Strypt GSXR750 -96

Robbert

motor fanatiker
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Yamaha YZ450f -04 och en Suzuki DR-z 400 SM 2005
xfader skrev:
Min 750 har 72kW i regbeviset den med, tyskimport. Är din möjligtvis det också? Nu är min visserligen inte strypt (går lätt att kolla genom att lyfta på luftburken och kika ned i förgasarna, är det bara ett litet hål så är den strypt, är det stort hål rakt ned är det :tummenupp )

Apropå inget så tittade fb i tabell när dom skulle försäkra min hoj, och enligt dom var den 84kW, fast den är ju 94kW. Jag försökte hävda 72, men icke :)

Lite billigare blev det i varje fall.

det är juh svin iriterande att FB går efter ursprungs effekten och inte efter effekten i regbeviset... min -99:as 750 är reggad som en 25kw men FB gick ändå efter orginaleffekten när jag försäkrade den fast jag tyckte att den skulle vara billigare när den är "strypt" :) men enligt dom så har det ingen betydelse.....

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Robbert skrev:
det är juh svin iriterande att FB går efter ursprungs effekten och inte efter effekten i regbeviset... min -99:as 750 är reggad som en 25kw men FB gick ändå efter orginaleffekten när jag försäkrade den fast jag tyckte att den skulle vara billigare när den är "strypt" :) men enligt dom så har det ingen betydelse.....
det beror väl helt enkelt på den enkla anledningen att var och varannan hoj hade 20hk på pappret men ändå var ostrypta. jag ser inget konstigt i att dom går på ursprungseffekten.

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Newstead?
Samma färg på kabeln på alla modeller?????????
Det har jag ALDRIG skrivit,,dessutom var det ju från början frågan om en -96:a,,eller hur (stod i första frågan). Och på den modellen och 97:an då är kabeln lila.
Kolla fakta innan du kaster ur dig nåt sånt!! ;-)
Jag är på denna sajt i första hand för att försöka hjälpa folk med det lilla jag kan , dels för att lära mig något utav proffs såsom Anders Brink, t.ex., så jag skriver inte nåt som jag inte vet, isåfall skrivar jag att jag TROR etc etc,,det är inte riktigt samma sak.
Ha det allihopa
Mogens.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
turbobiker44 skrev:
Newstead?
Det har jag ALDRIG skrivit,,dessutom var det ju från början frågan om en -96:a,,eller hur (stod i första frågan). Och på den modellen och 97:an då är kabeln lila.
Jag är på denna sajt i första hand för att försöka hjälpa folk med det lilla jag kan , dels för att lära mig något utav proffs såsom Anders Brink, t.ex., så jag skriver inte nåt som jag inte vet, isåfall skrivar jag att jag TROR etc etc,,det är inte riktigt samma sak.
Ha det allihopa
Mogens.

Ok - så det gäller 750 96'-97', men vilken kabel menar du - 100hk begr. eller TRE-moddskabeln?

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Pejo skrev:
Ok - så det gäller 750 96'-97', men vilken kabel menar du - 100hk begr. eller TRE-moddskabeln?

Ja, det är väl 100 hk modellen.
Har för mig att tre-modd bara finns till insprutning, men inte säker.
Mogens.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
turbobiker44 skrev:
Mogens.

Ok, då vet jag exakt vad du menade, bäst att vara säker som sagt.

Ja, tre-modd kanske bara gäller insprut... kanske nån som kan svara på det, Mattias[TM] t.ex ?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
turbobiker44 skrev:
Newstead?
Ojdå, kom visst åt nåns ömma punkt... om du tittar på mitt inlägg så ser du nog frågetecknen vilket betyder att jag ställde mig frågande och det i sig kan väl kanske ses som att kolla fakta?

Sorry om jag har sårat din självkänsla :3freak

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
newstead skrev:
Ojdå, kom visst åt nåns ömma punkt... om du tittar på mitt inlägg så ser du nog frågetecknen vilket betyder att jag ställde mig frågande och det i sig kan väl kanske ses som att kolla fakta?

Sorry om jag har sårat din självkänsla :3freak

Nej,,ingen fara,,men jag tänkte inte på om där var frågetecken eller inte.
Är inte SÅ känslig, tål mothugg ;-)

Inte ett dugg. ;-)
Ha det.
Hälsar Mogens.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
turbobiker44 skrev:
Nej,,ingen fara,,men jag tänkte inte på om där var frågetecken eller inte.
Är inte SÅ känslig, tål mothugg ;-)

Inte ett dugg. ;-)
Ha det.
Hälsar Mogens.
Det låter bra det... man bör nog tåla lite mothugg om man ska vara här :gnissla

Ha det fint!

fredric

As bad as i wanna be!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
3st Yamaha xs650 1971-1978
Trottelhål!

turbobiker44 skrev:
Det vet jag väl också,,men nån Fredrik hade lagt in en bild, sist på 2:a sida på en dyno-jettad trottel,,och börjar att surra om de hålen,,,och de skall man ge fan i, annars kommer mc:en att gå som en påse nötter. ;-)
Det var bara därför jag skrev så,,så det inte skall bli nåt missförstånd.
Hälsar Mogens.

"Nån" Fredric måtse vara jag tror jag! Till Dynojet-satsen så medföljer en borr med som man ska ENLIGT Dynojet använda till att borra det ena hålet med.

Inget som jag påstår att man ska göra.

Enigt Dynojet så ska det ge en snabbare gasrespons.

Inget jag påstår.

Nu har jag SURRAT klart.

// Fredric

Last edited:

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
fredric skrev:
"Nån" Fredric måtse vara jag tror jag! Till Dynojet-satsen så medföljer en borr med som man ska ENLIGT Dynojet använda till att borra det ena hålet med.

Inget som jag påstår att man ska göra.

Enigt Dynojet så ska det ge en snabbare gasrespons.

Inget jag påstår.

Nu har jag SURRAT klart.

// Fredric

Nej, du har helt rätt ,Fredrik, de hålen borrar man upp, med medföljande borr, när man köpar ett Dynojet-kit(iaf i de flesta kit).
Men det var bara i sammnhanget, då vi pratade om stryphålen (som ju sitter längre upp på själva trotteln), så att där inte blev nån missförstånd ang. VILKA hål som man skulle lägga igen med Epoxi,,
Hade ju varit tråkigt att lägga igen de hålen du prater om,,då blir det inte mycket gassvar,,he he, såklart
Mogens.

fredric

As bad as i wanna be!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
3st Yamaha xs650 1971-1978
turbobiker44 skrev:
Nej, du har helt rätt ,Fredrik, de hålen borrar man upp, med medföljande borr, när man köpar ett Dynojet-kit(iaf i de flesta kit).
Men det var bara i sammnhanget, då vi pratade om stryphålen (som ju sitter längre upp på själva trotteln), så att där inte blev nån missförstånd ang. VILKA hål som man skulle lägga igen med Epoxi,,
Hade ju varit tråkigt att lägga igen de hålen du prater om,,då blir det inte mycket gassvar,,he he, såklart
Mogens.

Kan hålla med om att det kan missuppfattas när man läser tråden.

Hur som helst, du nämnde något om att en lila kabel ska klippas på 96-97 modellen. Det va nytt för mej. Måste genast kolla kopplinsschemat.

Har du några andra matnyttiga upplysningar till denna hoj? :tummenupp

//Fredric

Last edited:

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
fredric skrev:
Kan hålla med om att det kan missuppfattas när man läser tråden.

Hur som helst, du nämnde något om att en lila kabel ska klippas på 96-97 modellen. Det va nytt för mej. Måste genast kolla kopplinsschemat.

Har du några andra matnyttiga upplysningar till denna hoj? :tummenupp

//Fredric

Nja, det beror väl på vad du vill veta,,;-)
Just det , den lila kabeln till CDI-boxen gör att mc:en inte varvar upp så snabbt på de tre första växlerna,,blir lite piggare på svaret, när man har klippt (och isolerat) den.
En sak, som kan verka löjligt, men de varnade oss på Suzukikursen, framfälgen GÅR att vända fel, finns dock en pil på en av "ekrerna".
Vet inte varför det var så viktigt,,men men de bör väl veta,,
Mogens.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
turbobiker44 skrev:
Nja, det beror väl på vad du vill veta,,;-)
Just det , den lila kabeln till CDI-boxen gör att mc:en inte varvar upp så snabbt på de tre första växlerna,,blir lite piggare på svaret, när man har klippt (och isolerat) den.
En sak, som kan verka löjligt, men de varnade oss på Suzukikursen, framfälgen GÅR att vända fel, finns dock en pil på en av "ekrerna".
Vet inte varför det var så viktigt,,men men de bör väl veta,,
Mogens.

Nämen vänta nu. Tidigare sa du att den lila på 97an gällde elektronisk 100hk-begränsning, inte tre-modd (gas-svar på 1,2,3an)

turbobiker44 skrev:
Newstead?

turbobiker44 skrev:
Mogens.

Då missförstod jag nog dig tidigare, då verkar det som om det trots allt är samma lila kabel för alla hojjar mellan 96-99 då ?
Lägger med ett TRE-modds-schema som innan, där är lila kabel involverad men även ett motstånd för att CDI:n ska tro att hojjen ligger i 5ans växel.

Lägger med ett foto också på BRUN kabel som ska klippas på insprutsmaskinerna (98-99) utifall man har elektronisk begränsning på 100hk.

Bifogat

• 98hk_begränsning_ECU.JPG
    98hk_begränsning_ECU.JPG
    109.7 KB · Visningar: 117
  • TRE_hardwired_mod.gif
    TRE_hardwired_mod.gif
    7.8 KB · Visningar: 69
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring