Strypt - Ostrypt

Mv Agusta

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Motala
Hoj
Triumph - 69
Hur mycket oftare behöver man byta kolv på en ostrypt tvåtaktare mot en strypt dito? Har hört allt ifrån att man inte behöver byta oftare alls till att man måste byta var 200:e mil. Någon som har erfarenhet av detta?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Mv Agusta skrev:
Hur mycket oftare behöver man byta kolv på en ostrypt tvåtaktare mot en strypt dito? Har hört allt ifrån att man inte behöver byta oftare alls till att man måste byta var 200:e mil. Någon som har erfarenhet av detta?

Att hojen är ostrypt lär väl resultera till att den belastas tyngre och grejorna slits fortare.

Byt kolv vid ca 1000 mil om allt går som det ska, så har det väl alltid vatt.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Javisst får du byta oftare! Men det har ju att göra med hur du kör också

Se på racingsnubbarna bara.. dom har rejält med pulver i sina hojar, och trotteln i topp mestadels.. dom byter innan 100mil
 

Mv Agusta

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Motala
Hoj
Triumph - 69
Padde skrev:
Att hojen är ostrypt lär väl resultera till att den belastas tyngre och grejorna slits fortare.

Byt kolv vid ca 1000 mil om allt går som det ska, så har det väl alltid vatt.


Så du menar att man inte behöver byta kolv oftare om man kör ostrypt? Ungefär hur ofta? Vid "normal" gasning då... (om det nu finns nåt som heter så här) :hihi
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Om vi säger såhär: Ständig fullgas med strypt resp. ostrypt hoj så får du byta oftare på en ostrypt
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Öhh alså nu när jag läser frågan igen.

"Hur mycket oftare behöver man byta kolv på en ostrypt tvåtaktare mot en strypt mito?"

Alså du snackar väl fortfarande om Miton? Eller varför jämnför du med Miton annars?

Är det är vanlig 2-takt´s 125cc gathoj du snackar om iaf som NSR, TZR och Mito byt vid 900-1000 mil om allt går bra.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Mv Agusta skrev:
Så du menar att man inte behöver byta kolv oftare om man kör ostrypt? (ursäkta att jag är lite trög ikväll. Är trött och bakis) :död

Jo det kommer du behöva. Helt klart!

Men majoriteten här på forumet byter väl vid ca 1000 mil varav alla trådar jag läst om detta och 90% här kör nog ostrypt.
 

Mv Agusta

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Motala
Hoj
Triumph - 69
Mv Agusta skrev:
Hur mycket oftare behöver man byta kolv på en ostrypt tvåtaktare mot en strypt dito?QUOTE]

Um, vad fick du mito ifrån? dito=något som är samma eller likadant som det nyss nämnda.

Förenklat:

Hur mycket oftare behöver man byta kolv på en ostrypt tvåtaktare mot en strypt tvåtaktare?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Mv Agusta skrev:
Mv Agusta skrev:
Hur mycket oftare behöver man byta kolv på en ostrypt tvåtaktare mot en strypt dito?QUOTE]

Um, vad fick du mito ifrån? dito=något som är samma eller likadant som det nyss nämnda.

Förenklat:

Hur mycket oftare behöver man byta kolv på en ostrypt tvåtaktare mot en strypt tvåtaktare?

Hahaha! Läste fel och uppfattade inlägget fel men men.

Hur mycket oftare är ju ganska omöjligt att säga.

Varför inte bara gå efter "byta kolv efter ca 1000 mil på 125cc gathojar" som alltid?
 

Mv Agusta

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Motala
Hoj
Triumph - 69
Padde skrev:
Hahaha! Läste fel och uppfattade inlägget fel men men.

Hur mycket oftare är ju ganska omöjligt att säga.

Varför inte bara gå efter "byta kolv efter ca 1000 mil på 125cc gathojar" som alltid?


Tack för svaren!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
om du ligger på samma hastighet med en ostrypt som en strypt så ska du byta kolven tidigare på den strypte.. enda undantaget.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top