Stulen Kawasaki Gotlandsgatan i Stockholm

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Wow okej. Dummanste jag hört denna veckan.

Men det är helt ok att alltid köra för fort och gärna lite vårdslöst så fort man åker hoj? Det är tydligen alltid försvarbart på något vis, eller ja kanske inte här på forumet men när folk dragit en bombrepa ute. Det är alltid en skön dubbelmoral på det här forumet och jag har min största sympati för ägaren som blev av med hojen, jag är inte så säker på att alla beivrare av försäkringsbedrägeri här hade varit så jävla tvära om de hänt dem själva. Lätt att sitta och titta på och säga klantskalle..

Hade hellre sett min dyra premie gå till hans försvunna hoj än att det går till någon vårdslös klantskalle som kör av vägen på sin nyköpta sporthoj.. Kalla det dumt om du vill men det finns fler sidor på myntet än att gorma om bedrägeri direkt.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Planen var att jag snabbt skulle skriva över den på mig, teckna en försäkring och börja åka! Idag var det städdag på gatan där hojen står och jag går ner för att flytta den och så är den borta.

Vad var det som tog tid?

Gjorde du ägarbytet via posten?
Det finns en app till smartphones som gör att ägarbytet kan ordnas på några minuter. Försäkringen går att teckna direkt via nätet. Så hela proceduren kunde gjorts på en kvart.

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Varje gång jag köpt en båge så har jag försäkrat den innan jag provkör den ifall det blir att jag köper den
Jag är nog dum, men jag fattar inte :)

Hur kan man försäkra en båge innan man provkör den?
Den står ju allt som oftast på en annan person/firma innan man provkör den.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Men det är helt ok att alltid köra för fort och gärna lite vårdslöst så fort man åker hoj? Det är tydligen alltid försvarbart på något vis, eller ja kanske inte här på forumet men när folk dragit en bombrepa ute. Det är alltid en skön dubbelmoral på det här forumet och jag har min största sympati för ägaren som blev av med hojen, jag är inte så säker på att alla beivrare av försäkringsbedrägeri här hade varit så jävla tvära om de hänt dem själva. Lätt att sitta och titta på och säga klantskalle..

Hade hellre sett min dyra premie gå till hans försvunna hoj än att det går till någon vårdslös klantskalle som kör av vägen på sin nyköpta sporthoj.. Kalla det dumt om du vill men det finns fler sidor på myntet än att gorma om bedrägeri direkt.
Eh - nej? Vad jag vet råder strikt personligt ansvar för fortkörning, vårdslöshet eller "bombrepor" som Du kallar det. Vidare är det väl tämligen ovanligt att fortkörare, stuntare eller bakhjulsåkare önskar, begär eller kräver att andra hojåkare ska vara med och betala böter, skadestånd eller på annat sätt sona förseelsen?

Det har inget att göra med att vi inte tycker synd om eller lider med TS, det gör med all säkerhet varenda medlem på siten. Det finns pengar att tjäna på att minimera försäkringskostnader, byter hojen ägare går det t ex att avbryta årsförsäkringar i förtid. Det handlar om en balansgång mellan risk och kostnad. Och i detta fall kanske TS drabbas, om han har riktigt otur. Då kanske de pengar han möjligen sparat på premien genom ägarbyten kan hjälpa till och delfinansiera ett nytt hojköp, sagt utan att veta att så är fallet?

Men att uppmana till bedrägeri är allvarligt, det är inget ringa brott. Skulle det avslöjas innebär det en betydande påföljd och en registeranmärkning som lever kvar rätt lång tid. Så därför hoppas jag att TS ändå kan stå rakryggad och löser detta utan att hemfalla åt bedrägligt förfarande. I min värld är det hedersamt, betydligt mer värt än den i sammanhanget begränsade vinst ett potentiellt bedrägeri skulle rendera i.

Den moral Du hemfaller åt finns det nog tyvärr anledning för Dig att analysera. Noga.

Last edited:

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Hoj
KTM RC8
Har aldrig fått ett nej när jag ringt till bolagen och förklarat att jag ska ev köpa en hoj och jag behöver en försäkring för kunna provköra den och vissa bolag har stängt under helgen så dom blir svåra att ringa ifall det blir köp och cykeln ska hem. Cykeln blir ju inte "min" förens den står på mig så vems försäkring ska jag ha under tiden?

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
har du frågat bostadföretaget du hyr hos om de flytatt hojen ? vet om sådana tillfällen liksom.. o du nämner ju faktiskt att du ställde den utanför lägeheten

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Var det städdag så kan gatukontoret lika gärna ha bärgat bort den, dom är galet trötta på skit som står i vägen när det ska sopas.
Har själv vart med om en VW LT31:a som blev hämtad under en kaffe paus :hihi

Annars upp med bilder och tidpunkter nu, jag såg en hoj i dagarna nämligen som garanterat INTE var ärlig och det kan mycket väl ha varit en ninja eller vad du nu har, hjälp oss att hjälpa dig.

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Var det städdag så kan gatukontoret lika gärna ha bärgat bort den, dom är galet trötta på skit som står i vägen när det ska sopas.
Gäller det mest i innerstaden?
För i förorter händer det ALDRIG att ett fordon forslas bort om det står kvar på en städgata.
Speciellt inte under vintern när det skulle behövas som mest/bäst.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad det gäller flyttning av fordon så skall det i första hand göras en kort flytt av dem. Ställa dem så att man kan se dem från den plats där de stod från början.
Lång flytt till uppställningsplats skall endast göras ifall kort flytt är otillräcklig eller olämplig.
Stockholms innerstad har sällan kortflytt då det inte finns någon annanstans att ställa dem, så då blir det långflytt till uppställningsplats.

Tapeworm, upp med vettiga bilder och info om hojen nu.
Närmaste bilden vi har att gå efter är ju din avatar.
profilepic52869_1.gif

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Tja, TS tar säkert tacksamt emot om du sponsrar med en tusing eller två! :tummenupp

Utöver det så har dina inlägg i tråden varit omväxlande korkade och skrämmande. Resonerar folk verkligen sådär? Inte konstigt att samhället ser ut som det gör i sådana fall och heder till TS som inte verkar försöka bluffa sig till något han inte har rätt till.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Kolla med gatukontoret först nu innan du gör något annat. Med tanke på att det sandsopartider så är dom extra griniga på fordon som står parkerade på städgator. Kan mycket väl vara så att hojen står inhängnad och tickar avgift.

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Gäller det mest i innerstaden?
För i förorter händer det ALDRIG att ett fordon forslas bort om det står kvar på en städgata.
Speciellt inte under vintern när det skulle behövas som mest/bäst.

:gnissla
Jag är så dum! Glömde att det är städgata på Fredagar här hemma, och visst satt det en bot när jag gick till bilen för en ½ timme sedan.
650:- till Stockholms kommun.

Senast jag fick en bot av Sthlms kommun låg det på 450:-
Snacka om höjning.

I somras fick jag en bot i Solna, men då var det q-park som skulle ha pengarna,
300:- var det då. Vilket skillnad i pris :confused:

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Kolla med gatukontoret först nu innan du gör något annat. Med tanke på att det sandsopartider så är dom extra griniga på fordon som står parkerade på städgator. Kan mycket väl vara så att hojen står inhängnad och tickar avgift.

Har gatukontoret tagit hojen så vet polisen om det.

smurfen75

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2011
Hoj
yzf600r -01
kolla med TK att den ej e flyttad ab bargare ... i gbg hander detta ofta . om man parkerar pa icke mc parkering..

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Hej!

Tack för all feedback. Har haft en jäkla massa att stå i i plugg, flytt mm. Har även ringt runt som en dåre till försäkringsbolag, polis, SMC mm. Har även börjat jaga jurist.

Lite update:

Först lite bilder och info.
RegNr: RDE 244
Kawasaki ninja (zx6r)
Årsmodell: 1998
Det som skiljer den från bilderna är att det nu sitter miniblinkers på.
47649_10200204313861367_1517880365_n.jpg313111_2480201455207_446818051_n.jpg941900_10201002762342080_276920079_n.jpg

Anledningen till att ägarbytet tog tid är att registreringsbeviset kom på vift och vi var tvungna att beställa nytt.

Jag har nu hemma ett brev från Salus ansvar där det står följande:

Försäkringsbrev Motordonsförsäkring.
Utfärdat pga: Nyteckning av försäkringsavtal
Försäkringstagare: mitt namn
Försäkring för: Motorcykel
Frsäkringsnmmer: xxx
Försäkringsperiod: 2014-04-01 - 2015-04-01
Registreringsnummer: RDE 244
Försäkrat fordon: Kawasaki ZX600G
och lite annat tjafs...

Jag misstänker att salus ansvar har makulerat försäkringen from den 10 april, polisanmälan är gjord den 10 april och hojen blev stulen natten 8-9 (det är vad som är sagt i polisanmälan).

Registreringsbeviset är nu på väg in till transportstyrelsen där ett ägarbyte är tecknat ( vilket skrevs under före hojen blev stulen).

Jag räknar inte med att få ett öre från svinen till försäkringsbolag men jag kommer göra allt jag kan.
Det finns två utvägar som jag ser det:
1. De accepterar att försäkringen täcker det hela.
2. Jag får på juridisk väg försöka "stämma" dem.

Sen om det hela går min väg eller inte återstår att se...

Som jag ser det så har de sålt en försäkring till mig (då jag till och med har avtalet hemma på papper). Sen om de inser att de har gjort fel får de väl stå sitt kast..? Det är lite som att sälja ett par jeans till en kund, ta betalt och ge kvitto till kunden. När kunden väl är hemma så ringer butiken och säger, "hej, vi kan inte sälja de jeansen du köpte tidigare idag. Det har blivit fel".

Jag kan inte dessa lagar och regler (just därför jag jagar jurist). Men som jag ser de bör de väl, när jag ringer och vill teckna en försäkring och dessutom klart och tydligt förklarar min situation, neka mig att att sluta ett försäkringsavtal? Alternativt förklara att hojen inte är försäkrad förrns den står i mitt namn (om nu så är fallet).

Enligt försäkrings"gurun" hos SMC lät han rätt övertygad om att så länge jag har avtalet på papper hemma där mitt namn och regnummer på hojen står med så har jag lagen på min sida... Återstår att se som sagt.
Återkommer.

Tapeworm

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Varje gång jag köpt en båge så har jag försäkrat den innan jag provkör den ifall det blir att jag köper den så är allt klart. Så om han nu försäkrar cykeln i sitt namn men den ägas av hans tjej och innan ägarpapperna kommer in så måste ju försäkringen täcka eller tänker jag fel?

Detta är intressant! Vad för typ av försäkring har du tecknat då? Vilket försäkringsbolag?

Tapeworm
- Mobilen

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection