Stulen???

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
Skulle vilja höra med er vad för typ av lås ni använder!!!
Ni som har (tyvärr) blivit av med eran hojar... vad är det för typ av lås ni har använt vid stölden??

Jag är väldigt nyfiken över detta med tanke på att jag har tänkt låta bli garageförsäkringen och från och med nästa år köra enbart trafikförsäkrad..
därför all svar är uppskattad..

/E
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Garageförsäkring

Vad kostar din garageförsäkring?
Min kostar typ 200 spänn,låter för mig korkat :kocko att inte betala dom små pengarna.
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Katanapilot skrev:
Vad kostar din garageförsäkring?
Min kostar typ 200 spänn,låter för mig korkat :kocko att inte betala dom små pengarna.
Min kostar 1100... i månaden :tummenner .. bara så ni vet, nån som är värre?
 

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Arlöv
Hoj
TL1000S
EZrideR skrev:
Skulle vilja höra med er vad för typ av lås ni använder!!!
Ni som har (tyvärr) blivit av med eran hojar... vad är det för typ av lås ni har använt vid stölden??

Jag är väldigt nyfiken över detta med tanke på att jag har tänkt låta bli garageförsäkringen och från och med nästa år köra enbart trafikförsäkrad..
därför all svar är uppskattad..

/E
Ha försäkring! Jag hade styrlås, skivbromslås och granitlås på bakhjul o ram. Tillägas bör också att det är ett ganska sofistikerat garage med koder o kort. Stölden blev ändå ett faktum. De lyfter troligtvis iväg hojen snarare än att bryta upp på platsen.
 

kk74

Medlem
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha SZR660, Termignoni Helsystem, Mikuni RS34*2, ISR, Wilbers...
EZrideR skrev:
Skulle vilja höra med er vad för typ av lås ni använder!!!
Ni som har (tyvärr) blivit av med eran hojar... vad är det för typ av lås ni har använt vid stölden??

Jag är väldigt nyfiken över detta med tanke på att jag har tänkt låta bli garageförsäkringen och från och med nästa år köra enbart trafikförsäkrad..
därför all svar är uppskattad..

/E
Har än så länge klarat mig ifrån stölder, men jag tar mig friheten att svara än då. Det är min fasta övertygelse att det inte spelar någon som helst roll vilket lås du har.
Om de vill ta din hoj så gör dom det.
Det enda lås gör är att fördröja tjuvarna så att risken för upptäckt ökar vilket förhoppningsvis leder till att de väljer en annan hoj istället.
Så om jag vore som dig så skulle jag starkt överväga om det inte är värt pengarna som försäkringen kostar, och/eller skaffa larm, stort synligt lås ( -kätting?) och alltid försöka att parkera hojjen väl synligt.
Men som sagt, själv har jag (som tur är) klarat mig och vet inte vad du ska göra. Det jag nämnde är bara vad jag skulle ha gjort om jag inte hade garage och försäkring (och stora lås...).
 
Last edited:

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
Ja.. den hoj jag har tänkt mig att skaffa kostar det ca 5000 för vinterhalvåret.. så det är mycket pengar..
okej.. asså om jag kan kedja FAST hojen till nån fundament borde det vara grönt :va
 

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Malmö, Kirseberg
Hoj
Cbr 600f -99
Både jag och Farsan hade hojarna låsta med Skivbromslås och styrlås och inlåsta i en lokal med ståldörr och port och lokalen ligger på ett område som ligger 50 m från polisen som är inhängnat med en stor grind som man måste ha nyckel för att komma in på om man inte gör som dem som klippte upp så dem kom in ändå. Sen snodde dem en lastbil och körde iväg hojarna.. Är inte garageförsäkringen ALLT för saftig så ska du nog behålla den.
 

wox

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Hemma med mina 3 Tjejer
Hoj
R1-99:a Hyper SÅLD !! GSXR 02:an SÅLD !!
Katanapilot skrev:
Vad kostar din garageförsäkring?
Min kostar typ 200 spänn,låter för mig korkat :kocko att inte betala dom små pengarna.


Håller med Har man inte råd med försäkring så ha inte hoj :kocko

Jag skulle då ALDRIG våga ha bara trafik så lätt att råka få hojen snodd... :mad:

Men har man så myket slanta att man har råd att bli av med hojen så okey :fyllisar
 

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
wox skrev:
Håller med Har man inte råd med försäkring så ha inte hoj :kocko

Jag skulle då ALDRIG våga ha bara trafik så lätt att råka få hojen snodd... :mad:

Men har man så myket slanta att man har råd att bli av med hojen så okey :fyllisar

Tack för upplysningen!! :)
 

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Ort
Helsingfors
Hoj
FZR1000
Eller flytta till Åland, vi har inte haft en "riktig mc-stöld" sen manna minne. Aldrig hört talas om att någon fått hojen stulen på Åland :)

Dom vet väl att det är så mycket svårare att komma bort från ön med något stulet. Antagligen varför "Leifi" aldrig stiger av färjorna här heller ;)
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Min garageförsäkring kostar enorma 65:- i månaden... :fyllisar
 

Mr XX

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Åland
Hoj
Blackbird
Hezbo Stylee skrev:
Vilket trevligt ställe åland :yoparty ... där ska man bo :banana :banana

Japp här på Åland glömmer vissa att ta nyckeln ur låset när man parkerar
cykeln. De är inte ovanligt att nyckeln sitter i tändningslåset.
Livet på landet är väl härligt. :banana
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Alla snackar om lås ?? fast som vet verkar så
bär dom ju iväg många hojar och fixar låsen sen.

Borde inte larm vara mer avskräckande :va
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
EZrideR skrev:
Ja.. den hoj jag har tänkt mig att skaffa kostar det ca 5000 för vinterhalvåret.. så det är mycket pengar..
okej.. asså om jag kan kedja FAST hojen till nån fundament borde det vara grönt :va
Finns det ingen på landet som du kan ställa in den hos typ på nån bondgård eller så. Jag brukar jämt göra så och har aldrig haft mina hojar försäkrade på vintern. Allmänt garage kan jag inte rekommendera. Går alltid från mun till mun att det står hojar nånstans.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Om man provar med de här klass3/4 kättingarna så är de relativt lätta att såga av. Jämförde då med en lika tjock vire i bra material, det var inte alls lika lätt att klippa/såga/skära av, det tog mkt längre tid.
Så trots att det inte är ett godkänt lås så använder jag hellre det för att låsa fast hojen i något lämpligt. Har även då skivbromslås så jag har 2 godkända lås så f-bolagen blir nöjda...

//håkan
 

bike

AVSTÄNGD
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Euroland
Hoj
Motard
När en hoj stjäls så bryter dom inte upp låsen på platsen.
Det finns fina mc-lyftar på hjul som gör det väldigt lätt att lyfta upp en hoj och rulla in den i en skåpbil.

Det man kan göra för att försvåra stölden är följande:

1. Skaffa godkänt mc-larm.
2. Kedja fast hojen med någon kraftig stolpe el liknande.
3. 2 Godkända lås fram/bakdäcket.

Men kontrollera först så att grejen du låser fast hojen i inte är extremt lätt att klippa/kapa/bryta upp.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tycker MÅNGA blivit av med hojarna trots feta kättingar och skivbromslås, men därimot dom med garage- och/eller mc-larm? Jag tycker det verkar vara den bästa investeringen!
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top