Hej!
Tack för all feedback. Har haft en jäkla massa att stå i i plugg, flytt mm. Har även ringt runt som en dåre till försäkringsbolag, polis, SMC mm. Har även börjat jaga jurist.
Lite update:
Först lite bilder och info.
RegNr: RDE 244
Kawasaki ninja (zx6r)
Årsmodell: 1998
Det som skiljer den från bilderna är att det nu sitter miniblinkers på.
Anledningen till att ägarbytet tog tid är att registreringsbeviset kom på vift och vi var tvungna att beställa nytt.
Jag har nu hemma ett brev från Salus ansvar där det står följande:
Försäkringsbrev Motordonsförsäkring.
Utfärdat pga: Nyteckning av försäkringsavtal
Försäkringstagare: mitt namn
Försäkring för: Motorcykel
Frsäkringsnmmer: xxx
Försäkringsperiod: 2014-04-01 - 2015-04-01
Registreringsnummer: RDE 244
Försäkrat fordon: Kawasaki ZX600G
och lite annat tjafs...
Jag misstänker att salus ansvar har makulerat försäkringen from den 10 april, polisanmälan är gjord den 10 april och hojen blev stulen natten 8-9 (det är vad som är sagt i polisanmälan).
Registreringsbeviset är nu på väg in till transportstyrelsen där ett ägarbyte är tecknat ( vilket skrevs under före hojen blev stulen).
Jag räknar inte med att få ett öre från svinen till försäkringsbolag men jag kommer göra allt jag kan.
Det finns två utvägar som jag ser det:
1. De accepterar att försäkringen täcker det hela.
2. Jag får på juridisk väg försöka "stämma" dem.
Sen om det hela går min väg eller inte återstår att se...
Som jag ser det så har de sålt en försäkring till mig (då jag till och med har avtalet hemma på papper). Sen om de inser att de har gjort fel får de väl stå sitt kast..? Det är lite som att sälja ett par jeans till en kund, ta betalt och ge kvitto till kunden. När kunden väl är hemma så ringer butiken och säger, "hej, vi kan inte sälja de jeansen du köpte tidigare idag. Det har blivit fel".
Jag kan inte dessa lagar och regler (just därför jag jagar jurist). Men som jag ser de bör de väl, när jag ringer och vill teckna en försäkring och dessutom klart och tydligt förklarar min situation, neka mig att att sluta ett försäkringsavtal? Alternativt förklara att hojen inte är försäkrad förrns den står i mitt namn (om nu så är fallet).
Enligt försäkrings"gurun" hos SMC lät han rätt övertygad om att så länge jag har avtalet på papper hemma där mitt namn och regnummer på hojen står med så har jag lagen på min sida... Återstår att se som sagt.
Återkommer.
Tapeworm