Strypning LC4?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
mr_ping skrev:
Vad bör man förvänta sig av en 640 -01:a motard med annan dämpare (KTM racing), katalysatorn sitter kvar (eller vafan det nu är för nåt) och originaldrev ?

På 2:an går det få upp den, men det går lite segt... (utan koppling).

Den andas betydligt bättre än orig. Är det sxc eller hxc dämparen du har? "Katalysatorn" är tydligen ett utjämningsrör man vinner bara ca 1Hk på att ta bort det. Du vinner inte så mkt på att bara byta dämparen. På med ett helsystem så blir det bättre skillnad. Detta under förutsättning att resten att strypdetaljerna är borta också.
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Vet inte... stog inget sånt på.
KTM Racing står det... made by Ginaldi eller nåt. Ganska smal dämpare.

Hittade en elkontakt vid förgasarens främre del... drog ut den, märkte ingen skillnad direkt.

Sen sitter det en slang med en klämma som går från förgasaren (svart grejj) med ett hål längst ut i... Är detta den vakuum strypgrejjen ?





motardnisse skrev:
Den andas betydligt bättre än orig. Är det sxc eller hxc dämparen du har? "Katalysatorn" är tydligen ett utjämningsrör man vinner bara ca 1Hk på att ta bort det. Du vinner inte så mkt på att bara byta dämparen. På med ett helsystem så blir det bättre skillnad. Detta under förutsättning att resten att strypdetaljerna är borta också.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
mr_ping skrev:
Vet inte... stog inget sånt på.
KTM Racing står det... made by Ginaldi eller nåt. Ganska smal dämpare.

Hittade en elkontakt vid förgasarens främre del... drog ut den, märkte ingen skillnad direkt.

Sen sitter det en slang med en klämma som går från förgasaren (svart grejj) med ett hål längst ut i... Är detta den vakuum strypgrejjen ?

Japp du ser om det sitter en microbrytare på förgasaren. När du ändå har kopplat bort den så kan du lika gärna ta bort den så det inte blir korossion på kontakter mm. De slangar som sitter på höger sida om förgasaren är dessa vakuumstrypningar du pratar om. Följ dessa länkar så får du det gjort ordentligt. Det bästa i slutändan är att du byter ut förgasaren mot nån flatside istället. Dessa vakuumförgasare är struliga att gå riktigt bra med.

http://irt.slu.se/tomk/mc/mc.tuning.html

http://www.monomaniacs.nl/mm/ttt/eps/
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
Honung skrev:
Ja tänkte också riva bort hela epc men har inte haft tid, så nu åker man med utdragen kontakt.

Min nyinköpta duke 2 går ok men inte riktigt som jag önskar. Svårt att få den på slangen på andra växeln!! Den kontakten ni alla beskriver, ser den ut som en vanlig kontakt så finner jag den direkt. med ca 2-4 kablat. Skall man koppla lös den?

Skall mod ljuddämparen med ett rör rakt igenom på 2 tum. Sätta på BMC filter samt ett factory kit. Vad tror ni om det?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Pappsen skrev:
Min nyinköpta duke 2 går ok men inte riktigt som jag önskar. Svårt att få den på slangen på andra växeln!! Den kontakten ni alla beskriver, ser den ut som en vanlig kontakt så finner jag den direkt. med ca 2-4 kablat. Skall man koppla lös den?

Skall mod ljuddämparen med ett rör rakt igenom på 2 tum. Sätta på BMC filter samt ett factory kit. Vad tror ni om det?


http://www.monomaniacs.nl/mm/ttt/eps/


Fast jag skulle nog byta förgasare till en flatside istället!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Pappsen skrev:
kan man bara slita av slangen eller måste man passa sig så man inte sabbar något. ser ut som det bara är att dra av den?

Räcker med att dra ut sladden men det är lika bra att montera bort den istället!
 

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
motardnisse skrev:
Räcker med att dra ut sladden men det är lika bra att montera bort den istället!

fast vad jag har hört så märker man ingen skillnad efter att man slitit bort kontakten.. :va
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
flipm0de skrev:
fast vad jag har hört så märker man ingen skillnad efter att man slitit bort kontakten.. :va

Ytterst lite! men jag bytte till helsystem samtidigt också, men tydligen begränsar den fullgas på 2:an och nån annan växel kanske det var också!
 

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
motardnisse skrev:
Ytterst lite! men jag bytte till helsystem samtidigt också, men tydligen begränsar den fullgas på 2:an och nån annan växel kanske det var också!

vilket valde du ? akra? :kär
 

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
motardnisse skrev:
Nopp! Ett sebring men detta var när jag hade min 640 -01 då jag köpte den ny -01

oki.. jag letar efter ny dämpare.. kanske helsystem om priset är ok... men jag vet inte vad jag vill ha... :va

eller.. akra vill jag ha.. träffa en snubbe med akra kittad 640 höromdagen, och blev kär i ljudet.. men det kostar tyvärr för mkt.. :3freak

vad fick du ge för sebring? och blev du nöjd?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
flipm0de skrev:
oki.. jag letar efter ny dämpare.. kanske helsystem om priset är ok... men jag vet inte vad jag vill ha... :va

eller.. akra vill jag ha.. träffa en snubbe med akra kittad 640 höromdagen, och blev kär i ljudet.. men det kostar tyvärr för mkt.. :3freak

vad fick du ge för sebring? och blev du nöjd?

Ca 5000:- fick jag ge men det var inte ev det sebring du kanske menade. Detta var deras första slip-on som var skit, hade inte råd med twin systemet!
Sålde med slip-on med hojen med tog främre röret och satte det på min 625 sedan. Nöjd, nja inte det slip-on men främre röret var ok!
Sebrings första slip-on var i rostfritt och lät ihåligt, många köpte det men sålde det lika snabbt.
 

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
motardnisse skrev:
Ca 5000:- fick jag ge men det var inte ev det sebring du kanske menade. Detta var deras första slip-on som var skit, hade inte råd med twin systemet!
Sålde med slip-on med hojen med tog främre röret och satte det på min 625 sedan. Nöjd, nja inte det slip-on men främre röret var ok!
Sebrings första slip-on var i rostfritt och lät ihåligt, många köpte det men sålde det lika snabbt.

okej... vad har du nu då? på 625'an
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
flipm0de skrev:
okej... vad har du nu då? på 625'an

Hade som sagt 640-01,625-02 och 660-03 sen tog jag en break i 2år och nu har jag köpt en 625 -04 som jag hämtade förra helgen!

Har inga planer ännu att byta rör men provade kompisens Adventure med Akra slip-on, lite på gränsen till för högt utan butt-plugg tycker jag men men det lär ju gött.

Denna korta tid jag hade min 660 och var över till åland och körde så drog jag jämt med 420 här på SH som då hade en 625 med Akra.

När jag hade 640 -01 och hade helsystemet så förlorade jag mkt i botten tyckte jag för att sen när jag skulle sälja hojen och satte på orig främre röret fick tillbaka botten. Det säger ju en del att de har utformat sina rör väl utom 640 orig dämpare då! :hihi
 

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
motardnisse skrev:
Hade som sagt 640-01,625-02 och 660-03 sen tog jag en break i 2år och nu har jag köpt en 625 -04 som jag hämtade förra helgen!

Har inga planer ännu att byta rör men provade kompisens Adventure med Akra slip-on, lite på gränsen till för högt utan butt-plugg tycker jag men men det lär ju gött.

Denna korta tid jag hade min 660 och var över till åland och körde så drog jag jämt med 420 här på SH som då hade en 625 med Akra.

När jag hade 640 -01 och hade helsystemet så förlorade jag mkt i botten tyckte jag för att sen när jag skulle sälja hojen och satte på orig främre röret fick tillbaka botten. Det säger ju en del att de har utformat sina rör väl utom 640 orig dämpare då! :hihi


Jag har en helt orginal 640 -02 ... bara öppnat luftburken i toppen under sadlen... :tungan

Men jag drog jämnt med min kompis idag som har 640 -02 med SXC och bortplockade strypningar... + nyligen bänkad och ombestyckad till 49hk på slangen.

Jag vet inte om det är det att jag väger 15-20 kilo mindre än honom men, man tycker ändå att det borde va större skillnad. :va
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
flipm0de skrev:
Jag har en helt orginal 640 -02 ... bara öppnat luftburken i toppen under sadlen... :tungan

Men jag drog jämnt med min kompis idag som har 640 -02 med SXC och bortplockade strypningar... + nyligen bänkad och ombestyckad till 49hk på slangen.

Jag vet inte om det är det att jag väger 15-20 kilo mindre än honom men, man tycker ändå att det borde va större skillnad. :va

15-20 kg är rätt mkt, jämför en 640 med 625 alt 660 så kommer du känna klar skillnad på vikten!

Kör du med orig dämpare?
 

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
motardnisse skrev:
15-20 kg är rätt mkt, jämför en 640 med 625 alt 660 så kommer du känna klar skillnad på vikten!

Kör du med orig dämpare?

jag väger runt 70 kg.. han väger väl en 85 kan jag tänka mig!

japp orginal dämpare :( tycker det är skit tråkigt ljud! men just nu har jag precis lagt 9000 kr på körkort + 8000 kr på skydd + precis köpt hojen.. så min ekonomiska situation denna månaden är inte den bästa :hihi

Vet inte om jag ska spara ihop till något fint helsystem eller bara byta slipon.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top