Strypt mc, besikta?

Vvalon

.
Gick med
11 Sep 2009
Tjena fått ett mail att min hoj är färdigstrypt och kan hämtas idag.. frågan är ska jag besikta den nu eller?

Rena lekstugan.Om vi nu har privata besiktningsbolag i Sverige så varför kan då inte en mc firma som utfört arbetet skriva ut ett sådant här intyg. :va

Tanken är att den som utför besiktningen ska vara oberoende den som utfört jobbet för att undvika jäv.

Tanken är att den som utför besiktningen ska vara oberoende den som utfört jobbet för att undvika jäv.

En bra tanke, men något dom redan kringgått då många verkstäder får "släcka tvåor" som dom själva har lagat.

Men med tanke på hur mycket fusk det är med strypningar så förstår jag att dom behåller det här.

Men besiktningen provkör väl bara och kollar att den "känns slö"? Någon bänkning lär de ju inte göra utan går på verkstadens intyg..? Eller..?

Men besiktningen provkör väl bara och kollar att den "känns slö"? Någon bänkning lär de ju inte göra utan går på verkstadens intyg..? Eller..?

nä dom provar inte ens den, när jag reg besiktigade min så kollade han inte ens om den satt där. fast det bara var till att känna på gasen så den stoppa så kännde han inte ens på handtaget :huvet

Jag har regbesiktigat ett flertal hojar och dom har alltid provkörts. Det har aldrig handlat om strypning dock.

Att folk lämnar in hojen för att strypas undrar jag, dom ville ha 2500 för att göra det på min hoj. Köpte delen själv för 65 kr av bavaria (innan de stängde) tog 5 min att montera, reg besiktning gick på 700 kr om jag inte minns fel.

Kan ju vara bra att göra en regbesiktning så att det står 25kw i papprerna^^

Varför? Jag har en 25kW GSX-R 750 o det är fan bara bekymmer, vad jag har förstått så finns det massa hojar reggade på en lägre effekt för att få lägre försäkringspremie, men när jag ringde runt så gick alla bolag på ursprungseffekten, vilket är 96kW eller nåt.

Så även om TS reggar om den till ett lägre kW antal så kommer inte premien sänkas eftersom bolagen går på ursprungseffekten, kanske är det nåt annat syfte än försäkring som strypningen är till för?

Har 25 kw reggat ett par hojar och dom har aldrig provkörts.
Det finns en del som köper strypningssats, skriver själv intyg på att den monterats och åker och besiktar utan att strypningen ens tagits upp från förpackningen.

Besiktningen är för det mesta bara en administration. Att strypningen sitter på hojen bryr dom sig inte om ens sen, det är en polisiär sakfråga i första hand.....ja, ossså försäkringsbolagets om man råkar krascha.

Jag var själv för en månad sedan och besiktade en hoj. Besiktningsmannen knapprade in infot och först där fick jag reda på att den var strypt till 25kw(på papper). Åfan sa jag, det visste jag inte och trots att jag nämnde att det sitter nog inga strypningar på den, så brydde dom inte om det.

Lite OT men relevant i sammanhanget... Någon med "mellankort" som blivit stoppad och fått hojen kollad av farbror blå? Erfarenheter av det?

Lite OT men relevant i sammanhanget... Någon med "mellankort" som blivit stoppad och fått hojen kollad av farbror blå? Erfarenheter av det?

Blev stoppad en gång med mellankort och "strypt" hoj för ungefär 2 år sedan.

- Körkort tack, sade polismannen. Jag lämnade över körkortet.
- Hur många hästar har du i denna då? frågade polismannen. (ZX-6R 2009) Ja, vad kan jag ha, ungefär en 35 hästar.
- Haha, det vet både du och jag att du inte har! Men vi skiter i det idag, sade polismannen och gled vidare :)

Varför? Jag har en 25kW GSX-R 750 o det är fan bara bekymmer, vad jag har förstått så finns det massa hojar reggade på en lägre effekt för att få lägre försäkringspremie, men när jag ringde runt så gick alla bolag på ursprungseffekten, vilket är 96kW eller nåt.

Så även om TS reggar om den till ett lägre kW antal så kommer inte premien sänkas eftersom bolagen går på ursprungseffekten, kanske är det nåt annat syfte än försäkring som strypningen är till för?

Så att han lagligt kan få framföra hojen med begränsat körkort?
Brukar va därför man stryper hojar.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...