Strypning efter -00??

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Kristofer86 skrev:
det klart att det är skillnad på en r1 och en 250cc men ja menar bar att ja har inga problem att låta bli att dra gasen i botten!

ska ringa mckompaniet imorgon å prata lite med dom.
Tack för all hjälp! :tummenupp


Det handlar inte bara om att låta bli att dra på gasen. Ibland utsätts man för situationer där man (om man är ovan) inte riktigt har full koll på vad man gör, och då kan det vara en fördel med en snällare hoj än t ex en R1a...
 

Kristofer86

Mc kåt;)
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 929RR Fireblade -00
Lam-Kaka skrev:
Fel... när du stryper en hoj så blir det som en varvtals begränsare tack vare att hojen ej får så mycket soppa och luft som den är gjord för. Desto mer cc desto sämre blir det med strypning. hojen kommer ej må bra av att bli stypt det är som att svälta ett djur. Ska då plåga en 1000cc med en 25kw strypning?.

1. Hojen kommer ej må bra av det.
2. Hojen blir till en viss del svårkörd av det.
3. Det kommer bli pinsamt att bli frånkörd av bilar m.m(ser almänt dumt ut)

Stryper du en R1 så är du en hoj mishandlare :fatta! :hihi

Köp en motard istället eller nått annat som du kan ha kul med istället tills du får tungt kort.

Har själv kört en strypt 600cc och det var en pinna.



shit va du/ni är tröga, ja sa att ja inte orkar diskutera det för att ja vet att ni har så mycket olika åsikter, ja kommer köpa en R1 å strypa till en början, ja skiter väll i vad andra tycker om hojjen, dom tycker väll en r1 ser precis samma ut som en r6???? ja köper den för att ja tycker r1 är den grymmaste hojjen å för att ja villat ha en sån sen kanske 10 år tillbaka. Saken är bara att ja undra det med strypning inte vad ni tycker om att ja ska köpa en 1000cc å strypa den TILL EN BÖRJAN.

skit samma nu.. ja han inte ringa mckompaniet idag men ska göra det imorgon, jobbigt när man jobbar skift=(
 

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
Silwer skrev:
En kul grej är ju annars att man idag kan betekna en FZR600 91 som en bra förstahoj:lol
Det hade man nog inte sagt för 15 år sen.

För 15 år sedan hade jag sådan ståkuk så du kan inte tro det efter Kawas ZXR 750 med 108 hästar och de där stora slangarna från kåpan till tanken.
Den hpjen var osannolikt rå då.
Nu skulle jag inte ta i en sån med tång ens. Tiderna förändras :yoparty
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Kristofer86 skrev:
för att ja villat ha en sån sen kanske 10 år tillbaka.
skit samma nu.. ja han inte ringa mckompaniet idag men ska göra det imorgon, jobbigt när man jobbar skift=(

en fundering bara, R1 kom -98 Right?
2005-10 år = 1995... :va
bara ja som inte får din matte å stämma??
 

Tabac

SUKI SUKI
Gick med
19 Dec 2004
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Det är ingen här som försöker få dig på andra tankar för att jävlas med dig. Folk gör det för att dom vet/inser att hojen kommer gå som en röv och du kommer sitta där med en skittråkig hoj som folk kan köra om med moderna familjebilar och betala svindyra försäkringspremier för den.
Men till slut är det ditt val. Skulle vara intressant om du rapporterar här senare i sommar om du är nöjd med ditt val. :)
 

Kristofer86

Mc kåt;)
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 929RR Fireblade -00
Tabac skrev:
Det är ingen här som försöker få dig på andra tankar för att jävlas med dig. Folk gör det för att dom vet/inser att hojen kommer gå som en röv och du kommer sitta där med en skittråkig hoj som folk kan köra om med moderna familjebilar och betala svindyra försäkringspremier för den.
Men till slut är det ditt val. Skulle vara intressant om du rapporterar här senare i sommar om du är nöjd med ditt val. :)


självklart ska ja raportera, kan göra det i denna tråden så folk fattar hur det hänger ihop.. men ja tror inte att en R1 stryp går så dålitg, en kompis köpte en fzr 600 å strypte den och den gick en bit över 170. antar att det blir nått samma.

ang. min mattematik så var det väll det att på den tiden var det en thunderrace som var det kolaste tyckte ja=) sen blev det automatiskt r1.n
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Kristofer86 skrev:
shit va du/ni är tröga, ja sa att ja inte orkar diskutera det för att ja vet att ni har så mycket olika åsikter, ja kommer köpa en R1 å strypa till en början, ja skiter väll i vad andra tycker om hojjen, dom tycker väll en r1 ser precis samma ut som en r6???? ja köper den för att ja tycker r1 är den grymmaste hojjen å för att ja villat ha en sån sen kanske 10 år tillbaka. Saken är bara att ja undra det med strypning inte vad ni tycker om att ja ska köpa en 1000cc å strypa den TILL EN BÖRJAN.

skit samma nu.. ja han inte ringa mckompaniet idag men ska göra det imorgon, jobbigt när man jobbar skift=(

Tröga? det är ju dig det är svårt att förklara för..jag förklarade snällt vad han menade med varv stop grejen. Sen berättade jag snällt varför man ej helst ska strypa ner en 1000cc. Visst om du köper en R1 o stryper den och sen tar bort strypningen efter du har fått det på pappret så e jag med på att det kan funka. Bara du har stålar över o köpa en ny om du crashar eftersom du troligen ej får något på försäkringen om du crashar. Har du tur kanske du inte behöver köpa någon ny eftersom du hamnar i rullstoll :död . Sen hur du tar mitt svar det är upp till dig men jag är väldigt alvarlig :hihi Altsås Rettor efett phet coola , värsta whieelleee maskinen den gör lättt 300+ :rofl en annan cool grej med rettor är att det är ca 30%+ av dem som har crashat i sverige det e phet coolt :rofl bästa nybörjar maskingen :hihi man ska ju crasha någon gång R1 är ju lättast att få det gjort snabbt med :hihi
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Ärligt talat, är det inte lite drygt när folk håller på att leka messerschmitt!?
Givetvis kommer det inte gå att köra en R1 med 25 kw och jag tror nog killen är rätt medveten om det också.
Chansen att den strypningen sitter en vecka efter besiktning är lika med noll.
Men måste alla hålla på och tjata om det i oändlighet?
Det är inte förenat med livsfara att släppa ut en rookie med en sporthoj.
Visst, han kommer inte få ut nått av hojen. Den är tung och svårjobbad om man inte kan kontrollera den.
En rookie har helt klart roligare på en mer lättanvänd hoj än tex R1.
Men vad händer efter ett par månader när man börjar få in snitsen, lillhojen kommer suga getballe.
Är det verkligen någon som har bevis för att de som skaffar en sporthoj som förstahoj kraschar oftare än de som köper den som andra eller tredjehoj?
Det är en så toltalt annorluda sak att köra en gammal "körskolehoj" mot att köra en sporthoj så man lär ändå börja om från början när man hoppar på sporthojen.

Låt grabben köra vad han vill.
Ni har nu sagt att det är dumt och han har hört det, end of discusion!
Det övergår från ett bra tips på vägen till tjat när ni envist fortsätter komma med samma gamla argument. Ingen lyssnar då.

Som fotnot kan jag nämna att jag började på en ZX-9R som förstahoj.
Jag höll den på hjulen och hade knappt några incidenter under de 2 åren jag ägde den.
 

Kristofer86

Mc kåt;)
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 929RR Fireblade -00
M:et skrev:
Ärligt talat, är det inte lite drygt när folk håller på att leka messerschmitt!?
Givetvis kommer det inte gå att köra en R1 med 25 kw och jag tror nog killen är rätt medveten om det också.
Chansen att den strypningen sitter en vecka efter besiktning är lika med noll.
Men måste alla hålla på och tjata om det i oändlighet?
Det är inte förenat med livsfara att släppa ut en rookie med en sporthoj.
Visst, han kommer inte få ut nått av hojen. Den är tung och svårjobbad om man inte kan kontrollera den.
En rookie har helt klart roligare på en mer lättanvänd hoj än tex R1.
Men vad händer efter ett par månader när man börjar få in snitsen, lillhojen kommer suga getballe.
Är det verkligen någon som har bevis för att de som skaffar en sporthoj som förstahoj kraschar oftare än de som köper den som andra eller tredjehoj?
Det är en så toltalt annorluda sak att köra en gammal "körskolehoj" mot att köra en sporthoj så man lär ändå börja om från början när man hoppar på sporthojen.

Låt grabben köra vad han vill.
Ni har nu sagt att det är dumt och han har hört det, end of discusion!
Det övergår från ett bra tips på vägen till tjat när ni envist fortsätter komma med samma gamla argument. Ingen lyssnar då.

Som fotnot kan jag nämna att jag började på en ZX-9R som förstahoj.
Jag höll den på hjulen och hade knappt några incidenter under de 2 åren jag ägde den.


Thanks! ja tycker nog det är mer värt att köpa en hoj som det kommer ta några månader att behärksa och ta det hyfsat lungt under tiden än att köpa en som ja behärskar direkt å sen köpa en ny efter ett tag.. har gjort samma sak i andra fall också så det är väll sån ja är..
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top