Strypningar aprilia rs 125

Chihani

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Mölnlycke
Hoj
Aprilia rs 125 07
halloj!
ska snart ta mitt A1 kort och då tänkte jag köra min aprilia rs 125 07 i fullpower.
Men är fundersam över hur den är strypt?
" power changed by Alpha techniks "
jag är andra ägaren, och ägaren innan lämnade in den för strypning så han visste inte heller...
detta är vad jag tror ska göras:
Koppla in " selektilen " eller vad den heter?
byta cdi ( har en racing cdi )
stycka om
byta avgasport?

välldigt tacksam för svar. har tagit bilder på cdi boxen och en blå (antagligen strypnings box) även lite annat..

Skippa alla " lär dig köra först " "kör moppe istället " eller dylikt SERIÖSA SVAR
lägger upp bilder senare, då de är på 1mb styck just nu
 

smacko

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Hudiksvall
Hoj
Aprilia Rs 125 - 05
:bananaAprilia RS 125

Om strypningarna på Aprilia Rs125 och hur du skall gå till väga för att Strypa ur hojen.

Till att börja med är det ju så att Aprilia: n har följande strypningar
*Cdi- box
*Trottelstopp
*Variabel avgasport
*samt olika storlekar på förgasare, och olika versioner av rs125

Som säkert redan känt så har rs125: an en effektsvacka någon stans mellan 4500-5500rpm och den är endast av två anledningar första, klara kravet 15hk.
För det andra, sänka bullernivån.

För att bli av med detta ruskigt irriterande varvtalssänkning så monterar man av den bakersta kåpan (bakkutsen, kåpa och passagerar sadel) genom att skruva ur dom små torxen som den sitter med.
Där under kommer du sedan att se två stycken större svarta boxar., det ena är cdi- boxen och det andra är boxen för den variabla avgas porten.

Då ska du börja at montera av den boxen på som det sitter en lapp med en massa siffror på, om jag inte missminner mig så står det även ”nippon” på den.
Det är alltså INTE den boxen som det står ”ducati” på!

Då kollar man i motsatta ände emot vad kabelhärvan går in i, där kommer det vara en svart lite hårdare typ av Silicon massa, är det inte det så har någon redan varit där och pillat.

För att återgå till den svarta massan, det är bara att pilla bort den med någon form av vassare verktyg, var dock lite försiktig. Man ska pilla längs med långsidorna då det är längs med ena långsidan som den så kallade metall bryggan infinner sig. I botten ligger ett kretskort och ut från den går den lilla metall bryggan, klipp av bryggan och se till att ändarna inte nuddar varandra. För säkerhets skull koppla in och ta en provtur, om allt funkar ska den gå som
en gud, det blir en helt annan hoj att köra. Sedan fyller man igen hålet med exempelvis bygg- silicon.


Nu vidare till punkt två, trottelstopp.
Det är bara att kika under tanken ner på förgasaren, där brukar det sitta en liten bensinslangsbit på trottelvajern som gör att det inte går att vrida trotteln så mycket som det ska gå.


Punkt tre då, variabel avgasport allmänt känt även som ”rejv”.
För att kolla om den variabla avgasporten är inkopplad, det är mycket sällan den är det från fabrik.
Så kikar man helt enkelt under tanken på höger sida, lite till höger från batteriet så finns det en massa olika kontakter och kablar där kikar man om man kan se någon kabel som inte är ihopkopplad, om så är fallet så är det bara att koppla ihop dessa, detta är även suveränt då det bara är att koppla ur dessa före besiktningen.
Annars kan man ju kontrollera om avgasporten är i funktion på olika sätt.
Glöm inte att gå upp i munstycke när du strypt ur din hoj, då det finns stor risk att den kommer att skära annars, hur kolla längre ner i tråden.

När alla strypningar är borta så har man ca. 32hk(varierar) på vevaxeln, men det som igentigen är intressant är ju vad man har på bakhjulet och vad man verkligen kan få ner för hk i backen efter en effektförlust på vägen dit på ca. 13%.

Ja då var det till sist punkt fyra, Rs125:an har sålts med en rad olika förgasare monterade, allt från 80km/h versionen i tyskland med 24mm till fullpower versionen i tyskland med 34mm förgasare.
Men storlekarna som cirkulerar på marknaden är 24, 28 och 34mm. Vanligast på dom svensksålda är 28mm, och det är även det vanligaste även i tyskland.
Men på vissa tyska hojar runt årsmodellerna runt –97 –98 så har dessa utrustats med 34mm förgasare, ruggit bra om man vill ha trim på.
Sen finns det en rad andra olika strypningar och modifieringar, vissa cyklar i världen har inte ens en variabel avgas port och därför räknas dessa inte som FP (fullpower) cyklar.
På 80km/h varianten i tyskland så finns det inte heller någon avgasport, och tydligen har det visat sig finnas även cyklar med 28mm förgasare som avsaknar variabel avg. p.
Nu ryktas det även om att dom absolut senaste rs125:eek:rna från typ –05 och framåt kommer att ha 24mm förgasare, och det är förmodligen för att göra det svårare att ta ur stora effektuttag ur rs:en


Text av shoik



hjälper nog lite om vart du ska leta dig fram till strypningarna:)

men kolla myningen i röret. trottelsopp. cdin (som
sagt) så att avgasporten är i kopplad.

och betyckning är ett MÅÅÅÅSTE! om du itne vill den ska skära ihop dvs
 

Chihani

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Mölnlycke
Hoj
Aprilia rs 125 07
:bananaAprilia RS 125

Om strypningarna på Aprilia Rs125 och hur du skall gå till väga för att Strypa ur hojen.

Till att börja med är det ju så att Aprilia: n har följande strypningar
*Cdi- box
*Trottelstopp
*Variabel avgasport
*samt olika storlekar på förgasare, och olika versioner av rs125

Som säkert redan känt så har rs125: an en effektsvacka någon stans mellan 4500-5500rpm och den är endast av två anledningar första, klara kravet 15hk.
För det andra, sänka bullernivån.

För att bli av med detta ruskigt irriterande varvtalssänkning så monterar man av den bakersta kåpan (bakkutsen, kåpa och passagerar sadel) genom att skruva ur dom små torxen som den sitter med.
Där under kommer du sedan att se två stycken större svarta boxar., det ena är cdi- boxen och det andra är boxen för den variabla avgas porten.

Då ska du börja at montera av den boxen på som det sitter en lapp med en massa siffror på, om jag inte missminner mig så står det även ”nippon” på den.
Det är alltså INTE den boxen som det står ”ducati” på!

Då kollar man i motsatta ände emot vad kabelhärvan går in i, där kommer det vara en svart lite hårdare typ av Silicon massa, är det inte det så har någon redan varit där och pillat.

För att återgå till den svarta massan, det är bara att pilla bort den med någon form av vassare verktyg, var dock lite försiktig. Man ska pilla längs med långsidorna då det är längs med ena långsidan som den så kallade metall bryggan infinner sig. I botten ligger ett kretskort och ut från den går den lilla metall bryggan, klipp av bryggan och se till att ändarna inte nuddar varandra. För säkerhets skull koppla in och ta en provtur, om allt funkar ska den gå som
en gud, det blir en helt annan hoj att köra. Sedan fyller man igen hålet med exempelvis bygg- silicon.


Nu vidare till punkt två, trottelstopp.
Det är bara att kika under tanken ner på förgasaren, där brukar det sitta en liten bensinslangsbit på trottelvajern som gör att det inte går att vrida trotteln så mycket som det ska gå.


Punkt tre då, variabel avgasport allmänt känt även som ”rejv”.
För att kolla om den variabla avgasporten är inkopplad, det är mycket sällan den är det från fabrik.
Så kikar man helt enkelt under tanken på höger sida, lite till höger från batteriet så finns det en massa olika kontakter och kablar där kikar man om man kan se någon kabel som inte är ihopkopplad, om så är fallet så är det bara att koppla ihop dessa, detta är även suveränt då det bara är att koppla ur dessa före besiktningen.
Annars kan man ju kontrollera om avgasporten är i funktion på olika sätt.
Glöm inte att gå upp i munstycke när du strypt ur din hoj, då det finns stor risk att den kommer att skära annars, hur kolla längre ner i tråden.

När alla strypningar är borta så har man ca. 32hk(varierar) på vevaxeln, men det som igentigen är intressant är ju vad man har på bakhjulet och vad man verkligen kan få ner för hk i backen efter en effektförlust på vägen dit på ca. 13%.

Ja då var det till sist punkt fyra, Rs125:an har sålts med en rad olika förgasare monterade, allt från 80km/h versionen i tyskland med 24mm till fullpower versionen i tyskland med 34mm förgasare.
Men storlekarna som cirkulerar på marknaden är 24, 28 och 34mm. Vanligast på dom svensksålda är 28mm, och det är även det vanligaste även i tyskland.
Men på vissa tyska hojar runt årsmodellerna runt –97 –98 så har dessa utrustats med 34mm förgasare, ruggit bra om man vill ha trim på.
Sen finns det en rad andra olika strypningar och modifieringar, vissa cyklar i världen har inte ens en variabel avgas port och därför räknas dessa inte som FP (fullpower) cyklar.
På 80km/h varianten i tyskland så finns det inte heller någon avgasport, och tydligen har det visat sig finnas även cyklar med 28mm förgasare som avsaknar variabel avg. p.
Nu ryktas det även om att dom absolut senaste rs125:eek:rna från typ –05 och framåt kommer att ha 24mm förgasare, och det är förmodligen för att göra det svårare att ta ur stora effektuttag ur rs:en


Text av shoik



hjälper nog lite om vart du ska leta dig fram till strypningarna:)

men kolla myningen i röret. trottelsopp. cdin (som
sagt) så att avgasporten är i kopplad.

och betyckning är ett MÅÅÅÅSTE! om du itne vill den ska skära ihop dvs

Tack så jätte mycket, har du bra koll på detta ? isåfall kan du lägga till mig på msn så skickar ja lite bilder så kan du rita lite på dem o så :)
amir_fbk@hotmail.com
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top