Strypt i topplocket?

Blaster

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
Kawasaki zx7r -97
Förra sommaren lämnade jag in hojen och fick den strypt till 25kw genom en strypning i topplocket. Jag har aldrig mekat med en Mc så tycker det är dax att börja lära sig lite. Börja med att ta bort strypningen tex. Problem 1 var att jag inte riktigt vet vart topplocket sitter. Och där jag tror att det sitter, såg jag ingen strypning. Jag fick inga delar med mig hem ifrån verkstaden så det känns ju som att det bara vore att ta bort något, inte köpa helt nya originaldelar?

Någon som har en bild på ett topplock så jag vet om jag är på rätt ställe, och vad heter topplock oftast på engelska?! Har försökt googlat men inte hittat dit jag vill, kanske går lättare om man har bilder.
Vill inte lämna in hojen igen heller om det går att fixa själv, ekonomin tillåter inte det.

Tacksam om någon kan hjälpa en lost nybliven mekaniker. :Bugar

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Av namnet att tyda så sitter Topplocket strax brevid oljetråget.:va
Tändstiften sitter fast i topplocket som en ledtråd.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Ring verkstan o kolla vad dom ar strypt för något innan du börjar pilla. Skruva inte isär toppen (cylinder head) innan du vet vad du letar efter. Förmodligen sitter strypningen i förgasartrakten.

Blaster

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
Kawasaki zx7r -97

Hudik

Guest
Om du inte ens vet vad toppen är för något så rekomenderar jag inte att du ska vara där å skruva. Ring istället till en verkstad och beställ en tid å fråga om du får vara med i verkstan å få lära dej lite mer.

Eller kolla med nån kunnig polare om han kan skruva meddans du står bredvid och ställer alla dom där frågorna som en mc-mek älskar att få när dom jobbar ;)

Det är mitt tycke, men du gör ju som du vill, det är din hoj...

Lycka till :tummenupp

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Har du verkligen lyft på förgasarbryggan och kollat? Kollat så det inte sitter några trottelstopp i förgasarna?

Blaster

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
Kawasaki zx7r -97
Har du verkligen lyft på förgasarbryggan och kollat? Kollat så det inte sitter några trottelstopp i förgasarna?

Det har jag nog inte, har inte vågat pilla allt för mycket, förgasarbryggan är ett ? för mig.
Det jag kollat är väl så att det inte satt brickor i insuget, så nu har jag bara "strypt i topplocket" att gå på som det stod att den var ifrån verkstan. Men får väl kontakta dem och se vad dem säger, troligtvis att jag ska komma in med hojen, vilket jag inte vill. Bättre det än att ha sönder den kanske.

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Om du inte ens vet vad toppen är för något så rekomenderar jag inte att du ska vara där å skruva. Ring istället till en verkstad och beställ en tid å fråga om du får vara med i verkstan å få lära dej lite mer.

Eller kolla med nån kunnig polare om han kan skruva meddans du står bredvid och ställer alla dom där frågorna som en mc-mek älskar att få när dom jobbar ;)

Det är mitt tycke, men du gör ju som du vill, det är din hoj...

Lycka till :tummenupp

Visst kan det vara bra med någon bredvid som kan saker och ting men om man inte känner någon sådan så måste man ju testa sig fram :) Tycker det är helträtt att han frågar här då han kan få minst lika mycket hjälp här, än med någon som står bredvid, då det finns hur mycket kunskap som helst här.

Lycka till! Hoppas det går bra med mekningen;)

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ha en ficklampa till hands. Titta in genom förgasarna, vrid på gasen och provlyft på det som sitter i hålet på förgasaren (den ska gå lätt att lyfta). Lys in med ficklampan och du bör se en platt bricka med ett hål i, hålet är förmodligen i nederkant på brickan.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
100% strypt med brickor som går mellan förgasarna och insuget. Jag vet, för jag strypte min ZX7R själv!

Är det trottelstopp så känner du ju själv på gasen.

Inte svårt alls, men pilligt. Du plockar av tank, luftbox och förgasarbryggan, så kommer du se brickorna mot insuget. Ta av dem, montera dit allt tillbaks igen. Det pilligaste är när du ska ta bort förgasarna... några insexskruvar som är jobbiga att komma åt, och som man lätt kan tappa.

Och låt killen meka själv, hur ska man annars lära sig? :banana

Blaster

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
Kawasaki zx7r -97
100% strypt med brickor som går mellan förgasarna och insuget. Jag vet, för jag strypte min ZX7R själv!

Är det en sådan här du menar? : http://i28.tinypic.com/2luthn6.jpg För isf så har jag ingen sådan "järngrej" utan den är helt öppen. Trottelstopp känner jag på gasen? Det har jag nog inte gjort så, antar att det inte är där. :gnissla

http://i31.tinypic.com/2qu4tv5.jpg
Sådär långt har jag vågat gjort, har även tagit bort den där, ja, under papprerna :rolleyes:
Den man kan skjuta ut och går med en nål in i förgasaren? rätt? Under det ser det bra ut också tycker jag.
Känns som jag borde vara i närheten iaf?

peterlunkan

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Honda CBR 600 rr -03
På min Honda CBR som är strypt i insuget så sitter brickorna på andra sidan förgasaren. Precis i inloppet till cylindern, alltså mellan förgasare och cylinder.
Ser ut som på bilden du posta i förra inlägget, den lilla gummidutten sitter alltså mellan förgasaren och cylindern.

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
Superduke 990 -09
På min Honda CBR som är strypt i insuget så sitter brickorna på andra sidan förgasaren. Precis i inloppet till cylindern, alltså mellan förgasare och cylinder.
Ser ut som på bilden du posta i förra inlägget, den lilla gummidutten sitter alltså mellan förgasaren och cylindern.

samma här. har aldrig mekat förut men jag satt i brickorna själv (och en kompis). men då ska dem som sagt sitta i insugsgummit's undre del. man ska f.ö kunna se dem brickorna bara man gasar och ser ner i förgasaren (då den öppnas dvs).

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Är det en sådan här du menar? : http://i28.tinypic.com/2luthn6.jpg För isf så har jag ingen sådan "järngrej" utan den är helt öppen. Trottelstopp känner jag på gasen? Det har jag nog inte gjort så, antar att det inte är där. :gnissla

http://i31.tinypic.com/2qu4tv5.jpg
Sådär långt har jag vågat gjort, har även tagit bort den där, ja, under papprerna :rolleyes:
Den man kan skjuta ut och går med en nål in i förgasaren? rätt? Under det ser det bra ut också tycker jag.
Känns som jag borde vara i närheten iaf?

Av med förgasarna. De ligger under förgasarna, dem brickorna jag pratar om.

Blaster

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
Kawasaki zx7r -97
Av med förgasarna. De ligger under förgasarna, dem brickorna jag pratar om.

Något jag bör tänka på ? Någon olja som kan rinna ut eller annat som jag kan behöva fylla på? Eller är det bara skruva bort, ta bort brickor (om jag hittar dem ) sen montera tillbaka? En efter en..

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
kawasaki zx12r -01
hej.
det som du kan föra upp o ner i förgasarna med nålar i heter trottlar och de är vacumstyrda dvs de påverkas av suget i motorn.
när du gasar vrider du en axel med 4 spjäll på (runda plattor)som fungerar som lock i kanalerna till toppen och ökar eller minskar suget.
mer gas då öppnas spjällen suget ökar och då lyfts trottlarna upp av undertrycket o då släpper nålen igenom mer soppa samtidigt som där kommer igenom mer luft.
nu till den eventuella strypningen på din hoj.
det förekommer att man borrar ett hål i trottlarna så att det går tjuvluft igenom förgasaren följden blir då att trottlarna inte orkar lyfta fullt(finns en fjäder ovanför som pressar trotteln neråt).

om så är fallet är det enkelt åtgärdat man tätar med något som tål bensin
typ flytande metall,rätta mig någon om jag har fel här(kommer inte ihåg riktigt
vad vi använde).
det kan vara svårt att se hålet eftersom det isåfall sitter på insidan av trotteln, så man får dra upp trotteln ur förgasaren.
det är ganska enkelt men man får tänka på att gummipackningen i locket krymper om den blir torr(det hände för mig iallafall fick lägga dem i bensin ett tag sen funkade de igen).

kan också finnas strypningar i trottellocken alltså brickor som ligger ovanför trottlarna så de inte kan höjas fullt.
nu ser det emellertid ut som att dina trottlar går fullt upp.

fan det här blev ju en hel uppsats hoppas du orkat läsa.
mvh lasse:tummenupp

Blaster

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
Kawasaki zx7r -97
fan det här blev ju en hel uppsats hoppas du orkat läsa.
Jag läser tills jag förstår, helt underbart skrivet :yoparty Bilden förstod jag dock inte så mkt av.

Trottlarna ser ju ut att vara helt hela, kan inte se något hål även om jag tar ut dem (nålen och hela köret) såg även att fjädern satt där under gummit som sedan tröck ner nålen in i förgasaren, för den trycker in nålen i förgasaren? där själva trotteln sitter som jag har på bild är "insuget"? Kändes som om jag kunde putta upp trotteln hyffsat långt, kanske inte hela vägen men det kanske inte ska gå heller? (testade bara med ena) Och när det gäller den där axeln med 4 spjäll så verkar det inte ligga något som hindrar dem ifrån att öppna sig, dem snurrar och öppnar upp hur bra som hellst. Såg inte att någonting skulle blockera luft att passera dem heller.

Får springa ner i garaget imorgon och leta vidare på dem tips jag fått, går det inte då får jag väl ta nya bilder. Det är inte meningen att det ska gå enkelt första gången man gör något verkar det som. :va

Blaster

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
Kawasaki zx7r -97
Ill think i found it :yoparty blir lack om jag inte gjort det iaf, för nu tror jag att jag hittat dem.

I varje sådan där Fjäder som fjädrar ner trotteln så sitter en gummilang, som inte ser ut som orginal. den är ca 3 cm lång och verkar hindra trotteln att öppnas hela vägen, låter det rimligt som en strypning? Mao ta bort alla "gummibitar" så att trotteln kan åka upp hela vägen = ostrypt? :rolleyes:

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!