Stunt och racing inte samma sak

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
Nu har jag haft en stor diskussion med en kille om att proffsen i racing med motorcykel kan göra nästan vad dom vill när det gäller stunt. Det tycker den andra killen men jag säger att t.ex capirossi inte kan köra ringar på bakhjulet bara för att han är bäst i världen på att köra racing med motorcykel. nån som har ett vettigt svar

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Kan han inte förstå en sådan frågeställning är det nog bäst att du slutar diskutera med honom tills han vuxit upp. :rolleyes:

Lite mer seriöst svar då, det är absolut inte självklart att ett racer-äss kan köra ringar på bakhjulet och stunta - enbart med anledningen att han är racer-äss.
Ska ett racer-äss kunna köra på bakhjulet i ring måste han givetvis träna på det..

Förstår man inte den logiken får man nog börja om från början i skolan. :D

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Man blir bra på det man övar på. Att köra cirklar eller plocka hundradelar på bana...

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
precis som jag har sagt.. alla kan bli superbra på nånting om man bara tränar

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Nu har jag haft en stor diskussion med en kille om att proffsen i racing med motorcykel kan göra nästan vad dom vill när det gäller stunt. Det tycker den andra killen men jag säger att t.ex capirossi inte kan köra ringar på bakhjulet bara för att han är bäst i världen på att köra racing med motorcykel. nån som har ett vettigt svar

Det är ju som att säga att en skridsko sprinter som vinner alla lopp på 5000 m automatiskt kan ställa uppi konståkning och göra dom bästa piruetter och hopp. Lika dumt det. Han har kanske talang och kan lära sig det lättare än mig. Men om han tränar sprintskridskor så är han inte automatiskt ett ess på hopp och piruetter.

Samma sak den andra vägen. En konståkare är inte automatiskt snabb i sprint. Eller en mc-stuntkille är inte automatiskt snabb runt en bana.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

hur gammal är din polare? 5år eller :va

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Extrema stunt gör nog inte de som är riktigt bra på racing men att köra på framhjul och bakhjul fixar garanterat alla :)

Tittar du på motocross-rejsers så kan de flesta toppkillarna göra en del FMX-trix också.

Varför är det på det sättet? För att komma hela vägen måste man våga hantera hojjen hela vägen ut. Att trixa och göra "onormala saker" ger en förtroende och man känner att man har kontroll.

Tror knappast att Capirossi gör cirklar på sin Ducati på fritiden dock.

*Edit, det är många unga här som tror att jag kan göra cirklar och köra på bakhjulet genom hela Sverige, så han är inte ensam din kompis om att tänka så ;)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!