Strypt mc, besikta?

Varför? Jag har en 25kW GSX-R 750 o det är fan bara bekymmer, vad jag har förstått så finns det massa hojar reggade på en lägre effekt för att få lägre försäkringspremie, men när jag ringde runt så gick alla bolag på ursprungseffekten, vilket är 96kW eller nåt.

Så även om TS reggar om den till ett lägre kW antal så kommer inte premien sänkas eftersom bolagen går på ursprungseffekten, kanske är det nåt annat syfte än försäkring som strypningen är till för?

Kolla länsförsäkringar, de försäkrar efter effekt som finns på transportstyrelsen.

Kolla länsförsäkringar, de försäkrar efter effekt som finns på transportstyrelsen.

Nej. De ger en offert enligt vad som står i registren, men när sedan första räkningen kommer så är det på full effekt. Har drabbat flera här, mig själv inkluderad. :huvet
(går dock att bryta försäkringen då dom ändrat villkor och ja, jag vet att det finns dom som har lyckats med 25kW mot LF men det verkar som det är undantagen)

Men en offert är ju deras bud. Det är ju som att gå med på att motparten prutar och sedan när han ska betala så ska han betala full pris.

Det är väl bara Bilsport-mc och förmodligen Svedea som försäkrar på 25kw. Då måste man dessutom ha mellanklasskort.(...och dom försäkrar ju inte sporthojar för den delen heller)

Sen(som pjohan nämner) så händer det väl lite då och då att nån lyckas pga okunskap få igenom en 25kw.

Så att han lagligt kan få framföra hojen med begränsat körkort?
Brukar va därför man stryper hojar.

Väldigt oekonomiskt, eftersom du då betalar försäkring för hoj med högre effekt och jag tror att den största orsaken att man reggar om en hoj är/var ur försäkringssynpunkt. Framgår inte ur tråden dock.

Väldigt oekonomiskt, eftersom du då betalar försäkring för hoj med högre effekt och jag tror att den största orsaken att man reggar om en hoj är/var ur försäkringssynpunkt. Framgår inte ur tråden dock.

Jag tror att de flesta som stryper sina hojar gör det just för att slippa problem med farbror blå vid en eventuell kontroll.
Det blir samma sak som att köra bil utan körkort, dvs olovlig körning.

Sen kan du försäkra hojar som är reggade med 25 kW hos länsförsäkringar, på 25 kW.
Så jo, det finns fortfarande bolag som försäkrar på den registrerade effekten. Men det beror även på vilken typ av hoj det är. De jag kollat med försäkrar inte nyare R-hojar alls.

Lite OT men relevant i sammanhanget... Någon med "mellankort" som blivit stoppad och fått hojen kollad av farbror blå? Erfarenheter av det?
Har blivit stoppad med mellankort och tung hoj.. Dom kollade körkort, kollade upp hojen, påpekade att färgen i registret inte stämde med färgen den var i just då och klagade ganska rejält på skyltplaceringen men sa inget om effekten kontra körkortsbehörighet:tummenupp

Nej. De ger en offert enligt vad som står i registren, men när sedan första räkningen kommer så är det på full effekt. Har drabbat flera här, mig själv inkluderad. :huvet
(går dock att bryta försäkringen då dom ändrat villkor och ja, jag vet att det finns dom som har lyckats med 25kW mot LF men det verkar som det är undantagen)

Är du under 20år och bara har mellankort så försäkrar dom på 25kw... Är du över 20år har körkort för tung så går dom på ursprungseffekten! Detta gäller så vitt jag vet alla bolag!

Angånde 25kw reggbesiktning så var farsan iväg och besiktigade brosarns hoj i våras... Han behövde inte ens lasta av den från släpet. Besgubben drog lite i gashandtaget och vred sedan på tändningen för att kolla mätarställningen... Han starta inte ens cykeln... 5min tog proceduren och då gick den mesta tiden åt vid en dator...

Varför? Jag har en 25kW GSX-R 750 o det är fan bara bekymmer, vad jag har förstått så finns det massa hojar reggade på en lägre effekt för att få lägre försäkringspremie, men när jag ringde runt så gick alla bolag på ursprungseffekten, vilket är 96kW eller nåt.

Så även om TS reggar om den till ett lägre kW antal så kommer inte premien sänkas eftersom bolagen går på ursprungseffekten, kanske är det nåt annat syfte än försäkring som strypningen är till för?
Tänkte väl mer på att ifall han åker omkull så gäller ju inte försäkringen om det inte står i papprerna att den e strypt.
Har själv en 25kw yamaha r6 och den ströp och reggade jag på 25 kw men jag får betala för ursprungseffekten ändå..

Tänkte väl mer på att ifall han åker omkull så gäller ju inte försäkringen om det inte står i papprerna att den e strypt.
Har själv en 25kw yamaha r6 och den ströp och reggade jag på 25 kw men jag får betala för ursprungseffekten ändå..

Försäkra den på full effekt innan jag ströp den :)

Men det går väl inte om du har mellankort, för då kör du ju med olovlig körning ;) Den måste ju vara reggad på 25kw men du payar för full effekt :)

Vet det suger att betala så mycket med mellan kort men snart så får vi köra obegränsat :rolleyes:

Det är inte raketforskning direkt. Man reggar inte ner effekten på en hoj för att det är kul, eller för att få en billig premie. Man gör det för att man måste det när man har ett körkort som kräver det.

Men det går väl inte om du har mellankort, för då kör du ju med olovlig körning ;) Den måste ju vara reggad på 25kw men du payar för full effekt :)

Vet det suger att betala så mycket med mellan kort men snart så får vi köra obegränsat :rolleyes:

Har med mig intyget på att den är strypt :P har besiktningstid nästa vecka :)

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick