Strypning på tyskimport? (Fireblade)

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
Har sökt som en skållad iller, men jag kan inte hitta info på hur man ska ostrypa en fireblade 98:a som är import. Brickorna är borta, men motorns varvtalsregulator bryter för tidigt. Någon som vet?
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Ny styrbox är förmodligen det enda som funkar på den, hade en Blade -92 den fick man byta styrbox om man ville ha ut full effekt.


R.Lehtipalo skrev:
Har sökt som en skållad iller, men jag kan inte hitta info på hur man ska ostrypa en fireblade 98:a som är import. Brickorna är borta, men motorns varvtalsregulator bryter för tidigt. Någon som vet?
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
Superbike Roger skrev:
Ny styrbox är förmodligen det enda som funkar på den, hade en Blade -92 den fick man byta styrbox om man ville ha ut full effekt.

Tack för tipset. Jag ska vidareförmedla info till kompisen som nyss köpte en beggad blade!
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Hur mäsrker man om en hoj är strypt. Min R6:a är import och eftersom det är min första hoj så har jag ju inte full koll på hur fort dom ska gå osv. Tycker ju iof att den går ganska hyffsat, drar jämnt med polarens zxr750 -94 från ca 50 - 200 km/h.
Verkar det som den går på fulleffekt eller :confused:
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
FUBAR skrev:
Hur mäsrker man om en hoj är strypt. Min R6:a är import och eftersom det är min första hoj så har jag ju inte full koll på hur fort dom ska gå osv.
Verkar det som den går på fulleffekt eller :confused:

På bladen märker man det eftersom den går in i varvtalsbegränsningen innan den når spec. maxeffekt, enligt Honda, vid ett högre varv än vad begränsarn tillåter.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
R.Lehtipalo skrev:
På bladen märker man det eftersom den går in i varvtalsbegränsningen innan den når spec. maxeffekt, enligt Honda, vid ett högre varv än vad begränsarn tillåter.
Ok, min drar friskt hela vägen till 15500rpm, då kan man anta att allt är i sin ordning då eller?
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
Kan man månne använda boxen från en 96-97 blade? Går det att klippa någon kabel för att få fulleffekt?
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
FUBAR skrev:
Ok, min drar friskt hela vägen till 15500rpm, då kan man anta att allt är i sin ordning då eller?

Lyfter framhjulet med 1:an och 2:an? I så fall är den ok. :D
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
R.Lehtipalo skrev:
Kan man månne använda boxen från en 96-97 blade? Går det att klippa någon kabel för att få fulleffekt?


Hehe... fulmeck!! :tungan :tummenupp :D
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
R.Lehtipalo skrev:
Lyfter framhjulet med 1:an och 2:an? I så fall är den ok. :D
:hihi Har faktiskt aldrig dragit ur den på ettan, smäller så jävligt i lådan när man petar i tvåan på höga varv. På tvåan så tror jag inte den lättar, känns nog bara som den gör det. T.ex drar över mittlinjen under en omkörning så känns det som den lättar lite men det är nog bara gaffeln som dras ut lite tror jag.

Jaja den går bra, det var bara att jag hört nu från en del, att tyska hojar kan vara strypta och eftersom min är import så börjar man ju undra.
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Köpte en GSXR1000-02 motor som var intagen ifrån Tyskland men den var full effekt och även en GSXR750-01 kmpl hoj som även den var full effekt.
De mc som tas in ifrån Frankrike är oftast strypta 100hk.


FUBAR skrev:
:hihi Har faktiskt aldrig dragit ur den på ettan, smäller så jävligt i lådan när man petar i tvåan på höga varv. På tvåan så tror jag inte den lättar, känns nog bara som den gör det. T.ex drar över mittlinjen under en omkörning så känns det som den lättar lite men det är nog bara gaffeln som dras ut lite tror jag.

Jaja den går bra, det var bara att jag hört nu från en del, att tyska hojar kan vara strypta och eftersom min är import så börjar man ju undra.
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
Superbike Roger skrev:
Köpte en GSXR1000-02 motor som var intagen ifrån Tyskland men den var full effekt och även en GSXR750-01 kmpl hoj som även den var full effekt.

Cykeln är Svensksåld. Jag vill mig minnas att det bara var att byta insugningsgummin och klippa en kabel till tändboxen på dom där cyklarna. Frågan är om jag minns fel, eller vilken kabel som ska klippas. Den röda eller den gröna. :)
 

Sniper

Guest
R.Lehtipalo skrev:
Kan man månne använda boxen från en 96-97 blade? Går det att klippa någon kabel för att få fulleffekt?
Klipp för fan ingen kabel, men cdi boxen från en 96-97 ska gå, även
en cbr 600 box 95-98 ska gå bra,ha koll på varvet om du sätter på en
från en 600, bryter inte förren vid ca 14000 varv inte så bra för blejden
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
Sniper skrev:
Klipp för fan ingen kabel, men cdi boxen från en 96-97 ska gå (...)

Tack för tipset! Är du 100% säker på att den passar från 96-97:an? :confused:
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top