Stulen hoj utan nummer, vad göra?

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Hoj
Obefintlig
Tjena gott folk! Jag kan börja med att säga att allt detta är funderingar, alltså inget som har hänt mig på riktigt.

Om man som ägare av en hoj får den stulen och ramnummer, motornummer etc. slipas bort av den klåfingrige, hur går man till väga då? Vad man tror är rätt cykel hittas, men hur bevisar man då att man ska få ta med den hem, ifall Polisen har den.

Hoj #1: Inga modifikationer.

Hoj #2: Mindre modifikationer såsom avgasrör, styre m.m.

Hoj #3: Stora modifikationer. Färdig bobber, caferacer, stunthoj etc.

Den normalt funtade förstår ju att det är lättare att bevisa att det är rätt hoj desto unikare den är, men hur går man till väga? Räcker det med att glida in till Polisstationen med ett foto? Kan man ha några som helst förhoppningar på att få hem hojen om den är helt original?

Tack.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sålänge de inte borrar bort ramnumret så går det att läsa det med olika tekniker.
Jag vet inte hur det är med hojar, men på bilar så lämnar iaf en del tillverkare ramnumret på mer än ett ställe så att bilen går att identifiera även om tjyvapacket tagit bort IDt på ett ställe.

Annars kan nog polisen matcha ett generellt utseende med en stöldanmälning också, även utan ramnummer. Inte för att polisen jobbar nämnvärt med hojstölder. Se till att ha en försäkring, så kan du gå vidare efter stölden då problemet blir försäkringsbolagets.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Tycker att den här typen av frågeställning har en konstig bismak på vad TS egentligen försöker komma fram till och tycker att man inte ska kommentera med det man vet i ämnet.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Man kan DNA märka hojen eller alla saker man äger.. Du behöver inte vara orolig...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fråga nr 1 är väl om man verkligen vill ha tillbaka den där hojen som tjuven antagligen misshandlat?

Om den nu var försäkrad förstås för om inte så förstår jag ju att man vill ha tillbaka den oavsett skick.

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Hoj
Obefintlig
Annars kan nog polisen matcha ett generellt utseende med en stöldanmälning också, även utan ramnummer. Inte för att polisen jobbar nämnvärt med hojstölder. Se till att ha en försäkring, så kan du gå vidare efter stölden då problemet blir försäkringsbolagets.
Givetvis är stöldförsäkring något som kommer ordnas när jag har hojen ordnad. Men OM alla nummer skulle vara borta så kan det alltså räcka med ett foto, om hojen är tillräckligt unik?

Tycker att den här typen av frågeställning har en konstig bismak på vad TS egentligen försöker komma fram till och tycker att man inte ska kommentera med det man vet i ämnet.
Det är sunt att du tänker på sånt, och hojtar till om det. Men var lite försiktig också, det är inte jättetrevligt att bli svartmålad helt i onödan.

Nu handlar ju tråden om hur man kan bevisa att man är ägaren till en upphittad hoj, inte att sälja den utan papper eller något i den stilen. Jag har aldrig fått något stulet, men har också alltid haft låst garage och bott på landet. Planen är att ordna hoj till våren, och sedan flytta till någon större stad (lutar åt Linköping) för studier till hösten. Då kan jag tycka att det är en ganska naturlig fundering att ha, eftersom stölder är vanligare i större städer och när man inte har låst garage. Tankeväckaren var när jag läste en tråd här på forumet om att en banhoj hade blivit stulen och sedan upphittad i Sthlm. TS hade då inga papper som kunde styrka ägarskapet, men det gick bra än då (som jag uppfattade det).

Igen. En bra tanke, men var försiktig på såna påhopp.

Fråga nr 1 är väl om man verkligen vill ha tillbaka den där hojen som tjuven antagligen misshandlat?

Om den nu var försäkrad förstås för om inte så förstår jag ju att man vill ha tillbaka den oavsett skick.
Får man en gedigen projekthoj stulen så kan det ju ligga något sentimentalt i att få samma åk tillbaks. Dels för arbetet, sen kan jag tänka mig att försäkringsbolagen kan komma med ganska konstiga prisbilder i sådana fall också.

Är allt original och man har en bra försäkring så kan jag absolut hålla med dig. Då kanske man drar sig lite för att räcka upp handen när en ägare efterfrågas.

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Givetvis är stöldförsäkring något som kommer ordnas när jag har hojen ordnad. Men OM alla nummer skulle vara borta så kan det alltså räcka med ett foto, om hojen är tillräckligt unik?
Har du bytt ut saker så kan det ju vara bra om du sparat kvitton så du kan visa att du köpt samma utrustning som sitter på hojen. Problemet skulle väl vara om tjyvarna skiftat extrautrustning mellan stulna hojar.

Är du orolig så skulle det väl vara en ide att extramärka den på olika ej synliga ställen där den normalt inte är märkt.

Smagatusk

Guest
Det är sunt att du tänker på sånt, och hojtar till om det. Men var lite försiktig också, det är inte jättetrevligt att bli svartmålad helt i onödan.

Det är en oskriven regel här på SH. Är man nyreggad så ska man antingen misstros eller förlöjligas.

Det är tråkigt, men sant.:(

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
borde det inte vara väldigt varierande, man skulle väl kunna fråga om sin nyckel passar i antingen tändningslåset, tanken eller sadel/passagerar sadeln eller andra ställen nu nyckeln borde passa, kan ju vara något som borde knyta den (tycker man ju)

Annars så har jag inget o tillkomma med utöver det som redan har skrivits, Polisen har nog det bästa svaret o ge dig om du verkligen vill veta "det rätta svaret"
:tummenupp

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Absolut inget mot just denna trådskapare men rent allmänt är det rätt konstigt hur det går att handla med delar till nya fordon till höger och vänster, visst är det så att det kan finnas naturliga orsaker.
Ett fordon som bara för ett år sedan kostade sexsiffrigt säljs i delar hos yngre halvan av befolkningen som rimligtvis inte alla kan vara trissvinnare.
Vi handlar ny sits eller matta till sin skoter eller ny tank och kåpor till motorcykeln utan att ens reflektera hur säljaren kommit över delen.
"Försäkringsärende", "en polare som tävlingskör" en promille förser sverige med delar...konstigt kan man tycka.

Även om trådskaparen har goda intentioner så blir dessa trådar utbildning för folk som gör att du måste ha 3 lås på motorcykeln och kedja till fotleden nattetid......försäkringsbolagen lider det ingen nöd på, det är vi som betalar.

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Hoj
Obefintlig
borde det inte vara väldigt varierande, man skulle väl kunna fråga om sin nyckel passar i antingen tändningslåset, tanken eller sadel/passagerar sadeln eller andra ställen nu nyckeln borde passa, kan ju vara något som borde knyta den (tycker man ju)

Annars så har jag inget o tillkomma med utöver det som redan har skrivits, Polisen har nog det bästa svaret o ge dig om du verkligen vill veta "det rätta svaret"
Som många andra gånger så missar man gärna det lätta svaret. Nyckeln i t.ex. sadelfacket känns ju relevant. Tanken och tändningen kan jag tänka mig får större smällar av stölder.

Det "bästa svaret" hade naturligtvis varigt lätt att få tag på med ett sådant telefonsamtal, men riktigt så noga svar kände jag inget behov utav, då det handlade om teoretiska funderingar. Men en fin idé ifall det hade varit verklighet och TS hade missat det :tummenupp

Absolut inget mot just denna trådskapare men rent allmänt är det rätt konstigt hur det går att handla med delar till nya fordon till höger och vänster, visst är det så att det kan finnas naturliga orsaker.
Ett fordon som bara för ett år sedan kostade sexsiffrigt säljs i delar hos yngre halvan av befolkningen som rimligtvis inte alla kan vara trissvinnare.
Vi handlar ny sits eller matta till sin skoter eller ny tank och kåpor till motorcykeln utan att ens reflektera hur säljaren kommit över delen.
"Försäkringsärende", "en polare som tävlingskör" en promille förser sverige med delar...konstigt kan man tycka.

Även om trådskaparen har goda intentioner så blir dessa trådar utbildning för folk som gör att du måste ha 3 lås på motorcykeln och kedja till fotleden nattetid......försäkringsbolagen lider det ingen nöd på, det är vi som betalar.
Att du 1: inte har koll på att du citerar TS (mig) tyder på att du har minimal koll på hur ett forum skall fungera. Eller vet innebörden av någon som helst koll på källkritik. Skaffa åtminstone någon förståelse för vem som ställer frågor (det görs lätt genom att kolla tidigare trådar av TS, eller i det här fallet, mig).

2: Att du dessutom säljer delar med förklaringen "En bekant städade garaget och hade slängt bort detta så jag räddade det, vet inte vilken KTM det hör till men det står 45 och så 1800 på drevet.
Pris: Bud"
, med prissättningen 1kr talar ganska starkt emot ditt påhopp, och innebär om ännu större försiktighet.

Hade man vilja sälja stulna delar så kan jag inte inbilla mig att det är svårare än något annat utan papper. D.v.s. hade ett foruminlägg varit nödvändigt för att klara det så hade TS varit utomordentligt korkad, och tillika snabbt gripen. :huvet

Jag är ingen forumpolis, men har ändå bra koll på hur man beter sig på ett forum. Dina senaste gillade inlägg har bara varit ironiska och illa smakande kommentarer utan någon som helst faktabaserad eller objektiv input. Jag ber om ursäkt ifall jag (trots oskrivna regler på forum, arbetsplatser m.m.) sågar och dömer ut dina ord för väldigt lång framtid, men det känns högs relevant då du inte tillför något positivt i några sakfrågor.

Tack.

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Nej, Bonde är rätt på det - i allmänt hållna drag och utan att peka ut någon specifik person.

Det är vår egen aningslöshet, och/eller vår egna girighet som driver handeln med stulna delar - och därför också viss del av MC-stölderna, och en alltför stor del av försäkringärendena.

Det är ett sundhetstecken att sådant har börjat ifrågasättas allt mer även inom MC-kretsar, och en relativt nyreggad får nog finna sig i att bli ifrågasatt.

TS verkar inte så jädra "unknowing" trots allt, eller kan i vart fall argumentera för sin sak, och bita tillbaka dessutom. Vackert så - du verkar hårdhudad nog att kunna hävda dig här inne på forumet.
Välkommen hit, om ingen sagt det ännu.

Nu är frågan - är du storsint nog att kunna släppa det du upplever som påhopp, och fortsätta mejsla ut din identitet här inne...?

Själv har jag jävligt ont av sådana som bjuder ut regpapper till försäljning, eller jobbar sig med att försöka återregistrera kryssade ramar. Jag stör mig också på alla dem som uppfattar försäkringspremier som ett slags "sparande" där man kan plocka ut lite grann emellanåt för att få lite valuta för sina dyra försäkringspengar. Men, det är min hang-up och inget vi behöver diskutera vidare här.

Ämnet!

För att öka sina chanser att identifiera hoj och/eller delar från en hoj man äger, så ristar man in sitt personnummer, eller mer neutralt hojens regnummer på olika delar av hojen.
Öppet eller dolt, eller en kombination av båda.

Dokumentera de platser du väljer att märka. Skulle tjyven göra sig omaket att slipa bort det du Drehmlat in så kan du ändå påvisa att materialet är bearbetat på de punkter du en gång märkt den.

Stöldskyddsföreningen https://www.stoldskyddsforeningen.se/privat/
har växlat upp den gamla kampanjen Operation Märkning till mikropunktsmärkning och DNA-kodning.

Det finns massa möjligheter att öka chanserna att antingen inte bli av med sin hoj alls, eller att kunna peka på sina delar eller hela hoj även efter en stöld.

Lycka till!

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Polisen har nog det bästa svaret o ge dig om du verkligen vill veta "det rätta svaret"

Nej tyvärr.

Polisen har dålig koll, och frågar man på 10 olika ställen så riskerar man 10 olika svar.
...10 olika svar som ingen vill stå för i efterhand, dessutom.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Att du 1: inte har koll på att du citerar TS (mig) tyder på att du har minimal koll på hur ett forum skall fungera. Eller vet innebörden av någon som helst koll på källkritik. Skaffa åtminstone någon förståelse för vem som ställer frågor (det görs lätt genom att kolla tidigare trådar av TS, eller i det här fallet, mig).
TS var kortare att skriva och dessutom så syftade jag mer på "Trådskapare" än "Trådskaparen" då jag skrev mer allmänt än just riktat mot dig personligen som du nu med all rätt pga dålig formulering uppfattade det som.

2: Att du dessutom säljer delar med förklaringen "En bekant städade garaget och hade slängt bort detta så jag räddade det, vet inte vilken KTM det hör till men det står 45 och så 1800 på drevet.
Pris: Bud"
, med prissättningen 1kr talar ganska starkt emot ditt påhopp, och innebär om ännu större försiktighet.
Jag hade kunnat skriva att jag tog det från min Pappa som nyligen dött för ett vårdfel och att han i sin tur tog drevet när Tord Johansson städade sitt garage, tyckte dock att det var bättre att ange ursprung till en eventuell intressent än rent allmänt.

Hade man vilja sälja stulna delar så kan jag inte inbilla mig att det är svårare än något annat utan papper. D.v.s. hade ett foruminlägg varit nödvändigt för att klara det så hade TS varit utomordentligt korkad, och tillika snabbt gripen. :huvet
Du sätter stor tillit till polisen och kommer bli besviken den dag du behöver dom.

Jag är ingen forumpolis, men har ändå bra koll på hur man beter sig på ett forum. Dina senaste gillade inlägg har bara varit ironiska och illa smakande kommentarer utan någon som helst faktabaserad eller objektiv input. Jag ber om ursäkt ifall jag (trots oskrivna regler på forum, arbetsplatser m.m.) sågar och dömer ut dina ord för väldigt lång framtid, men det känns högs relevant då du inte tillför något positivt i några sakfrågor.
å det var inte illa! du har alltså själv kontaktat berörda och kollat upp orsak till gillade inlägg och refererar till att det bara var ironi..... vilket jobb du lägger ner, imponerande och faktabaserat. :7peta

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Försäkra hojen istället.

Du vill förmodligen inte ha den tillbaka efter tjuvarnas lekande och mekande. Ofta är det inga välgjorda mek.jobb. Det är förmodligen rätt mycket skador på diverse delar.

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Hoj
Obefintlig
Nog med off-topic för min del. Tack för bra svar, det känns som att nycklar, kvitton m.m kan räcka gott för att påvisa ägarskap. Nu gäller det bara att flytta hem till lilla landet lagom och ordna båge :D

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!