Styrändsvikter

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Försökte söka men hittade inget eller snarare så hittade jag så mycket att jag inte hittade nåt konkret.

Har kört och testat GSX:en och den vibrerar högfrekvent ganska ordentligt vid 5500-6000 rpm, har ett billigt eBay clip-on med plaständar så styrändsvikter kan säkert hjälpa funderar på att svarva fram järnvikter men hur ska man tänka här? Ska man ha så tunga vikter som möjligt eller? Tänkte om man ska försöka blyfylla dom för extra vikt. Eller ska man försöka göra nån variant av stränder som man hyfsat enkelt kan byta vikter eller ha lösa vikter så man kan testa olika vikt på styrändorna?

Några tips på detta och hur man ska tänka?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag ska svarva till ändvikter av mässing, ska bli att de går in i röret nån centimeter och vara lika som gummit utanför.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tänkte att antingen gör jag en vikter med ett klämförband invändigt i styret eller gängar styret för att montera vikterna direkt i styret. Tänker att vikterna får bli samma diameter som handtaget. Frågan är bara hur man ska tänka med vikten på styrvikterna?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Enklast är ju att göra vikterna långa och testa, sen är det ju bara att korta tills man är nöjd.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Fick akut svarva styrändar till en racehoj. Hade bara automatstål i lagom diameter.
Enda svårigheten var att många styren har en svetsfog inuti. Svårare att få lagom presspassning då. Clipon har ju ofta av en 22mm rak rörstump så då är det lätt att knacka ur dom om man inte är nöjd. Eftersom din svarv har 26 mm spindelgenomgång kan du ju snygga till insidan på röret först. Eller korta ner dom. Drar du för hårt i chucknyckeln får du ett trekantigt rör.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Försökte söka men hittade inget eller snarare så hittade jag så mycket att jag inte hittade nåt konkret.

Har kört och testat GSX:en och den vibrerar högfrekvent ganska ordentligt vid 5500-6000 rpm, har ett billigt eBay clip-on med plaständar så styrändsvikter kan säkert hjälpa funderar på att svarva fram järnvikter men hur ska man tänka här? Ska man ha så tunga vikter som möjligt eller? Tänkte om man ska försöka blyfylla dom för extra vikt. Eller ska man försöka göra nån variant av stränder som man hyfsat enkelt kan byta vikter eller ha lösa vikter så man kan testa olika vikt på styrändorna?

Några tips på detta och hur man ska tänka?
Ett annat gammalt trix är ju att fylla blyhagel i styret för att ta bort högfrekventa vibrationer , börja med att fylla det till hälften och prova dig dig fram med att fylla mer
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag skrev några förslag i den tråden igår. Encylindriga motorer har värre vibrationer och en annan frekvens. Förmodligen hela varvtalsområdet.
Fyrcylindriga utan balansaxel har ju normalt fina vibrationer i det området som du har. Jag har ungefär samma på min 750-4 från -80. Sämre backspeglar så svårt att se något bakåt pga vibrationer. Man ser inte skillnad på civila och målade polisbilar.

Du frågade om vikt. Lite olika såklart med jag säger 585 gram för bägge. Inte för att det hjälper men en siffra i alla fall.

Min tvåcylindriga TDM900 har original ett stålstyre med styrändsvikter. Dessa väger just 585 gram. Inga vibrationer alls varken i styre eller backspeglar. Jag bytte till ett Biltema-styre. Originalvikterna är gängade i styret och passade inte i det nya styret. Stoppade i mina hemmasvarvade styrändspluggar med gummiexpander. Alltså lättare styre och lättare styrändsvikter. Fortfarande inga vibrationer i styre eller backspeglar.
Viktbesparingen blev 920 gram efter bytet.
Mina vikter var dessutom rätt fula.

IMG_0413.jpeg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska ut och försöka svarva till vikter, får väl bli järnkumpar. 35 mm i diameter och 40 mm långa ska ge en vikt på runt 300 g, tänkte göra dom lite koniska så då tappar man väl lite vikt men detta tapp borde bli ungefär vad klämfästet kommer att väga.

Då det gäller monteringen så får det bli ett klämförband bestående av tre delar som är kapade i vinklar så mitten delen kilar ut då man drar åt men annars så skulle nog styret gå att gänga med M18x1.5 (samna som sonden till bredbandslambdan) men det är ju mer arbete med att svarva vikterna och man får göra helt nya vikter om man vill ändra nåt.

I annat fall får jag väl slakta några trappskott, har kvar lite gamla med blyhagel.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag svarvade till ett par gänginsatser som ska limmas fast inuti cliponrören.
IMG_20240714_113835_399.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bly ger ju mer vikt annars går det ju bra med sand. Eller stålhagel eller avklippta spikar.
Jag tror mest på halvfullt så dom kan röra sig i styret.
Dom original styrändvikter jag kollat har haft
en inre kärna ca 40 mm lång att skruva fast med skruv i styret, Dy=12mm
utanför två gummirör Di=12mm Dy=20mm L=10mm , 20 mm mellan
och utanpå gummirören som sitter i ändarna på den inre kärnan 40mm långa kärnan
Styrändsvikten med ett Di=20mm
Grejen verkar vara att genom rätt kombination av fjädring i gummi och vikt få en resonans som stämmer med de frekvenser man vill ta bort. ???
Så som Björn F skriver om styrändsvikter fastsatta i styret med gummiexpander I ett Bilbutteriksstyre som var 920 gram lättare och inga Vibrationer ! :) Bara att :Bugar
Tydligen träffat rätt med fjädringen i gummiexpandrarna och vikten i Styrändsvikterna. :tummenupp
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Så gummifäste av vikterna kan alltså vara en fördel? Undra om jag har nån lämplig gummislang liggandes i garaget för en så fastsättning är betydligt "snabbare att tillverka än ett stumt fäste som jag tänkte mig. Rent logiskt tycker jag att "lagom lösa grejer" borde dämpa vibrationer mer än om man monterar stumt. Har halvtid nu för kaffe med en vikt tillverkad som väger runt 200 gram.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så gummifäste av vikterna kan alltså vara en fördel? Undra om jag har nån lämplig gummislang liggandes i garaget för en så fastsättning är betydligt "snabbare att tillverka än ett stumt fäste som jag tänkte mig. Rent logiskt tycker jag att "lagom lösa grejer" borde dämpa vibrationer mer än om man monterar stumt. Har halvtid nu för kaffe med en vikt tillverkad som väger runt 200 gram.
Håller med.
Tänk att man har en rundjärnstång # med ett Dy 2-3 mm mindre än Di på styrrören. Kapar upp stången i 2 cm bitar och stoppar in i styret tillsammans med fett och pluggar båda ändarna. Börjar styret vibrera ska alltså rundjärnbitarna hoppa upp och ner, fram och tillbaka i fettet.
Jag gissar det kommer dämpa vibrationer.

# Det givetvis bra med någon annan tung metall, endast fantasi och ekonomi begränsar ....:)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nå nu är dom jävla vikterna gjorda, får skylla mig själv att jag skulle fuska dit dom med gummi slangar, konor och vad jag trodde skulle funka. Tillslut tog jag loss styren spännde upp dom i svarven svarvade ut innerdiametern till 16,5 mm och gängade med M18x1.5. Sen svarvade jag till en 18 mm stång som gängades i svarven och den fick också ett M6 hål i mitten, vidare kapades lämpliga bitar för att gänga in i styrena och dessa fick mejselspår.

Det får nog bli en testkörning då flaggorna ska ner ikväll funkar allt bra så blir det gänglåsning på biten mot styret. Vill man nu pyla in saker i styret är det bara att gänga loss pluggar i ändarna.

Lite bilder på det hela, vikten med skruven gäger ca 230 g så totalt borde det bli runt 250 g med pluggen i styret, pluggen i styret går ca 2 mm innanför änden då den är iskruvad.
20240714_181731.jpg20240714_185833.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller med.
Tänk att man har en rundjärnstång # med ett Dy 2-3 mm mindre än Di på styrrören. Kapar upp stången i 2 cm bitar och stoppar in i styret tillsammans med fett och pluggar båda ändarna. Börjar styret vibrera ska alltså rundjärnbitarna hoppa upp och ner, fram och tillbaka i fettet.
Jag gissar det kommer dämpa vibrationer.

# Det givetvis bra med någon annan tung metall, endast fantasi och ekonomi begränsar ....:)

Jag tror du är inne på rätt spår, man vill minska resonans i styret så då ska man nog tänka så. Har ju hållit på en del med gitarrer och basar och detta blir ju tvärt om det ska vibrera så lite som möjligt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gillar de blanka styrvikterna som sitter på nu men järn rostar ju, undra om man kunde svarva nya vikter i aluminium och svarva ur dom på baksidan och smälta bly och blyfylla dom?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så gummifäste av vikterna kan alltså vara en fördel? Undra om jag har nån lämplig gummislang liggandes i garaget för en så fastsättning är betydligt "snabbare att tillverka än ett stumt fäste som jag tänkte mig. Rent logiskt tycker jag att "lagom lösa grejer" borde dämpa vibrationer mer än om man monterar stumt. Har halvtid nu för kaffe med en vikt tillverkad som väger runt 200 gram.
Ja det kan med lite ge tur rätt frekvens vid lagom hårt åtdragen skruv i gummiexpandern.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gillar de blanka styrvikterna som sitter på nu men järn rostar ju, undra om man kunde svarva nya vikter i aluminium och svarva ur dom på baksidan och smälta bly och blyfylla dom?
Ja men kanske enklare snabbare lacka järn med tex epoxilack eller annan bra lack.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja men kanske enklare snabbare lacka järn med tex epoxilack eller annan bra lack.

Det får nog bli nån vanlig sprayfärg på dessa, pulverslack hade ju annars varit fint men det saknar man ju.

Har du gett upp med förzinkningen?

Nä men det är passat just nu, det är ju i såna här situationer då man har gjort lite småskrot det hade varit fin att bara slänga ner och förzinka. Ska återuppta detta men det får nog bli efter älgjakten. Fokus är att få GSX:en "flyttklar" och men det vete fan om jag hinner på en vecka.

Mässing ungefär samma densitet som järn.

Men det är ju guldfärgat och det gillar jag inte i detta fallet.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top