Strypt?

Mattiax

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Lindome
Hoj
Ska skaffa
Har nyligen köpt en Yamaha XJ600 -92a
Eftersom jag e helt "grön" på mc vet jag inte om den e strypt som de står i transportstyrelsens information.

Någon som har en gissning varför den e strypt eller en gång varit strypt till 34 kw?
Är det något jag ska bry mig om?
Den är försäkrad med full effekt.

Drivmedel 1: BENSIN
Tankvolym, liter: 17
Motoreffekt, kw: 34,0 ?
Effektnorm: ISO

Fabrikat: YAMAHA XJ600S 4BRA
Fordonsslag: MC


Tillägginformation

Informationen nedan redovisas obehandlad från vägtrafikregistret. Om det är tomt innebär det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.


MOTORCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT
URSPRUNGLIG EFFEKT 45 KW DIN (61 HK) SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I INSUG
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Tjaa!
Du märker om hojen bara har ca 46 hkr för då lär du bli omkörd av både stadsbussar och kärringar med Fiat Punto. Hojen är ju ganska klen i originalutförande men den är troligtvis strypt på den tiden när försäkringsbolagen accepterade det för att få en så låg försäkringspremie som möjligt. Går hojen vettigt så finns det inget du behöver bry dig om då det troligtvis inte sitter några strypningar i förgasargummit som anges. Lätt att se om du kikar in i förgasaren!
 

Mattiax

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Lindome
Hoj
Ska skaffa
Heey

Tjaa!
Du märker om hojen bara har ca 46 hkr för då lär du bli omkörd av både stadsbussar och kärringar med Fiat Punto. Hojen är ju ganska klen i originalutförande men den är troligtvis strypt på den tiden när försäkringsbolagen accepterade det för att få en så låg försäkringspremie som möjligt. Går hojen vettigt så finns det inget du behöver bry dig om då det troligtvis inte sitter några strypningar i förgasargummit som anges. Lätt att se om du kikar in i förgasaren!

Haha jo du har säkert rätt men har knappt testat den ännu pga av vädret, men får väl se efter om jag hittar några strypningar. Tack för svaret:)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Många hojar är pappersstrypta för att sänka premien precis som föregående talare sa(speciellt från 90-talet). Går hojen som en säck nötter när du kör den till våren finns det anledning att låta en servicesnubbe titta på den och plocka loss oönskade delar ur förgasaren.

Förmodligen är detta gjort långt tidigare dock.

Edit: Min ducati har om jag minns rätt också sänkt effekt. Har nog aldrig ens suttit strypning på dock. Svenska ducatiimportören fantasiströp har jag för mig...
 
Last edited:

Mattiax

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Lindome
Hoj
Ska skaffa
?


Ja det är en sån. Hur vet du att den är strypt?

Många hojar är pappersstrypta för att sänka premien precis som föregående talare sa(speciellt från 90-talet). Går hojen som en säck nötter när du kör den till våren finns det anledning att låta en servicesnubbe titta på den och plocka loss oönskade delar ur förgasaren.

Förmodligen är detta gjort långt tidigare dock.

Edit: Min ducati har om jag minns rätt också sänkt effekt. Har nog aldrig ens suttit strypning på dock. Svenska ducatiimportören fantasiströp har jag för mig...

Yes Det kan säkert vara bortplockat sen gammalt, annars har jag en bekant som kan hjälpa mig till våren. Men verkar ju konstigt om ingen av de tidigare ägarna gjort det.

tack för svaret:)
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Som DesmoH nämner ovan, så strypt. Men antagligen bara på pappret.

Förr för snart ett par årtionden sen, ansågs klass 7 hojar helvetiska med sina hästar på cirkus 140 och blev på pappret 100 hk.

Sen om jag inte minns fel, var det även extra förmånlig att ligga under 50 hk med de helvetiska 600 kubikarna, därav omtypning

Eller så råkade hojarna bli ovanligt tunga för en dag hos bilprovningen med blytillbehör.

Allt för att få ner farligheten och angenämare försäkringspremier, vilket idag kan nog anses som lite naivt system...

Gasa på du, försäkringsbolagen kör ändå på ursprungseffekten när det gäller premier på försäkring.
 

Mattiax

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Lindome
Hoj
Ska skaffa
.

Well,34kW är ju mindre än 45 kW.

jou självklart. Men menade mer om det är troligt att den verkligen är strypt nu eller om det bara står så i papprerna.

Som DesmoH nämner ovan, så strypt. Men antagligen bara på pappret.

Förr för snart ett par årtionden sen, ansågs klass 7 hojar helvetiska med sina hästar på cirkus 140 och blev på pappret 100 hk.

Sen om jag inte minns fel, var det även extra förmånlig att ligga under 50 hk med de helvetiska 600 kubikarna, därav omtypning

Eller så råkade hojarna bli ovanligt tunga för en dag hos bilprovningen med blytillbehör.

Allt för att få ner farligheten och angenämare försäkringspremier, vilket idag kan nog anses som lite naivt system...

Gasa på du, försäkringsbolagen kör ändå på ursprungseffekten när det gäller premier på försäkring.

Tack för ett bra svar. Låter som de troliga är precis som du och dom ovan nämt, att den strypt på pappret. Blir till att ut och gasa när värmen kommer igen.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top