Sturup ok för RR nu eller?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Precis min poäng, det kommer alltid att finnas folk som kör oavsett hur banan ser ut och hur säkerheten är. Många ser nog sin chans att plocka poäng om andra avstår från att köra.

Precis det som hände på knutstorp i somras, trots att banan var under all kritik så rullade några ut på banan, efter det körde även de som inte ville köra ut för att rädda sina poäng..
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Oj, gissa om det kommer bli kökörning med bilarna där på STCC.... Trångt som satan...

Vad använder man där? 2 växlar eller? Gixxern på filmen växlade ju inte ofta...
Beror ju lite på vad man jämför med. Ur ett internationellt perspektiv så är det ju direkt Sepang.... Men en jämförelse i Skåne kanske kan duga.
Ring Knustorp:
Banlängd: 2 070 m.
Banbredd: 10-12 m.
Högersvängar: 6
Vänstersvängar: 5

SRW:
Längd: 2133 m
Bredd: 11-20 m
Vänstersvängar: 7
Högersvängar: 4

Ring Knustorp gillas av en del STCC förare och uppskattad av publiken. Ser inte att SRW skulle vara så mycket sämre.

SRW är en gammal rally-cross bana som asfalterats. Utbyggnaden är säkert en kompromiss av ekonomi, befintlig sträckning, kommunens tillstånd etc.
Lite glädje över att det trots allt byggs och utvecklas banor i Sverige kan det väl ändå få finnas? Därmed inte sagt att säkerheten inte behövs bättras på. Gäller f.ö. bägge banorna tycker jag.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Oj, gissa om det kommer bli kökörning med bilarna där på STCC.... Trångt som satan...

Vad använder man där? 2 växlar eller? Gixxern på filmen växlade ju inte ofta...

Danska DTC har kört där 2 år i rad nu. Funkar det för dom så funkar det väl för STCC. Men visst, det finns inte överdrivet många omkörningsmöjligheter. Men det är väl ofta trångt på svenska banor...
 

Ducati Girl

We are All Aliens... BOTT#6, REC#127
Gick med
28 Dec 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ducati 848-08, Ducati 748S, Ducati 750SS
Beror ju lite på vad man jämför med. Ur ett internationellt perspektiv så är det ju direkt Sepang.... Men en jämförelse i Skåne kanske kan duga.
Ring Knustorp:
Banlängd: 2 070 m.
Banbredd: 10-12 m.
Högersvängar: 6
Vänstersvängar: 5

SRW:
Längd: 2133 m
Bredd: 11-20 m
Vänstersvängar: 7
Högersvängar: 4

Ganska intressant att Sturup Raceways banbredd är såpass mkt bredare på vissa ställen än Knutstorp.
 

alma

#94 i någon klass...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sköllersta
Hoj
Italienskt utan ram, BMW g450x, pw50, ttr 50, kx 65
Är Sturpsbanan ok för roadracing nu eller?
Innan var den väl inte godkänd av Svemo, men är kanske nu eller?
Jag skulle dock inte våga köra tävling där med en 1000cc och armcore räcke
så nära... träning ok kanske, men tävling.. nää

http://www.stcc.se/pages/nyhet.asp?NewsId=3167

Enligt Tony på Karlskoga så ska Pro Superbike köra där. Ska tydligen bara flyttas ett par räcken och jämna till marken på ett par ställen.
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
Måste ha gått ruggigt snabbt då om du blev rädd..., vad låg du på för tider..., låga 1.05:eek:r eller?


jag e kanske lätt skrämd....? 1.09 tror jag va mitt bästa tror jag. :rolleyes: har väll för mycket respekt för armco räcken eller nått.

edit: du är däremot sjukt snabb på sturup superlight! vad har du kört för tid där?
 
Last edited:

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
jag e kanske lätt skrämd....? 1.09 tror jag va mitt bästa tror jag. :rolleyes: har väll för mycket respekt för armco räcken eller nått.

edit: du är däremot sjukt snabb på sturup superlight! vad har du kört för tid där?

Tack men, nädå så speciellt snabb e jag inte :rodnar Där är ju några ställen man inte vågar gasa på ordentligt.

Jag har kommit ner på 1.07.36 som bäst, men då ligger jag på 3:an hela banan runt.., antar att det ska kunna gå att plocka drygt en halv sekund till om man växlar :D

P.S. Du ska väl tävla i sommar också?
 

Sharan

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
Gixxer 1000 K4
Lite mer historik om Sturup.
Banan byggdes som en kombinerad Motocross och Rallycross bana och var färdig 1973, jag körde den första crosstävlingen där och var 4 in i startsvängen runt dammen.
2:a i mitten av svängen och när jag försökte ta även ledaren på inner så blev det en lätt kollision med resultat att de bakom körde över min nya Husky.
När man började lägga in asfalt bitar på rallycrossbanor byggdes en ny crossbana söder om den gamla banan.

Det har ansökts om bygglov för att utöka avåkningszonerna så något kommer man att göra enligt artikel i dagspress.

Rykten har berättat att banan skulle förlängas till över 4 km med en ordentlig raka söderut och in på crossbanan. Någon som hört detsamma, eller har pratat med de danska ägarna.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top