Stulen BMW K1200S upphittad! Falskskyltad!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att sätta ett lås är ju smart nog. Tjuven kommer ingenstans, du behöver inte stå kvar och invänta ev aggressiv missbrukare med tillhygge, polisen kommer och reder upp saken. I värsta fall "blev det fel" och faktiskt ingen skada skedd.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Finns inte snabbkomandot kvar när man ringer 11414? Förut kunde man trycka 0a tror jag det var direkt när man får svar då koppldes man direkt till närmaste lkc. Då slapp man telefonkön.

Nä, samtalet skall först kopplas någonstans där ingen kan geografin du talar om, ingen känner till vad för lokalt bus det finns i närheten och ni har dessutom svårt att förstå varandra pga brutala dialektskillnader.

När du säger din ort så känns den inte igen, utan istället så frågar "operatören" på 11414 i andra ändan av landet efter ditt postnummer. Vilket är all fine and dandy - om du larmar hemifrån.
Men, redan från grannorten blir det problem om du inte kan postnumret.

Nej då - inte alltid. Ibland funkar det helt okay, och den man talar med hajjar på första och kopplar rätt.
Själva upplägget med 11414 är dock ett skämt och upplevdes redan från starten som ett billigt sätt att få ner antalet anmälda brott. ...eftersom alldeles för många dängde på luren efter en kvart.

11414 nu är inte ens ett skämt. Det är en fullödig skandal, men ingen verkar bry sig.
Polisen är inte längre ett normalt inslag i folks vardag. Polisledningen har reducerat myndigheten till något man ser på TV och i tidningar, men inte kan relatera till vardagsvis, och absolut inte längre kan lita på att dom finns tillhands när man själv skulle behöva ha hjälp eller undsättning.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
2000021927


Tar inte många sekunder att skruva ur insatserna i ventilerna
Klart det går, men alla som har en sådan i fickan när ni kör upp med en hand.... ingen....? :tungan
Min Biltema variant ligger någonstans i garaget vad jag vet :va och helt ärligt tror jag faktiskt det är snabbare att låsa hojen än att få bort ventilhatten, skruva ut insatsen och låta luften flöda ut.

Dessutom så är det ju faktumet att du nu bara har försvårat för personen att köra, inte hindrat.
Jo, jag vet hur bra det går att köra med tomma däck. Men det är ju det som är grejen. Hen är stressad över att åka fast, sätter sig på hojen bränner iväg och hinner kanske 100 m innan han vurpar pga. tomma däck.
Nu kanske det inte gör så mycket om det är en tjuv, men hojen kan ju faktiskt glida in i andra.
Samt att rent lagmässigt vet jag inte vad straffet blir om hen kör ihjäl sig för att du tömt ut luften ur däcken.
Vållande till annans död?

Vid ett låst hjul så kommer han ju att i värsta fall vurpa på platsen.
 
Last edited:

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vållande till annans död?

Är det tjyven själv som näbbar så blir det kanske "vrålande vid annans död".

...finner jag mig själv sägandes - jag som i normala fall är rätt så sansad och någorlunda förankrad i både nutid och samhälle. :rodnar
Men, MC-stölder och deras efterverkningar får verkligen ut grottmänniskan i mig.
Häststölder har i de flesta kulturer sett som ett synnerligen nesligt och föraktfullt brott, inte sällan belagt med dödstraff redan för första vändan.
Jodå, jag ser skillnaden mellan då- och nutid, och även den betydande skillnaden att ytterst få idag verkligen hänger upp sin egen överlevnad på en bra häst/motorcykel.

Men, den som fuckar med min hoj tar en betydande risk, och jag vet andra som resonerar i samma banor. Något att tänka på för rättsvårdandande myndigheter; det är mycket känslor inblandade när det handlar om MC-stölder.

Har man ett lås tillgängligt, så släng på det - absolut!
Enkelt att därefter stå i skymundan och iaktta vad som händer, i väntan på att man skall få kontakt med polisen.

Har man inget lås med sig, men mot förmodan ett ventilverktyg - just do it!
Jag hade gjort det, och jag är beredd att ta konsekvensen för min egen del - om jag gjort en felbedömning.

Skulle någon verkligen dra iväg på en punkterad hoj så lär det inte vara den rättmätige ägaren, och det kräver rejält med skillz att komma någon längre sträcka utan luft i däcken.
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Polisen kom, dock ej den som var skickad, utan bara en som körde förbi av slumpen. Så hojen blev tillslut bärgad, fick tag på vad killen hette och vart han arbetar, då han gick förbi med en kollega innan, och kollegan som var oinblandad var ju lätt att hitta igen... Hantverkare med tillgång till folks lägenheter under renoveringen de utför. -> Hoppas ni inte bor på Hammarby Alle gott folk!

Det hela tog dock 3 timmar! Tur man var i tjänst och fick pröjs för tiden + belöningen från IF på några hundra kronor. Viktigast att den kom tillbaka dock!

Lämnade alla uppgifter till polisen om Daniel så förhoppningsvis leder det någonstanns.

Men såg först nu att den var ju stulen för 13 månader sedan!! shit! Länge!

Då förstår jag att ägaren var lite förvirrad när vi ringde honom om hans stulna mc... Trodde det var april i år


IMG_1673.jpg
Här är hojen, falskskyltad.
IMG_1680.jpg
Och mannen som försökte dra iväg på den.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
2000021927

Tar inte många sekunder att skruva ur insatserna i ventilerna
Du behöver inte ens ett verktyg..
De finns ju ventilhattar med den funktionen inkluderad.
Har EN sån på varje fordon jag äger..
 

Bifogat

  • ventilhatt.jpg
    ventilhatt.jpg
    3.3 KB · Visningar: 70

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
En fråga till ts: hur lyckades du se att det var en stulen hoj? och vad jobbar du med?
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Bra agerat PolR! Blir glad att det finns folk som orkar och vågar göra något! Är så jävla less på den svenska mentaliteten att vara rädd för att ingripa och det ständiga argumenten att brottslingarna ändå har lagen på sin sida. Mina personliga erfarenheter är att polis och rättsväsende oftast har en flexibilitet och inser vilken sida som är den brottsliga. (givetvis vet jag att tyvärr finns folk som har andra erfarenheter).
Hur som helst, går alla runt och rädda för att ingripa så kommer det fortsätta barka åt helvete med det här landet.
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Applåd till dig Björn!
Grymt bra att det finns människor som du, som lägger ner tid och möda på sånt här.
Hoppas den där jäkla pajasen snubblar och bryter alla ben i kroppen.:smasha
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Ok så man slänger på utlänska skyltar på stulna hojjar för att polisen inte orkar kolla upp det?

Hur gör man för att faktiskt se vad hojjen skall ha för regnr med chassinummret?

Bra gjort i alla fall. tyvärr lär la snubben bara sno en ny hoj nu. :huvet
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Strålande gjort!

Har själv under mina år som hojåkare fått sju stycken stulna. Fy fan vilken tråkig känsla det är.

Man kan undra vad han gjorde där och om han kommer tillbaka då han kanske har ärenden dit. Då lär det snart stå en annan stulen falskskyltad hoj på plats. Tjuvar är ofta vanemänniskor så kanske värt hålla gluggarna öppna på nämnda adress.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Polisen kom, dock ej den som var skickad, utan bara en som körde förbi av slumpen. Så hojen blev tillslut bärgad, fick tag på vad killen hette och vart han arbetar, då han gick förbi med en kollega innan, och kollegan som var oinblandad var ju lätt att hitta igen... Hantverkare med tillgång till folks lägenheter under renoveringen de utför. -> Hoppas ni inte bor på Hammarby Alle gott folk!

Det hela tog dock 3 timmar! Tur man var i tjänst och fick pröjs för tiden + belöningen från IF på några hundra kronor. Viktigast att den kom tillbaka dock!

Lämnade alla uppgifter till polisen om Daniel så förhoppningsvis leder det någonstanns.

Men såg först nu att den var ju stulen för 13 månader sedan!! shit! Länge!

Då förstår jag att ägaren var lite förvirrad när vi ringde honom om hans stulna mc... Trodde det var april i år


View attachment 430238
Här är hojen, falskskyltad.
View attachment 430239
Och mannen som försökte dra iväg på den.

Så Daniel är alltså lufse i Hjälmen? Jag gissar på "utredningen nerlagd pga bristande spaningsuppslag".

Bra jobbat. Kan du inte göra en lite. Tjuvjagar-skola, hur man snabbt kollar om ramnummer och regnummer matchar tex?
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Bra jobbat. Kan du inte göra en lite. Tjuvjagar-skola, hur man snabbt kollar om ramnummer och regnummer matchar tex?

Hm, Jag kollar via jobbet men det går även söka på ramnummer / chassinummer / reg nummer på http://www.larmtjanst.se

Välj "Efterlysta objekt" och sedan fordonsslag.

Dock kan jag ej svara på om alla stulna fordon finns med där...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top