Stypa en hoj på pappret!?

hachis

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Honda cbr 900
Hej, jag har kirrat en Honda cbr 900 men enligt lag får jag bara köra 25kW och den är på 100kW... Strypningen följer med, det är bara så att intyget saknas! Jag vet att man kan beställa på mc kompaniet. men jag är inte så sugen på att betala nästan 2k för bara ett papper... finns det inget billigare sätt? skulle vara underbart!

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Olaglig körning i vilket fall som helst, så varför bryr sig över papper ....

• Gilla
Reaktioner: B89

Uttis

Hellre än bra.
Gick med
9 Sep 2008
Hoj
Street Triple R, -12
Montera strypningen och registreringsbesiktiga hojen för en sexhundring eller så. Det är ju sannolikt betydligt tristare att få kortet indraget för att du kört olagligt och därför tvingas vänta ännu längre på att få köra tung, än att köra en strypt hoj nåt år ...

hachis

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Honda cbr 900
Montera strypningen och registreringsbesiktiga hojen för en sexhundring eller så. Det är ju sannolikt betydligt tristare att få kortet indraget för att du kört olagligt och därför tvingas vänta ännu längre på att få köra tung, än att köra en strypt hoj nåt år ...

Men jag HAR strypningen, men man måste ju ha papper på att dem finns också ... :p det är där problemet är.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Utan papper är strypningen inte värd ett dugg utan är bara utstansade metallbitar. Vill du inte handla från McKompaniet är det bänkning och intyg från godkänd bänk samt vägning som gäller, kostar mer och är mer strul....

Bit i det sura äpplet....

Uttis

Hellre än bra.
Gick med
9 Sep 2008
Hoj
Street Triple R, -12
Men jag HAR strypningen, men man måste ju ha papper på att dem finns också ... :p det är där problemet är.

Det enda papper du behöver är det nya registreringsbevis som kommer med posten när du registreringsbesiktigat hojen som 25 kW.

hachis

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Honda cbr 900
Det enda papper du behöver är det nya registreringsbevis som kommer med posten när du registreringsbesiktigat hojen som 25 kW.

okej, men måste ända ha något form av intyg när man går till besiktningen...

Utan papper är strypningen inte värd ett dugg utan är bara utstansade metallbitar. Vill du inte handla från McKompaniet är det bänkning och intyg från godkänd bänk samt vägning som gäller, kostar mer och är mer strul....

Bit i det sura äpplet....

okej! tack! men då måste man ju beställa =) nu fick jag ett svar :)

Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Skulle strypa en hoj till 25kw som mckompaniet inte kunde fixa strypningar till. Fick tag på mått på strypningar, snajdade ett par egna och knatade iväg till en herre vid namn Henning (om jag minns rätt) utanför Åkersberga. Körde i bänk och skrevs in i pärm och sånt. 1500.- hamnade det på. Men detta var några år sedan så kan ha ändrats eller att han ej gör sånt längre.

hachis

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Honda cbr 900
Skulle strypa en hoj till 25kw som mckompaniet inte kunde fixa strypningar till. Fick tag på mått på strypningar, snajdade ett par egna och knatade iväg till en herre vid namn Henning (om jag minns rätt) utanför Åkersberga. Körde i bänk och skrevs in i pärm och sånt. 1500.- hamnade det på. Men detta var några år sedan så kan ha ändrats eller att han ej gör sånt längre.

haha, skön lirare! men min finns på mc kompaniet .. men tror du det finns en chans att om man bara betalar 500 för pappret? skulle vara bra.. :p

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Du kan själv intyga om att strypningen sitter där den ska det har jag gjort både en och två gånger.
Sen om du gör registreringsbesiktningen på vinter så provkör de ens inte hojen.
Åk dit och testa kan vara värt ett försök.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Du kan själv intyga om att strypningen sitter där den ska det har jag gjort både en och två gånger.

Det går garanterat inte....

Där måste finnas ett papper på att strypningen är av typad art. Är den inte det måste man ha ett godkänt effektintyg....

hachis

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Honda cbr 900

men måste man änns ta dit hojen då? eller ska dom bara titta på den lixom.. skulle ju vara as bra om man själv kunde skriva ett papper att den är strypt! ska ringa och kolla med dem =) :yoparty

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Det beror på årsmodell.
Är den helfordonsgodkänt så blir det svårt är den det inte så är det lugnt.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
men måste man änns ta dit hojen då? eller ska dom bara titta på den lixom.. skulle ju vara as bra om man själv kunde skriva ett papper att den är strypt! ska ringa och kolla med dem =) :yoparty
Det går inte......

I så fall skulle ju alla skriva att de har strypt cykeln och då skulle marknaden för fabriksproducerade strypningar á 2000kr inte existera......

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
Kawasaki
Du ska lyssna på Boris JR, det är en vis man :tummenupp

När du köper ett strypkit så är det INTE kittet du betalar för utan intyget. För att få strypningen godkänd ringer man efter montering bilprovningen och bokar en registreringsbesikning. Sedan går du dit med intyg för BÅDE strypning och montering. Det senare kan du själv skriva. Om hojen är strypt och intyget saknas så är det enda sättet att få ett nytt intyg att bänka hojen. Vilket förmodligen blir dyrare än ett nytt kit med medföljande intyg.

Köp ett nytt kit, ta det medföljande intyget. Skriv ett eget intyg om montering och låt den gamla strypningen sitta kvar.

Sedan kan du bege dig till bilprovningen.

Du slapp i vart fall montera eländet :banana

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
de kan väl vara så att den fortfarande är registrerad som 25kw, men att strypningarna är urplockade? då är de ju bara att registrera om den som fulleffekt för att få tillbaka pappret eller montera strypningarna igen så den blir helt laglig

tänker jag helt åt helvete nu så strunta i de här inlägget:glömdet

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...