Stulen MC - kraschad

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
RF 600R, Honda CR
Det händer mycket på vägen mellan Linköping och Åtvidaberg (sist smällde jag med en rovfågel.. alltid är det nåt). Denna gången jag åkte norrut i rusningstrafiken kommer jag ifatt en hoj. Det såg ut som en sporthoj på långt håll med två pers på. Jag ligger ca 300-400 meter bakom.. Långt var det i allafall. Jag misstänker att föraren ser mig i backspegeln och att han ökar tempot för att han inte vill bli omkörd. Det var lite konstigt med tanke på att jag var så långt bakom, men det är bara mina spekulationer. I en uppförsbacke norr om Åtvidaberg där det finns dubbla körfält i norrgående drar han på som fan. Misstänker att han kör fullt och närmare 200 km/h så gått det går. Jag fortsätter framåt, håller högre hastighet än övriga trafiken och slinker om som vanligt. Vid en jättelång raksträcka ser jag hojen långt framför mig hur han tar LIVSFARLIGA risker. Hans princip för körningen verkade vara: "Nu har jag kommit ifatt en bil, nu är det dags att köra om. Då gör jag det."

Och det gjorde han sannerligen. I uppförsbacke över krön, i skymda kurvor och när han hade möte. Tre, fyra gånger fick han väja undan för mötande trafik med snabba och otäcka manövrar. Jag visste inte vad jag skulle tro, jag funderade någon sekund på om hojen var stulen... "Vägverkets SMS" hann jag att tänka. Precis då så kör han om en bil i en skymd kurva och får möte. Sen är det här bara mina egna spekulationer, men jag misstänker att när han såg att det skulle smälla med bilen som han mötte så var det redan försent, och därför svängde han ut ÄNNU mer åt vänster för att försöka ta den mötande bilen på fel sida. Han har precis kommit om den bil han skulle köra om när jag ser hur det bara smäller till och hojen mer eller mindre flyger i luften. Han körde in i vajerräcket på vänstersidan. Jag ser massa damm, rök och delar som flyger överallt. Det är näst intill obeskrivligt. Jag vet inte vad jag såg - men jag såg tydligt hur det smällde REJÄLT och att det var... stora krafter, ungefär. Eftersom bilen han skulle köra om passerade ögonblicket efter olyckan så var jag nästa trafikant efter motorcykeln. Jag höra mig själv säga "NEJ!!" -- därefter stannade jag med hojen mitt på vägen, slängde av mig hjälmen och sprang ner i diket där de två låg. Jag var beredd på att hitta mest köttfärs. "Ett ben här, en arm där" tänkte jag.

Gick fram till tjejen som killen hade där bak och frågade hur det gick. Först svarade hon inte, hon mest låg och vred sig. Sen tittade hon på mig och jag fick kontakt med henne. Jag frågade om hon hade ont i nacken eller ryggen och hon klagade över att hon hade ont i handen. Därav tänkte jag att det var lugnt (hon klarar sig). Hon låg och skruvade på sig så hon verkade inte ha allvarliga skador. Killen hade slitit av sig hjälmen och låg och skrek, inte heller han hade några direkt livshotande skador. En bruten arm (var inget att ta miste på.. blå-röd-grå-deformerad underarm) och lite skrapsår.

Ingen av dem hade andra skyddskläder än hjälm, vad jag såg. Han hade tunna adidas-vindbyxor och hon hade nån tjock vanlig jacka. Hojen var en äldre modell Kawasaki (Skulle gissa på GPZ 750, åttiotalare).

20 sekunder efter olyckan var det en MASSA folk där som tog hand om de skadade. Vi resonerade om vad som hänt och om vem som skulle vittna, vilka som skulle åka och vilka som skulle stanna. Ambulansen kom från Åtvidabergshållet c:a två minuter efter att en kille ringt 112 (det gick väldigt snabbt). På vägen till Linköping mötte jag ytterligare två ambulanser.

Alla tankar om att det var nåt skumt återkom till mig en bra stund senare... kunde liksom inte sluta tänka på smällen som spelades upp i huvet gång på gång på gång.

Dagen efter stod det i Corren om "Två på stulen mc skadade i olycka" eller nåt i den stilen. De hade tydligen ändrat regnumret med hjälp av eltejp. Smart för en 35-åring att komma på, det kunde ju inte ett dagisbarn listat ut.

Slutsatser: Jag trodde att köra hoj var en risk i sig, men om jag jämför denna körstil med min egen så har jag nu fått bevisat att jag kör säkert, och att mammas eviga oro inte är mer än bara mammas eviga oro som mamma ska ha. :tungan

http://www.corren.se/archive/2005/1...tegory1=1096984640-4&category2=1096984640-11&

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
VIlka pajsare... Tur att de klarade sig iaf, men man kan ju alltid hoppas att de får ngt kännbart straff men det är ju inte så troligt. :tomten

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Tur att inga övriga trafikanter kom till skada... Hojtjuvar som kör som idioter och krashar får inga sympatier från mig. Du som såg nästan hela förloppet, ska du vittna och sånt sen?

deam

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2003
Hoj
KTM 525 EXC-03
kan inte förstå hur tjejer kan följa med sina killar på en stulen mc, det var väl inte så längesen det hände nåt liknande, fast då krocka dom väl med en lastbil lr nåt sånt?.. :kocko

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
SV650S K3 "SE"
Kör man som han gjorde så lär det hända, simple as that. Fast det såg ut som dom klarade sig rätt bra med tanke på vad du skrev.

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
RF 600R, Honda CR
Halogen skrev:
Tur att inga övriga trafikanter kom till skada... Hojtjuvar som kör som idioter och krashar får inga sympatier från mig. Du som såg nästan hela förloppet, ska du vittna och sånt sen?

Det var en kvinna där om jag minns rätt, som såg HELA förloppet. Jag såg inte själv kraschen utan mest hojen när den flög (såg den flyga framför bilen). Kvinnan som kom i mötande körfält nitade framför hojen och såg säkerligen smällen. Jag är inte säker på om polisen kom till platsen eller inte. Ska jag kanske ringa in till polisen och fråga om de behöver min hjälp? Tveksamt om jag kan göra något, dock.. Alla såg ju hur han körde, och min version lär ju inte bringa nåt extra. Det var mitt i rusningen och det stannade bilar en kilometer på varje sida efter olyckan inträffat.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Läskigt att ligga bakom.

Var i spanien i feb på lite äventyr, såg 3 smällar och en som jag nästan tror dog i skidbacken :3freak

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
RF 600R, Honda CR
CeltaniC skrev:
Kör man som han gjorde så lär det hända, simple as that. Fast det såg ut som dom klarade sig rätt bra med tanke på vad du skrev.

Skojar du! Om de hade smällt med bilen som kom mot dem hade de säkerligen varit döda bägge två. Även om den stod parkerad där. Tänk om det varit en lastbil?!

De hade verkligen änglavakt. I diket var det varken stenar eller träd, bara gräs... Sen kan man ju diskutera om ängeln skulle vaktat nån annan eller inte...

Mr Helmut skrev:
Läskigt att ligga bakom.

Var i spanien i feb på lite äventyr, såg 3 smällar och en som jag nästan tror dog i skidbacken :3freak

Ja, man blir lite skakis... Satt och rös på vägen till linköping sen. Jag hade inte speciellt långt kvar, och när jag kom fram pratade jag av mig ordentligt. Tur att det inte var värre.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag tycker att det låter som att dom haft en jävla tur. Att köra in i ett vajerräcke i så hög fart så att det regnar delar åt alla håll och komma undan med så lite skador är helt sjukt. Änglavakt.

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
bmwjohan skrev:
Jag tycker att det låter som att dom haft en jävla tur. Att köra in i ett vajerräcke i så hög fart så att det regnar delar åt alla håll och komma undan med så lite skador är helt sjukt. Änglavakt.

Det är alltid "fel" folk som har den där änglavakten tyvärr... :mad:

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Hørrø granen, vad du råkar ut før en massa grejer på den stræckan hela tin. Vad gør du i lkpg jæmt btw?

Som någon sa innan, fattar inte varfør brudar ska masa sej upp på en hoj deras snubbe snott. Och varfør ska snubben sno hojen øverhuvudtaget. Iddi.

Trots att han/dom snott hojen tycker ja det ær fint att dom klara sej så pass ændå.

1000R

Dragracer
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 -01 samt en PSB Turbo Hayabusa.
Självklart så ska du ringa polisen och berätta om händelsen ur din synvinkel.
Jag skulle nog tro att dom är intresserade av att veta hur "tjuvarna" hade kört innan olyckan skedde.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
1000R skrev:
Självklart så ska du ringa polisen och berätta om händelsen ur din synvinkel.
Jag skulle nog tro att dom är intresserade av att veta hur "tjuvarna" hade kört innan olyckan skedde.

Fast det kan ju vara onödigt å berätta att han hängde på... :rolleyes: :hihi

Annars tycker jag gott dom kan ta lite brutna ben! Sno hojar och riskera andras liv genom att uppenbarligen inte ha koll på situationen är ganska oförlåtligt i mina ögon! I synnerhet som dom var kända av polisen...
Den här gången vaktade ängeln fel personer!

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
deam skrev:
kan inte förstå hur tjejer kan följa med sina killar på en stulen mc, det var väl inte så längesen det hände nåt liknande, fast då krocka dom väl med en lastbil lr nåt sånt?.. :kocko

Tjackhoror :fakta

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker det verkar som om det var fler änglar som vaktade eftersom ingen annan kom till skada alls.

Ring polisen, berätta att du såg det hela och hör om de behöver hjälp. De kan väl inte sätta dit dig för fortkörning baserat enbart på ditt erkännande så du kan nog berätta att du mätt upp lite hastighet, det verkar ju trots allt vara du som provocerade fram det hela... :tungan

Skönt att ingen annan skadade sig i alla fall, som sagt... :)

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
RF 600R, Honda CR
mjukis skrev:
Hørrø granen, vad du råkar ut før en massa grejer på den stræckan hela tin. Vad gør du i lkpg jæmt btw?

Som någon sa innan, fattar inte varfør brudar ska masa sej upp på en hoj deras snubbe snott. Och varfør ska snubben sno hojen øverhuvudtaget. Iddi.

Trots att han/dom snott hojen tycker ja det ær fint att dom klara sej så pass ændå.

Jag jobbar däruppe några veckor fram till november. Den där vägen upp börjar bli tråkig nu, fast det finns inte så många alternativ. Man kan köra till Åtvidaberg och sen vidare mot mormorsgruvan, men den sträckan tar lite tid. Kurvig som satan och det blir en jäkla massa växlande.

Jag vet inte hur andra kör med skjuts, men jag tycker det är svårare, slöare och allt skit... Och har man en brud därbak så tar man det väl lugnare - för säkerhetens skull? Det gör i allafall jag...

Synd om ägarens hoj. Kanske var en pärla han haft länge och hållt iordning i alla år. Affektionsvärdet förstörs ju när nån annan åker och kraschar hojen... :(

imaster skrev:
Jag tycker det verkar som om det var fler änglar som vaktade eftersom ingen annan kom till skada alls.

Ring polisen, berätta att du såg det hela och hör om de behöver hjälp. De kan väl inte sätta dit dig för fortkörning baserat enbart på ditt erkännande så du kan nog berätta att du mätt upp lite hastighet, det verkar ju trots allt vara du som provocerade fram det hela... :tungan

Skönt att ingen annan skadade sig i alla fall, som sagt... :)

Efter att jag postade tråden igår så ringde jag in och lämnade mitt nummer och sa att jag skulle kunna peka ut hojen om det skulle behövas. Jag tänkte att det var bäst. Så det gjorde jag. Igår. Efter jag postat. Tråden.

imaster skrev:
det verkar ju trots allt vara du som provocerade fram det hela... :tungan

Eller hur :hihi

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Känns som att det var en kille om körde efter ride it like you stole it principen och har suttit och stirrat sig blind på mc filmer från usa där alla kör utan skyddskälder i en kombination med G**** R**** ..... Vissa är ju mindre lyckligt lottade och har inte tillräckligt med vett innanför pannbenet för att förstå sitt eget bästa...... Ändå skönt att det gick bra

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln