Styrdämpare på GSX1100 -82????

King_V

Harley-Davidson och Buell mek
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Suzuki DL1000 -03
Nu är det så att jag undrar lite om styrdämpare.
Kör runt på en GSX100 ifrån 82. Jag är ingen jätteruttinerad förare
och har lär mig fortfarande. Jag undrar om det går att montera en styrdämpare på ovannämnda hoj? Jag satte på ett crosss-styre och jag upplevde den som stabilare(mycket porrigare, guldfärgat). Men eftersom man alltid vill lära sig något nytt
och det nästan alltid är roligt att skruva och lära sig mera om tekninken, så tänkte jag att det borde gå att meka dit en styrdämpare. Så kom med tipps och lite "how to"!!! Gärna lite bilder på hur era styrdämpare sitter monterade.
Kom gärna med tips på styrdämpare, eller pm;a mig om någon har en som ska säljas! Jobbar i moppe och mc verkstad så verktyg mm är inga problem. Problemet är att vi jobbar nästan uteslutande med moppedj**ar:huvet :gnissla :gnissla :huvet :huvet

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Jag har haft ett antal GSX 1100 81, 82, 83. Och dom har alla haft trimmade motorer och gått för den tiden jävligt bra, bättre än vad chassi klarat av. Men jag har aldrig känt något behov av styrdämare. Snarare bättre chassi då jag med en 81:a försökte punga ur den så ormade sig hela skiten riktigt mycke över 190 blås å polarna som låg bakom såg hur framgaffeln svängde å vred sig jmf med bakhjulet. Och vid acc så kunde styret börja slå fram å tillbaka men gick över snabbt då framhjulet var i asfalten. Chassi från 82 verkade mer stabilt å har en annan gaffel å fungerade bra mycket bättre i höga farter.
Så ärligt talat så tror ja inte en styrdämpare tillför någon funktion. Men som bling-bling pryl helt ok...
Wobbel-tendenser kan vara felslitet framdäck och/eller fel lufttryck i däcket. En typisk reaktion på för lågt tryck att den vill wobbla om man släpper styret försiktigt.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept