Stum kolv!

wo0fer

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Hoj
2006, Suzuki RMZ450
Hej det är såhär köpte nyss en suzuki rmz450 06a och "var" mycket nöjd med den, kolven har gått 12timmar och har bara kört lugnt med den har inte haft några problem med den tills idag!,

Det är så att jag var ute och körde i skogen litegranna och då stannade jag för att pissa och då stängde jag av crossen och sen fick jag inte igång den.

For hem och tänkte att jag skulle ta upp tändstiftet och kolla hur det såg ut, höll på ett tag och fick tillslut upp tändstiftet, Tändstiftet såg bra ut, Jag kickade 1-2gånger utan tändstift för att få all soppa som var i cylindern ut (om nu den skulle vara sur) men tändstiftet var torrt så vet inte.

aja till problemet. Nu efter att jag kickade 2 gånger utan tändstift monterat. så skulle jag kicka en 3de gång. då var kicken stum!, Jag lyste ner i cylidern och såg att kolven var på det högsta läget. får den inte att röra sig har försökt röra på däcket med växel i men den sitter stumt, och jag tror inte den har värme nypit när den stått stilla i 1timme kall..

obs, jag har ingen kompsänkare eller dylikt på crossen.

HJÄLP MIG!

Hoppsan du, har en ventil trillat ner i cylindern?
Går det att röra om du drar bakhjulet baklänges?

Jag skulle förmoda något sådant. Ja precis går bra bakvägen men precis innan kolven ska vända längst uppe så tar det stopp. är så dålig på att skruva i just cross motorer så måste be någon kunnig hjälpa mig.

En cross måste ju vara en fjärdedel så knepig som en radfyra?
Eller lika svår, eftersom det "bara" är en kamdrivning att hålla ordning på.
Riva isär det är ju enkelt, ut med kylvattnet och kamkedjesträckaren och av kedjan sen med toppen.
Sedan kan man ju ställa diagnos i alla fall, och ta det därifrån.
Hur man linjerar upp kammar och vev när man ska ha ihop det, det måste ju finnas många här på forumet som kan det.

En cross måste ju vara en fjärdedel så knepig som en radfyra?
Eller lika svår, eftersom det "bara" är en kamdrivning att hålla ordning på.
Riva isär det är ju enkelt, ut med kylvattnet och kamkedjesträckaren och av kedjan sen med toppen.
Sedan kan man ju ställa diagnos i alla fall, och ta det därifrån.
Hur man linjerar upp kammar och vev när man ska ha ihop det, det måste ju finnas många här på forumet som kan det.

Det är ju inte knepigare att göra samma sak fyra gånger. Det är alltid knepigast första gången. Därefter kan man ju det hela.

Ta det därifrån?

Det värsta som finns är när folk river själv och sedan försöker sälja en hög med delar alternativt leja bort arbetet att plocka ihop. Man vill nämligen dela själv det man ska plocka ihop så man är säker på att inget hamnar fel eller försvinner på vägen.

Det står i manualen hur det ska monteras annars men det förutsätter ju att ägaren känner sig trygg med att göra jobbet själv.

Därifrån, ja. Med själva toppen alltså.
Jag menar i värsta fall kan man slänga toppen på skroten och i bästa fall.. mycket mindre besvär och kostnader.
Kan man ställa diagnos själv slipper man ju kostnader för felsökning i alla fall.

Men det har du rätt i, jag tänkte inte hela vägen.
I min värld river jag isär och ställer diagnos.
Lagar det som behövs.
Sätter ihop själv, och det var kanske här jag var lite ofullständig.
Jag går ju inte till någon annan, utan jag lär mig hur man gör. Dels genom isärtagningen och dels genom böcker, forum och kompisar.

Smäller det när jag trycker på knappen är det ju mitt fel.
Men det har inte hänt än i alla fall.
Och att lära sig nya saker är ju det roligaste som finns!:banana:banana

Därifrån, ja. Med själva toppen alltså.
Jag menar i värsta fall kan man slänga toppen på skroten och i bästa fall.. mycket mindre besvär och kostnader.
Kan man ställa diagnos själv slipper man ju kostnader för felsökning i alla fall.

Men det har du rätt i, jag tänkte inte hela vägen.
I min värld river jag isär och ställer diagnos.
Lagar det som behövs.
Sätter ihop själv, och det var kanske här jag var lite ofullständig.
Jag går ju inte till någon annan, utan jag lär mig hur man gör. Dels genom isärtagningen och dels genom böcker, forum och kompisar.

Smäller det när jag trycker på knappen är det ju mitt fel.
Men det har inte hänt än i alla fall.
Och att lära sig nya saker är ju det roligaste som finns!:banana:banana

Jag ska be en kunnig göra detta åt mig då jag inte kan hitta någon repbok eller dylikt så att jag kan få alla momentvärden på alla bultar/muttrar och ventil inställningar, Tack för alla svar!

Rmzan är ingen komplicerad motor har hjälpt en polare ett flertal gånger med att ta av toppen osv.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back