Strypning på ktm 660

Staffan

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 660 -04
När du lossat bottenpluggen så kan du använda en spegel så
ser du munstyckena tydligt.
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
motardnisse skrev:
Om du nu är så himla osäker lämna in hojen då! men jag tror inte Ragnar blir så glad nu när du försöker ta bort strypning innan 100 mil servicen. Gnistgallret är ett måste att ta bort även om du ska köra med strypning!
Resonera så här: kan du köra in den lugnt även om du tagit bort strypningen?
Om inte så låt dem vara till 1:a servicen!

Så du menar att det är bättre att köra in med strypning :va Ren bullshit hojen kommer att gå bra mycket bättre om han kör in den utan strypning. Ragnar blir inte glad, är det han som ska hojen eller? Kan hålla med om att Ragnar har koll på det mesta när det gäller ktm men om han påstår att det är bättre att köra in med strypningen kvar är han helt ute o cyklar. Tar han betalt för att plocka bort strypningen eller ingår det vid första service? En tanke bara.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Honung skrev:
Så du menar att det är bättre att köra in med strypning :va Ren bullshit hojen kommer att gå bra mycket bättre om han kör in den utan strypning. Ragnar blir inte glad, är det han som ska hojen eller? Kan hålla med om att Ragnar har koll på det mesta när det gäller ktm men om han påstår att det är bättre att köra in med strypningen kvar är han helt ute o cyklar. Tar han betalt för att plocka bort strypningen eller ingår det vid första service? En tanke bara.


Har jag sagt att det är bättre att köra in den strypt eller? :fatta!
Läs det finstilta ang garantier så skulle du förstå bättre!
Ragnar har ingen skyldighet att åtgärda ett ras på en motor där
ägaren inte följt inkörningen korrekt. Jag personligen skulle ta bort
strypningen då jag vet att jag kan behärska mig från att vrålgasa i
början, frågan är om andra kan det? De gånger jag har lämnat in hojen hos Ragnar har han bjudit på första servicen men man betalar bara materialet, vet ej hur det är nu?
Nej! det är inte han som ska köra den, men som sagt garantierna som jag pratade om i början!
Det enda jag sade om strypning är att man skulle ta bort gnistgallret om man nu skulle köra den strypt fösta milen! OK?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Guran skrev:
Vilken vänlig ton, men tack iallafall!

Tyvärr men jag kunde inte låta bli :pannkyss

Visst mkt kan man få hjälp med genom SH men det är fortfarande du som har ansvaret om något skulle hända vilket lätt kan hända om man är osäker på något!

Inget illa ont mot dig utan mer som en vädjan innan olyckan är framme!
 

Decson

SM handlar inte om sex!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
nånstans utanför Hedemora
Hoj
på jakt
är det bara jag som inte fått med någon OBEKR-nål i röret? har lite olika munstycken men ingen nål. Känns som om det inte är nån idé at ringa ÅF'n och fråga nu när det var 2 år sen jag köpte hojen.. :huvet
Vad kostar dom?
Skillnad mot nålen som sitter i vid leverans?

edit: 164:- +expiditionsavgifter och postförskott 279:- för nåt jag skulle haft med vid köpet om man varit uppmärksam
 
Last edited:

Guran

Adrenalinbehov
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 690 SMC -09
Decson skrev:
är det bara jag som inte fått med någon OBEKR-nål i röret? har lite olika munstycken men ingen nål. Känns som om det inte är nån idé at ringa ÅF'n och fråga nu när det var 2 år sen jag köpte hojen.. :huvet
Vad kostar dom?
Skillnad mot nålen som sitter i vid leverans?

Skillnaden mot den som sitter i vid leverans, är att den är smalare.
Däremot vet jag inte vad den gör för skillnad.
 

Guran

Adrenalinbehov
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 690 SMC -09
Sparkade igång hojen efter borttagning av strypning, so far so god.
När jag tryckte in choken efter en stund, så hade jag ingen tomgång.

Försökte skruva på tomgångsskruven, och fick upp den, men nu är tomgången väldigt ojämn och efter man gasar så hänger varvet kvar en stund innan det gå ner igen till nästan ingen tomgång alls. :va

Till saken hör väl det att den är helt spretans ny, kanse ger sig när den fått rullat lite. :4skrika
 
Last edited:

Decson

SM handlar inte om sex!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
nånstans utanför Hedemora
Hoj
på jakt
Guran skrev:
Sparkade igång hojen efter borttagning av strypning, so far so god.
När jag tryckte in choken efter en stund, så hade jag ingen tomgång.

Försökte skruva på tomgångsskruven, och fick upp den, men nu är tomgången väldigt ojämn och efter man gasar så hänger varvet kvar en stund innan det gå ner igen till nästan ingen tomgång alls. :va

Till saken hör väl det att den är helt spretans ny, kanse ger sig när den fått rullat lite. :4skrika

Det känner vi igen, påtalade det på 100mila servicen, tror dom finjusterade lite, men det gick till sej efter en hundra mil ungefär när den vart inkörd, bara att hålla ut och kanske eventuellt justera lite blandning och tomgång
 

Decson

SM handlar inte om sex!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
nånstans utanför Hedemora
Hoj
på jakt
trottelstoppet

tar man bort trottelstoppet ligger ju nålen lös i trotteln, det kan den väl inte göra?? ska man kunna komma åt och byta munstyckena genom lilla hålet där bottenpluggen sitter? verkar rätt trångt....
AKUTHJÄLP ÖNSKAS, håller på just nu med det
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Decson skrev:
tar man bort trottelstoppet ligger ju nålen lös i trotteln, det kan den väl inte göra?? ska man kunna komma åt och byta munstyckena genom lilla hålet där bottenpluggen sitter? verkar rätt trångt....
AKUTHJÄLP ÖNSKAS, håller på just nu med det


Du får med en skruv att täppa igen hålet så trotteln kan öppnas helt. Om du inte har fått den med dig med hojen så blir det svårt om du nu inte ha nåt fingängat i garaget?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
snakerider skrev:
Är även KTM 640 strypt på samma sätt? Ska man genomgå samma procedur som på 660 och 625?

Nej! 640 är inte strypt till 24kw som 625/660 är!
 

smc660

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Norge
Hoj
SMC 660
Guran skrev:
Sparkade igång hojen efter borttagning av strypning, so far so god.
När jag tryckte in choken efter en stund, så hade jag ingen tomgång.

Försökte skruva på tomgångsskruven, och fick upp den, men nu är tomgången väldigt ojämn och efter man gasar så hänger varvet kvar en stund innan det gå ner igen till nästan ingen tomgång alls. :va

Till saken hör väl det att den är helt spretans ny, kanse ger sig när den fått rullat lite. :4skrika


Noen som vet hvor mange turn ut tomgangskruen skal orginalt? (ustrypt)

Hadde samme problem med min (ingen tomgang), skrudde på tomgangskruen til tomgangen plutselig økte noe jævlig + henger. Skrudde ned til den gikk normalt. Nå må jeg bruke "hot start device" for å få startet sykkelen, og den er tungstartet som fan.... :( (for mye bensin/for høy tomgang?)
Skrur jeg ned på tomgangskruen går den ikke på tomgang lengre.

Sykkelen er bare gått 40-50 mil. / .45 dyse / ustrypt fra butikken men lokket oppå luftfilterboksen er fortsatt på....

Håper noen kan hjelpe meg på rett vei...?

Norsk'n
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Basic Carburator Setting 660 Smc -03

8-49D
Repair manual KTM LC4 Art.-Nr. 3.206.006 -E
CARBURETOR – Adjust idling (Keihin FCR-MX 41)
Idling adjustment of the carburetor strongly affects the engine’s starting
behavior. That is, an engine whose idling speed is adjusted correctly will
be easier to start than one whose idling speed has not been adjusted
correctly.
The idle speed is controlled by means of the adjusting wheel 1 and the
mixture control screw 2. The adjusting wheel is used to adjust the basic
setting of the slide. The mixture control screw is used to control the idle
mixture which arrives at the engine by way of the idle system.
Clockwise turning reduces the fuel quantity (lean mixture),
counterclockwise turning increases the fuel quantity (rich mixture).
TO ADJUST IDLING CORRECTLY, PROCEED AS FOLLOWS:
1 Turn in mixture control screw 2 up to the stop, and turn it back out
to the basic position (see technical date-engine)
2 Warm up the engine
3 Use the adjusting wheel 1 to set the normal idle speed (1400 -
1500 rpm).
4 Turn mixture control screw 2 slowly clockwise until idling speed
starts to decrease. Memorize this position, and turn mixture control
screw slowly counterclockwise until the idling speed decreases again.
Adjust the point of the highest idling speed between these two
positions. If, in the course of this procedure, the speed undergoes a
relatively high increase, reduce the idle speed to a normal level and
repeat the procedure specified in 4. Serious competitive racers will
choose a setting approx. 1/4 turn (clockwise) leaner than this ideal
value because their engine will heat up more when used in
competitions.
NOTE: If you fail to obtain a satisfying result by following the
procedure described above, an incorrectly dimensioned idling nozzle
may be the cause. If:
a) the mixture control screw has been screwed in up to the stop
without causing any change in rotational speed, a smaller idling jet
has to be installed;
b) the engine dies when the mixture control screw is still open by
2 turns, a larger idling jet needs to be selected.
Naturally, in cases of jet changes, you have to start your adjusting
work from the beginning.
5 Then, use the adjusting wheel to set the desired idle speed.
6 In cases of greater changes in the outside temperature and extremely
different altitudes, the idling speed should be readjusted.
Basic information on carburetor wear
As a result of engine vibrations, the throttle valve, jet needle, and
needle jet are subjected to increased wear. This wear may cause the
carburetor to malfunction (e.g., overly rich mixture). Therefore, these
parts should be replaced after 200 hours.
Adjusting the mixture control screw
Especially on the EXC models, accessing the mixture control screw is
difficult. For this reasons, we have created an appropriate special tool.
Introduce the special tool on the mixture control screw 2 at the
carburetor bottom. Press the tool slightly upward and turn the adjusting
wheel 3 until the tool engages the slot of the mixture control screw.
Now, you can go about adjusting the screw. Marks were provided on
the adjusting wheel, making it easier to keep track of the turns.


BASIC CARBURATOR SETTING 660 SMC -03
Type Keihin FCR-MX 41
Carburator-setting number 4138A
Main jet 165
Jet needle OBDVT
Idling jet 42
Main air jet 200
Idling air jet 100
Needle position 5. rd from top
Starting jet 85
Mixture control screw open 2
Slide 15
Performance restrictor Slide stop
Stop pump membrane 858 / 2,15 mm
Hot start device 3,8 mm

För -04 kolla http://www.ktminfo.com/partscat/images/Info/2004_660_smc_me.pdf
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top