Styr åt höger efter gaffelrenovering

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...är det inte viktigt att båda gafflarna jobbar från samma läge å har samma höjd till styrkronan?

Nej det är det inte. Du kan i princip ha fjäder i bara det ena gaffelbenet och hojen kommer ändå inte att dra snett.

Jag förutsätter att du gjort som Niklas skrev i första svaret på tråden! Annars, börja där!

Nåt är snett på din hoj och jag har väldigt svårt och tro att hjulen spårar rätt? Jag gissar på att bakhjulet sitter snett eftersom framhjulet sällan blir snett med mindre än att någonting verkligen är trasigt/snett/brutet.

Är styrlagret helt?

Är du det minsta osäker när du siktar att hjulen spårar så lägg en planka längs vardera sida på bakhjulet. Och låt en kompis hålla hojen upprätt med rakt styre. Då ser du sedan att framhjulet ligger mitt mellan plankorna.

Är gaffelbenen raka? Om hojen tex varit krockad så dom krökts bakåt skulle din hoj ha kunnat fungera bra tidigare men när sedan gaffeln servas så vrids benen från sitt ursprungliga läge och vips pekar gaffeln åt fel håll.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Släpp nedre gaffelkrona och guppa hojen.

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Nåt är snett på din hoj och jag har väldigt svårt och tro att hjulen spårar rätt? Jag gissar på att bakhjulet sitter snett eftersom framhjulet sällan blir snett med mindre än att någonting verkligen är trasigt/snett/brutet.

---

Är du det minsta osäker när du siktar att hjulen spårar så lägg en planka längs vardera sida på bakhjulet. Och låt en kompis hålla hojen upprätt med rakt styre. Då ser du sedan att framhjulet ligger mitt mellan plankorna.

.

+1 på denna!

Dra i mer luft i framhjulet och testa om det blir bättre/värre.....

jrutgers

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2012
Hoj
2004, Triumph Speedmaster
Med risk för att bli skjuten, men det kan inte vara så att verkstad monterAt hjulet så att däcket hamnat mot rotationsriktningnen? Eller satt distanserna fel?
Det borde ju vara något som har med det du reppa att göra såvida dom inte backat på hojen med en bil!?

Alltså, felet/lösningen borde vara enkel? Leta efter det enkla! ;-)

(Edit:Stava/iPhone)

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...