Styrdämpare Yamaha R1?

gullepojken

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Hejsan!

Ska åka o hämta hem mej en Yamaha R1 -01 på fredag, kalasfin va den =)

Den är helt original. Men sen gick ja o tänkte på de här med styrdämpare vilket det verkar va många som kör med till dom. Är det ett måste? De känns som en vettig säkerhetspunkt iaf. Hur funkar en sån där styrdämpare egentligen? Vilken sort ska man ha? Vart kan man isf köpa ifrån? Är det svårt att montera sj även om man inte är superduktig på mek?

Vore tacksam för lite tips o svar!
//Andreas *snart r1 ägare =)*
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Jag trodde inte att det skulle vara nödvändigt med styrdämpare när jag hade min retta, men efter det första vobblet så inköptes en FORT!
En ruggigt olustig känsla när styret slås ur händerna och hela skiten kränger hit o dit utom någon som helst kontroll.
 

tho1

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSXR 1000
Hejsan!

Ska åka o hämta hem mej en Yamaha R1 -01 på fredag, kalasfin va den =)

Den är helt original. Men sen gick ja o tänkte på de här med styrdämpare vilket det verkar va många som kör med till dom. Är det ett måste? De känns som en vettig säkerhetspunkt iaf. Hur funkar en sån där styrdämpare egentligen? Vilken sort ska man ha? Vart kan man isf köpa ifrån? Är det svårt att montera sj även om man inte är superduktig på mek?

Vore tacksam för lite tips o svar!
//Andreas *snart r1 ägare =)*

Köp min, Öhlins ställbar. 2500.-
 

gullepojken

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Jag trodde inte att det skulle vara nödvändigt med styrdämpare när jag hade min retta, men efter det första vobblet så inköptes en FORT!
En ruggigt olustig känsla när styret slås ur händerna och hela skiten kränger hit o dit utom någon som helst kontroll.

Ofasen, de låter ju inge kul alls de =( Konstigt att inte yamaha monterade de original på dom som dom nya har..
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vobbel beror på en massa saker, som däckstryck, skick på fjädring osv

Kanske mest hur du är byggd, långa/korta armar. Tjock/smal osv osv

De flesta jag sett som kör ordentligt har ingen styrdämpare på sina R1.

Viktigt eller poserpryl? Testa först, man kan inte åka runt o tro att en styrdämpare är svaret på alla böner.
 

gullepojken

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Vobbel beror på en massa saker, som däckstryck, skick på fjädring osv

Kanske mest hur du är byggd, långa/korta armar. Tjock/smal osv osv

De flesta jag sett som kör ordentligt har ingen styrdämpare på sina R1.

Viktigt eller poserpryl? Testa först, man kan inte åka runt o tro att en styrdämpare är svaret på alla böner.

Ok, ja e 181cm väger ca 68kg..
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag har fått ett antal styrslag på gamla -99an, var av några i kurva, men något vobbel har jag inte vart med om, det känns som det borde bero på något annat.

Är styrdämpare nödvändigt? Ja det kan vara det, Alltså, jag tycker att jag vande mej vid det men risken finns ju ändå att det händer i ett speciellt läge där man inte kan eller hinner reda ut det och en bra styrdämpare ska ju inte märkas att den finns, så upplever jag den som jag har original på -05an, å andra sidan har jag ju lärt mej att köra utan....

Och nej, det är inte så svårt att eftermontera styrdämpare :tummenupp
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hejsan!

Ska åka o hämta hem mej en Yamaha R1 -01 på fredag, kalasfin va den =)

Den är helt original. Men sen gick ja o tänkte på de här med styrdämpare vilket det verkar va många som kör med till dom. Är det ett måste? De känns som en vettig säkerhetspunkt iaf. Hur funkar en sån där styrdämpare egentligen? Vilken sort ska man ha? Vart kan man isf köpa ifrån? Är det svårt att montera sj även om man inte är superduktig på mek?

Vore tacksam för lite tips o svar!
//Andreas *snart r1 ägare =)*

En styrdämpare är mycket bra att ha vid aktiv körning. Det är då hojen är som mest känslig för ojämnheter i backen, te x vid gaspådrag genom en kurva med lite nedlägg. Vid gaspådrag minskar trycket på framhjulet & krafterna som tas upp i framgaffeln kan leda till otäcka styrslag som kan skrämmas rätt så rejält.

Styrdämparen tar alltså upp krafterna som uppstår så att styret inte slår från sida till sida lika mycket som utan. Med en ställbar styrdämpare kan man reglera & anpassa hårdheten på styrdämparen efte rådande underlag.

En för hårt ställd styrdämpare är heller inte bra, eftersom krafterna som tas upp i framgaffeln måste ta vägen någonstans så brukar detta leda till att krafterna fortplantas vidare i chassiet.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top