Stunt & Streetkvällarnas framtid

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Framtiden för Stunt & Street är just nu oviss. Eftersom Polisen backar ur arrangemanget vet vi inte om det blir en fortsättning i sommar.
Varför backar dom ur? Måste dom vara med?
Antalet personer som skrev på för att köra förra säsongen på s&s samt dom som var där och tittade på säger väll allt, Det var ett populärt event som många uppskattade!

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
Långsam men underbar
Håller helt och hållet med dig Sir-väs kunde inte ha skrivit det bättre själv..

Polisen kanske har insett att deras kassa går back när kanske så många får "köra av sig" som det nu kallas på barkarby dagarna och löser det genom att ta igen lite .. bara en tanke:D

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
KTM 625 SMC -05
Om inte du fattade det så ifrågasatte jag kvällarnas extistens då många just vill gasa och gärna med kurvor! Detta förstärks ytterligare då relationen med polisen försvinner. Jag tydliggjorde även min åsikt i stycket om jordbrorakan!

Sist jag kollade orsakade bakhjulskörningar inte många trafikolyckor som t.ex hög hastighet!

Personligen så gillade jag att rejsa mot polarna men det kan inte jämföras med att köra mot dom på en bana!

Bortsett från allt detta så gjorde jag faktiskt ett seriöst inlägg i debatten medans ditt inlägg var mest bara irriterande och meningslöst!

Vill du köra fort på bana så finns det ju ändamålsenliga anläggningar för just detta. Varför inte bara utnyttja dom?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Vill du köra fort på bana så finns det ju ändamålsenliga anläggningar för just detta. Varför inte bara utnyttja dom?

Du bor inte i sthlm så du är inte riktigt insatt i problematiken med detta!
Då södra sverige generellt inte har mer än 10mil till närmaste bana så har vi ca 20...(gokartbanor borträknat)
Detta gör att "spontan" banåkning blir mkt svår!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det med bana... varför räkna bort gokartbanor då då? För inte skulle väl några svängar på barkarby kunna konkurrera med t.ex. Rörken eller Tuvängen?

Nej, att kräva bankörning känns som något överilat... däremot känns det lite knasigt att så många gillar SSkvällarna men att endast 1 kom på mötet. Såklart inte Polisen anser det värt det om det inte finns något intresse.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur mycket kostar varje S&S kväll att arrangera ?
Polisen har väl bidragit med en del av den summan eller hur ?

Jag gissar på följande:
Polisen vill ju ha avkastning på sina pengar i form av att buskörandet i länet minskar, gärna med sådanna siffror att de kan visa upp det till sina chefer och motivera fortsatt angagemangi S&S kvällarna.
Jag antar att deras avhopp beror på att man inte kunde uppvisa tillräcklig stor effekt av kvällarna. Man fick helt enkelt inte valuta för pengarna och har bestämt sig att satsa dessa pengar på andra saker som främjar deras mål, att få ned buskörningen i länet. Eller så stoppar man pengarna i andra svarta hål som finns i budgetten.

I vilket fall som helst så leder detta till en situation där någon annan får ta den delen av kostnaden.
Jag gör ett till antagande här... resten av sammverkansgruppen har inte möjlighet att ta på sig den delen av kostnaden ensamma och då ställs det hela in.

Hur skall man då lösa den delen ?
-Ta betalt av deltagarna.....Nja, jag tror personligen det inte kommer att funka. Antalet deltagare skulle minska kraftigt.
-Ta betalt av besökarna... Nej, det kommer inte att fungera.
-Sänka kostnaderna genom att minska hyran för banan. Det kanske fungerar ifall man har någon kan förhandla med banägaren eller att införskaffa ett annat billigare ställe att köra på.

Jag tror på det senare, att flytta eller förhandla ned priset för det hela.

Annars blir det istället flertal "illegala" träffar i indutriområden runt om i Sthlm under sommaren.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Det med bana... varför räkna bort gokartbanor då då? För inte skulle väl några svängar på barkarby kunna konkurrera med t.ex. Rörken eller Tuvängen?

Nej, att kräva bankörning känns som något överilat... däremot känns det lite knasigt att så många gillar SSkvällarna men att endast 1 kom på mötet. Såklart inte Polisen anser det värt det om det inte finns något intresse.

Intresse ? antalet som kommer dit när det är S&S är väl bevis på att det finns ett intresse.

Antalet som säger att nej jag kommer inte FÖR ATT polisen står utanför och genom för något som endast uppfattas som att de vill stoppa det genom att jävlas med folk som kommer dit. Det är väl också ett visat intresse. även om de inte kommer av det skälet som de anger så finns ju intresset att komma dit där.

Sedan kan man ju alltid fråga sig vad som IGENTLIGEN är tänkt med street o stunt kvällarna.
Jag vet att åtminstånde en del av tanken är att folk skall komma dit o få köra av sig lite. De reglerna som är satta som det är just nu med buller osv har JAG inga problem med, mina behov ligger inte så att jag måste bryta mot dem.
Men jag håller samtidigt med om att jag tycker att vissa regler är fjantiga.
man kan inte med ena handen säga kom hit ha kul och skit i att göra det på andra ställen. och andra säga nehepp du, du får inte komma som du är utan detta är reglerna du måste följa.

så när det kommer en massa regler kommer också några att välja att Nej tack detta är inte för mig. jag vill inte anpassa mig efter dessa reglerna.
och någonstans måste ju folk som styr eventet inse att man inte kan få allt, det är fullständigt orealistiskt, vill man ha alla där då får man skapa något för alla, vissa vill bränna gummi, andra vill sitta bak o fram utan ryggskydd på ett hjul, andra vill käka korv. Bara för att jag inte fattar hur någon vill göra något så betyder inte det att jag har rätt. alla är vi olika och har olika intressen

Det som irriterade mig mest var det gisslantagande som skedde förra året där polisen hade filmat folk som körde på andra platser "om ni inte slutar tar vi bort S&S kvällarna".
Ja DET lär ju vara rätt sätt att hantera det på.
Med intelligensen med sådana människor i ledningen för en grupp så finns det ju ingen hejd på vad man inte kan göra!
Den som kom på det är ju ett veritabelt GENI!
Tankearbete helt i klass med cykelbanor mitt i gatan!

Jag har full förståelse för att det finns folk ibland myndigheterna som inte vill att vi skall ha detta och sätter alla käppar i hjulen de kan.
Jag har också förståelse för att de som sitter i ledningen för detta får ta en del skit i vissa fall en hel del, men någonstans måste det ju finnas ett kvantifierbart värde i att det tas bort en del "busande" från gatan. även om det givetvis inte går att ta bort allt.
Det måste ju också finnas ett kvantifierbart värde i att man samlar MCåkare på en plats och kan framföra budskap, utbildning mm mm.
Det måste ju finnas ett kvantifierbart värde i att kunna få en kanal till MCåkarna.
Om man tror att ALLT bus osv kommer att sluta bara för att man gör som nu, säger att du får köra av dig här och under dessa reglerna så är man bra verklighetfrånvänd och har inte insett det mest grundläggande i allt detta.
Vi är alla människor. väldigt få gillar att någon annan bestämmer över dem.

Intresse finns ju uppenbarligen.
sedan så är det ju så som de flesta frivillig organisationer kan vittna om att det är mindre folk som engagerar sig.
och det kanske inte passade folk att gå på mötet tidsmässigt, eller så visste de inte om det osv osv osv.
finns hur många förklaringar som helst varför det bara var 1 som kom.

Annars blir det istället flertal "illegala" träffar i indutriområden runt om i Sthlm under sommaren.

Om inte jag fattat det fel så är det vägverket som upplåter platsen.
dvs de har tider som de avstår från barkaby flyfält.
och det enda som då polisen "betalar" borde vara sin egen personals löner samt arbetsredskap under nyttjandet av personalen för detta evanemang.
dvs lång mycket mindre än vad en enda fotbolls match under hela sommaren.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
sir-väs: Det jag menade med engagemang och intresse är att trots mängden folk som kommer på SS-träffarna och det faktum att det var runt 80.000 besökare på mässan så var det bara en som behagade vara med på mötet.
Då blir det lite dagisverksamhet över det hela där det bara skall ges hela tiden... måste vara ett givande och tagande för att det skall funka.

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
Att Polisen tagit beslutet att dra sig ur arrangemanget ar sjalvklart trakigt!
Dock ar situationen sadan och smutskastning a deras vagar hjalper ingen.
Sa nu har det hant och hur gar man vidare?

Hela eventet borjade val via frivilliga sjalar som med eget initsiativ sag att ett sadant event kan skicka signaler till ex. Polis att den goda viljan finns. Det visades att MC-akning och tillhorande inte enbart handlar om hastighetsovertradelser och buskorning. Det visades att det finns ett engagemang till forandrad attityd och vadjan efter sponsring. Kan eventet raddas genom samma goda vilja som grundarna hade till att borja med? Kan man infor en donationslada val inne pa omradet och ha den som bevis pa vilja att radda eventet? Nu menar jag inte att alla ska trippa runt som anglar inne pa flygfaltet och (kiss some ass, som amerikanarna sager) utan ha dom forsta S&S-kvallarna som en javla ranamma vagvisare att Polisen ska tillbaka och sponsra! Det jag tror i slutandan ar mes effektivt ar att ha nagra inledande kvallar dar man bara visar att kvallarna ar eftertraktade! Samla samtliga som gillar arrangemanget till den forsta S&S-kvallen och gor en grej av det hela, en tyst protest som skickar det klara beskedet! SPONSRA!!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
sir-väs: Det jag menade med engagemang och intresse är att trots mängden folk som kommer på SS-träffarna och det faktum att det var runt 80.000 besökare på mässan så var det bara en som behagade vara med på mötet.
Då blir det lite dagisverksamhet över det hela där det bara skall ges hela tiden... måste vara ett givande och tagande för att det skall funka.

Motorcyklister (och i synnerhet sporthojsåkare) är inte föreningsmänniskor.

Dom åker gärna på "aktiviteter" och "träffar" så länge dom slipper vara där en timme tidigare för att ställa ut soptunnor och en timme efteråt för att tömma dom.

Jag är medlem i ett flertal föreningar, och ärligt talat så börjar jag tröttna fett på städkvällar, klippa gräs och måla om klubbstugor, men det är sånt som krävs för att klubbarna ska gå runt tyvärr.

Men att inte ens orka sitta av en timme på ett möte, det är faktiskt svagt.

Kent@

Gick med
23 Dec 2007
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Hej.

Jag är en av dom som flera ggr tänkt åka till Barkarby, men av olika anledningar så har det hittils inte blivit av. Hade tänkt att nu till årets säsong borde jag nog ha tid att åtminstone åka en gång. Synd om det nu inte blir av...

Mina synpunkter...
Satsa på att ha detta evenemang 4-6 ggr/säsong och tala med andra grupper/sponsorer som har mc-intresse. Fortsätt att bygga på den här iden och låt det växa undan för undan. Planera evenemangen så att dom inte krockar med andra mc-evenemang och låt säsongen avslutas lite storstilat på en lördag i höst...

Jag undrar också hur viktigt det är att polisen är där. Är det nödvändigt för S&S-kvällarnas överlevnad att polisen är där på kort sikt. Jag menar att om detta blir något som återkommer med viss frekvens och blir ett uppskattat evenemang av andra grupper/myndigheter, så kan polisen inte hålla sig borta i längden. (om nu deras medverkan är nödvändig).

Till sist har jag full förståelse för att vissa undviker Barkarby om det är kontroller på väg därifrån. Men vad har det för betydelse...se det långsiktigt i stället.

Det finns eldsjälar, som Jannica, som ska ha all heder för arbetet som läggs ner, och det finns många som mig som har synpunkter så fort något ska läggas ner.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-

Jo det är nog sant, men hur många visste att de var inbjudna ?

Oliwen

Vintern e kort, det mesta snöar bort....
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
Yamaha XJR 1300
Jo det är nog sant, men hur många visste att de var inbjudna ?

Jag såg tråden försent iaf... tyvärr, skulle iaf kunnat komma och visat mitt intresse, s&s kvällarna va riktigt bra denna sommar, såg fram emot varje gång man skulle dit!
Väldigt synd att det eventuellt inte blir av i sommar.
Vet inte vad man kan bidra med, men säg till ifall man kan göra nåt, tror att det är många som vill göra nåt men inte vet vad...

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Avhopp..

Jag vill veta varför polisen hoppar av. Vem ska man fråga angående det ? Eller kan kanske ngn från polisen som ser tråden ??..svara här på forumet !!??

Nicotin

Guest
barkarby tyckte jag var grymt dom gånger polisen inte stod och filmade osv..all heder till kjelle som e en riktigt trevlig mc polis..och folket som håller i s&s grejen..

Hoppas på en fortsättning i sommar..:tummenupp

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Hur mycket kostar varje S&S kväll att arrangera ?
Polisen har väl bidragit med en del av den summan eller hur ?
Jag gissar på följande:
Polisen vill ju ha avkastning på sina pengar i form av att buskörandet i länet minskar, gärna med sådanna siffror att de kan visa upp det till sina chefer och motivera fortsatt angagemangi S&S kvällarna.
Jag antar att deras avhopp beror på att man inte kunde uppvisa tillräcklig stor effekt av kvällarna. Man fick helt enkelt inte valuta för pengarna och har bestämt sig att satsa dessa pengar på andra saker som främjar deras mål, att få ned buskörningen i länet. Eller så stoppar man pengarna i andra svarta hål som finns i budgetten.

Själva banan är inte dyr alls eftersom Vägverket som är med i Samverkansgruppen redan har verksamhet där och på så sätt kan man hålla kostnaderna nere och ha eventet gratis för alla.

Det Polisen bidrar med är sin tid - vilket kan omfördelas till pengar om man så vill.

Som du skriver så beror deras avhopp på att effekten av kvällarna inte är stor. De anser inte att insatserna fått direkta konsekvenser i form av minskade antal olyckor.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Sedan kan man ju alltid fråga sig vad som IGENTLIGEN är tänkt med street o stunt kvällarna.
Jag vet att åtminstånde en del av tanken är att folk skall komma dit o få köra av sig lite. De reglerna som är satta som det är just nu med buller osv har JAG inga problem med, mina behov ligger inte så att jag måste bryta mot dem.
Men jag håller samtidigt med om att jag tycker att vissa regler är fjantiga.
man kan inte med ena handen säga kom hit ha kul och skit i att göra det på andra ställen. och andra säga nehepp du, du får inte komma som du är utan detta är reglerna du måste följa.

Tanken med kvällarna är att minska på olyckorna i Stockholm.
Jag blir dock nyfiken, vilka regler är fjantiga?

så när det kommer en massa regler kommer också några att välja att Nej tack detta är inte för mig. jag vill inte anpassa mig efter dessa reglerna.
och någonstans måste ju folk som styr eventet inse att man inte kan få allt, det är fullständigt orealistiskt, vill man ha alla där då får man skapa något för alla, vissa vill bränna gummi, andra vill sitta bak o fram utan ryggskydd på ett hjul, andra vill käka korv. Bara för att jag inte fattar hur någon vill göra något så betyder inte det att jag har rätt. alla är vi olika och har olika intressen
Om man tror att ALLT bus osv kommer att sluta bara för att man gör som nu, säger att du får köra av dig här och under dessa reglerna så är man bra verklighetfrånvänd och har inte insett det mest grundläggande i allt detta.
Vi är alla människor. väldigt få gillar att någon annan bestämmer över dem.

Vi i Samverkansgruppen vet att vi inte kan få allt. En del väljer att inte vara med på kvällarna och en del väljer att vara det.
Att få stopp på allt bus och alla olyckor kommer nog aldrig hända. Men vi kanske kan stävja mycket genom att ha dessa träffar då folk kan köra av sig. Man kan samlas under enkla former, ta en fika, snacka skit och snacka med myndigheterna.

Men, samtidigt får man också tänka på att Samverkansgruppen bjuder in till detta event och då kan man kräva en motprestation i form av att man håller sig till reglerna vi har.

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Själva banan är inte dyr alls eftersom Vägverket som är med i Samverkansgruppen redan har verksamhet där och på så sätt kan man hålla kostnaderna nere och ha eventet gratis för alla.

Det Polisen bidrar med är sin tid - vilket kan omfördelas till pengar om man så vill.

Som du skriver så beror deras avhopp på att effekten av kvällarna inte är stor. De anser inte att insatserna fått direkta konsekvenser i form av minskade antal olyckor.

Så hur påverkar polisens avhopp vägverket?
Ser inte dom häller några positiva effekter av kvällarna?

Jag tycker det var positivt att snubben från vägverket (han med runda glasögon) informerade oss om att dom testkörde "våra" vägar (bogan och bulten) för att hitta brister på vägen som dom kunde förbättra :tummenupp

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Att Polisen tagit beslutet att dra sig ur arrangemanget ar sjalvklart trakigt!
Dock ar situationen sadan och smutskastning a deras vagar hjalper ingen.
Sa nu har det hant och hur gar man vidare?

Hela eventet borjade val via frivilliga sjalar som med eget initsiativ sag att ett sadant event kan skicka signaler till ex. Polis att den goda viljan finns. Det visades att MC-akning och tillhorande inte enbart handlar om hastighetsovertradelser och buskorning. Det visades att det finns ett engagemang till forandrad attityd och vadjan efter sponsring. Kan eventet raddas genom samma goda vilja som grundarna hade till att borja med? Kan man infor en donationslada val inne pa omradet och ha den som bevis pa vilja att radda eventet? Nu menar jag inte att alla ska trippa runt som anglar inne pa flygfaltet och (kiss some ass, som amerikanarna sager) utan ha dom forsta S&S-kvallarna som en javla ranamma vagvisare att Polisen ska tillbaka och sponsra! Det jag tror i slutandan ar mes effektivt ar att ha nagra inledande kvallar dar man bara visar att kvallarna ar eftertraktade! Samla samtliga som gillar arrangemanget till den forsta S&S-kvallen och gor en grej av det hela, en tyst protest som skickar det klara beskedet! SPONSRA!!

Hela eventet startade därför att Samverkansgruppen som funnits sen många år tillbaka startade upp kvällarna i ett försök att minska olyckorna i Stockholm.
Ekonomin är det inga problem med, det finns pengar.
Det jag tror många inte har förstått är att bland annat våra stora myndigheter Vägverket och Polisen ingår i gruppen och ställer upp under dessa kvällar. Det är väldigt unikt.

Så hur påverkar polisens avhopp vägverket?
Ser inte dom häller några positiva effekter av kvällarna?

Jag tycker det var positivt att snubben från vägverket (han med runda glasögon) informerade oss om att dom testkörde "våra" vägar (bogan och bulten) för att hitta brister på vägen som dom kunde förbättra :tummenupp

Det påverkar eftersom de är tunga myndigheter båda två och man gärna vill ha stöd av varandra i försök att samverka.
Sen vet vi att Citypolisen är positiva till kvällarna, så detta är beslutat på en högre nivå.

Vägverket är positivt inställda, liksom många andra också är.

Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag kanske missade det svaret i nåt inlägg, men MÅSTE polisen vara inblandad? Kan det inte jämföras med en körning på Rörken/Tuvängen? Där ses inga övervakande poliser..Bara undrar..:tummenupp
Edit: ovanstående inlägg hann komma in för att jag skriver så långsamt :p

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras