Studenter - hur finanserar ni erat hojintresse???

Fighterized

Dumfödd
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
zx7r
Tjena!

Det är ofta man ser studenter me nyare R-hojar eller liknande. Hur fasen har folk råd? :va
Själv är jag påväg in i 3 års ekonomisk misär (läs studerande). Och samtidigt klarar jag inte ett år till utan hoj.

Ni som nu redan pluggar, vad åker ni för hoj, och hur finansierar ni det? Är de kanske CSN som får hjälpa till?

TrueBlue

Snäll
Gick med
31 May 2003
Hoj
Ducati 900 SSie
Fighterized skrev:
Tjena!

Det är ofta man ser studenter me nyare R-hojar eller liknande. Hur fasen har folk råd? :va
Själv är jag påväg in i 3 års ekonomisk misär (läs studerande). Och samtidigt klarar jag inte ett år till utan hoj.

Ni som nu redan pluggar, vad åker ni för hoj, och hur finansierar ni det? Är de kanske CSN som får hjälpa till?

När jag pluggade körde jag GPZ 900R - 88
Det gick tack vare att jag bodde i Linköping där försäkring var mkt billigare + att jag jobbade på samtliga lov som var längre än tre dagar.
:tummenupp

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
studiebidrag 950:-/mån kommer man inte långt på. så äldre hoj & några veckors sommarjobbande :gnissla

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
granath_ skrev:
studiebidrag 950:-/mån kommer man inte långt på. så äldre hoj & några veckors sommarjobbande :gnissla
det kallas studieLÅN och är på 6500 typ,
man prioriterar bort Hilfigertröjor, Leejeans, fester nyttig mat etc etc. eller så går man till pappa krösus och ber om en ny MC, alternativt åker på FN-tjänstgöring innan man pluggar, får ut 50-100000 kontant och köper en utan lån och halvförsäkrar på mormor i kiruna.

MAO:
Skit i allt annat och bara ha hojen som utgift, eller
pappa betalar, eller köp för sparade pengar och försäkra "kreativt"
eller gör som jag, vänta med hojen och sup bort ångesten. (som alla andra studenter)

mickelin

Guest
,

Jobba svart på byggfirma eller i dörren på ngn krog. CSN mår inte dåligt av det dom inte vet om, komplettera med flickvän med pengar så är du hemma...

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
1. Man sommarjobbar nästan hela somrarna och extrajobbar ev under terminerna om det behövs. CSN-pengarna är redan tjingade till andra fasta utgifter.

2. Man köper en hoj som man har råd med (dvs har råd att köpa OCH försäkra).

3. Man ställer endast på hojen de dagar man åker (vilket inte alltid blir så många pga vädret). De andra dagarna ska den vara avställd så att man endast betalar avställningsförsäkringen.

DrZeto

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Kawasaki Z500
granath_ skrev:

Bidragsdelen är höjd till ca. 2200:-/mån (ifall du inte vill ta lån), men det kommer man inte långt på om man vill ha en ny sporthoj :huvet Så du får helt enkellt dränka sorgen i alkohol som crashtestdummy sa :3freak Alternativt be pappsen om ett räntefritt lån och jobba häcken av dig på sommrarna...

Kalex K

Fear is no option
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
KTM 660 SMC
man ber päronen ta ett lån åt en och köper en supermotard som är billig att försäkra

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
man använder alla sina pengar som man sparat genom åren, köper en dyr hoj som man knappt har råd att försäkra och ber till gud att man har råd å försäkra den även nästa år.... :va

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Som student har man inte pengar till mc man TAR sig pengar till att finansiera sitt intresse. Jag har haft 1000cc sporthoj sen jag var 18.

Ekonomiskt täta föräldrar + massor med svartjobb är nyckeln till motorcykel. Svartjobba som student är helt rätt som protest som missgynnar människor som vill bli ekonomiskt oberoende och kämpa för att slippa leva i skuld.

Skenförsäkring är en annan förutsättning om du bor i storstad men som norrlänning är det nästan gratis. R1a-98 21 år halv/helår 12200 :tummenupp

mr sleepy

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
rosa plastmissil
personligen så jobbar jag extra på sommar och helger för att få råd. sen så får man även skära ner på lite annat. kommer inte ihåg när jag shoppade loss på kläder sist till exempel.

Korpås

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CBR600F
19 år, studerande och en cbr600f -00

räntefritt lån av pappsen som ja ska betala nästa vecka med pengarna ja har sparat ihop under sommaren och fått efter lumpen..
försäkringen är på pappsen o ja betalar lite över 2000 för hel/helår, o då sa dom att d va ok för mig att köra den..

kommer bli lite knapert nu när de mesta pengarna e borta iofs.. men d får gå, har ju hojjen =) som IOFS står på bike i trollhättan nu på lagning!!! bränslepumpen gav sig...

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
offroad eller en hoj man kan clasic försäkra :tummenupp

Fighterized

Dumfödd
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
zx7r
Jag vägrar att leva på mina föräldrar. Jag är vuxen, och står på egna ben :4skrika

Sommarjobba gör man redan (& har alltid gjort), i sommar får jag 2 veckor ledigt innan skolan börjar. Men usch va hemskt - det blir inte mycket över till hojbudgeten efter skatt och fasta utgifter.

Man får helt enkelt försöka svartjobba på sidan om studierna.

Problemet är att man är fostrad som så att; har man inte råd att slanta - så har man inte råd helt enkelt. Lån finns inte..

Å andra sidan så är det få lån som är så fördelaktiga som studielånen.

wizlow

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Hoj
yamaha rd350
svartjobb, köper in och säljer vissa saker, studiebidrag dock indraget ibland. mm

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Utan lån eller cash från föräldrarna är du nog rätt lurad. Du måste jobba så pass mycket då att heltidsstudier blir extremt tungt.

Studielån, helgjobb och sommarjobb.. :tummenupp

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
att äga en gatmotorcykel är inte så dyrt, det klarar man lätt om man ser till att jobba under tiden. min gräns för hur mycket jag orkar jobba under en månad med heltidsstudier är 90 timmar ungefär, men 60 timmar går lätt. det är bara att bita ihop, skippa all jävla kåröl och kämpa. tänkte läsa en extrakurs på fem poäng i höst också. klarar jag så klarar väl ni andra också.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM