjar känna hojjen, gäller både bil å andra mc och framförallt inte saker som inte är mina.. så nog om det nu.

Nån som kan bekräfta det som står på mc kompaniet? :3freak



Det går att köpa en strypning för 1400:- och strypa ner r1an och därefter reg besikta för 600 kronor! :tummenupp Och hojen kommer funka och gå rent, och den kommer nog att hamna på 40-50 hk, så känndes det i min iaf! Betydligt kvickare än en 125a iaf!
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
måste det tvunget vara en r1, jag kan nästan garantera att en strypt r6a går precis lika fort som en strypt r1a. för skall du köra en sån hoj strypt så är det garanterat bara utseendet du är ute efter.
men som någon ovan skrev så tycker jag att du skall skaffa dig en nybörjarhoj först, så slipper du gråta så mkt när du lägger hojen. det finns ju en anledning till att färskingar får betala hög försäkringspremie
 

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM SMC-R
Lite synd med att en R1, eller R6 är så dyra i försäkring också.
Måste kosta skjortan att försäkra för en kille född -86.
Men det är du väl villig att betala eller?
 

Kristofer86

Mc kåt;)
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 929RR Fireblade -00
-dB_mike skrev:
måste det tvunget vara en r1, jag kan nästan garantera att en strypt r6a går precis lika fort som en strypt r1a. för skall du köra en sån hoj strypt så är det garanterat bara utseendet du är ute efter.
men som någon ovan skrev så tycker jag att du skall skaffa dig en nybörjarhoj först, så slipper du gråta så mkt när du lägger hojen. det finns ju en anledning till att färskingar får betala hög försäkringspremie



för det första är det bara Yamaha som gäller för mig om ja får välja vad ja vill.. sen tycker ja tyvärr att R6 är ful med luftintagte där fram.. ja tycker helt enkelt om r1.an mycket å kan en hel del om den..

det glädjer mig att folk skriver att den kommer gå rent trots att man stryper den, för det var lite det ja funderade på. det har inte med den strypta prestandan att göra att ja vill ha en r1 mot en r6 utan utseendet och att det är en r1 helt enkelt..

vad jar har för erfarenheter sen tidigare? ja inte mycket men ja har kört en yamaha yz 250cc på 65h(trimmad) när ja var 13 år till ja var 15 år på bana, alla sa (precis som nu) att ja var dum som skulle gå på nått så stort men ja lärde mig hojjen bra och blev riktigt bra på att köra efter ett tag och framförallt ja hade riktigt kul med den.

det klart att det är skillnad på en r1 och en 250cc men ja menar bar att ja har inga problem att låta bli att dra gasen i botten!

ska ringa mckompaniet imorgon å prata lite med dom.
Tack för all hjälp! :tummenupp
 

Kristofer86

Mc kåt;)
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 929RR Fireblade -00
Kraschpucken skrev:
Lite synd med att en R1, eller R6 är så dyra i försäkring också.
Måste kosta skjortan att försäkra för en kille född -86.
Men det är du väl villig att betala eller?

ja är medveten om det.. :( men ja jobbar skift å har inkomst på c.a 15k medans ja bor hemma så det tänker ja lätt offra på den här sortens nöje :)
 

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
Visserligen ingen R1:a men jag har provkört en YZF 750R med 25kW brickorna i och tro mig: DET GÅR INTE ATT KÖRA. Eftersom strypningarna fungerade som varvtalsbegränsare vid ca: 4000 rpm och hojen var en högvarvare (vilket rettan också borde vara antar jag?) så gick den i 80. Alltså 80 km/h TOPPFART.
Tänk om, snälla. Köp en R1:a när du får köra ostrypt.

Vad är det för regler som gäller nu för tiden förresten? Varför får du inte köra ostrypt?Måste man vara 20 år? Vad får du som 19 åring köra?

För övrigt är en 04 R1:a ungefär den vackraste hoj som någonsin gjorts så jag kan inte klandra dig :banana
 
Last edited:

Kristofer86

Mc kåt;)
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 929RR Fireblade -00
MrEd skrev:
Visserligen ingen R1:a men jag har provkört en YZF 750R med 25kW brickorna i och tro mig: DET GÅR INTE ATT KÖRA. Eftersom strypningarna fungerade som varvtalsbegränsare vid ca: 4000 rpm och hojen var en högvarvare (vilket rettan också borde vara antar jag?) så gick den i 80. Alltså 80 km/h TOPPFART.
Tänk om, snälla. Köp en R1:a när du får köra ostrypt.

Vad är det för regler som gäller nu för tiden förresten? Varför får du inte köra ostrypt?Måste man vara 20 år? Vad får du som 19 åring köra?

För övrigt är en 04 R1:a ungefär den vackraste hoj som någonsin gjorts så jag kan inte klandra dig :banana


strypningen är bara brickor och har inte med varvtalet att göra.. den blir bara slö i detta fallet! ja kommre köpa en r1 om ja får råd nu när det verkar funka att strypa även nyare än -00 hojjar.. sen om det blir en ny eller en beg. får ja reda på om nån månad :)
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Kristofer86 skrev:
strypningen är bara brickor och har inte med varvtalet att göra.. den blir bara slö i detta fallet! ja kommre köpa en r1 om ja får råd nu när det verkar funka att strypa även nyare än -00 hojjar.. sen om det blir en ny eller en beg. får ja reda på om nån månad :)

jag är själv 19 å kör ostrypt... jag sa precis som du säger, "jag kör så lungt å försiktigt i början, tills jag lärt mig hantera hojen"
Yea, right... det tog ungefär en vecka, sen va det påtok för höga farter det rörde sig om... köra strypt tänkte jag göra i början, men hojen krånglade med inställningar, så ja tog bort strypningarna å fixade så den gick bra utan istället.
jag kan säga helt ärligt att jag är glad att ja inte började på en större maskin än en 600... för skulle det funnits mer skulle jag använt det redan efter en vecka. man kan inte hantera en hoj efter å ha kört på den en vecka. :fakta

sen angående det där med försäkring... är det inte bättre att kunna köra hoj istället för att bara stå vid korvmojjen å se tuff ut? för det är väl därför du köper hoj? eller ska du stå vid mojjen å se koool ut?
det är då inte därför jag kör hoj...
det är ganska mkt annat som kostar på en hoj, förutom försäkring å inköp... :3freak
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Kristofer86 skrev:
strypningen är bara brickor och har inte med varvtalet att göra.. den blir bara slö i detta fallet! ja kommre köpa en r1 om ja får råd nu när det verkar funka att strypa även nyare än -00 hojjar.. sen om det blir en ny eller en beg. får ja reda på om nån månad :)

Fel... när du stryper en hoj så blir det som en varvtals begränsare tack vare att hojen ej får så mycket soppa och luft som den är gjord för. Desto mer cc desto sämre blir det med strypning. hojen kommer ej må bra av att bli stypt det är som att svälta ett djur. Ska då plåga en 1000cc med en 25kw strypning?.

1. Hojen kommer ej må bra av det.
2. Hojen blir till en viss del svårkörd av det.
3. Det kommer bli pinsamt att bli frånkörd av bilar m.m(ser almänt dumt ut)

Stryper du en R1 så är du en hoj mishandlare :fatta! :hihi

Köp en motard istället eller nått annat som du kan ha kul med istället tills du får tungt kort.

Har själv kört en strypt 600cc och det var en pinna.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top