Styre centrerar automatiskt (scooter)

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Styret på min scooter centrerar automatiskt när man släpper det om man höjer upp framhjulet.
Man kan känna ett distinkt ”hack” i mitten som den går mot.
Känner någon till denna funktion? Går sådant att justera? Jag gillar det inte..
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Funktionen heter skadat styrlager, och justeringen heter nytt styrlager:D

Fast jag är inte säker egentligen, jag hade en TMAX 500 med samma distinkta känsla i mittläget, så jag bytte styrlager under mycket stånk & stön, och det nya kändes exakt likadant:va
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Funktionen heter skadat styrlager, och justeringen heter nytt styrlager:D

Fast jag är inte säker egentligen, jag hade en TMAX 500 med samma distinkta känsla i mittläget, så jag bytte styrlager under mycket stånk & stön, och det nya kändes exakt likadant:va
Hade liknande fenomen på ena XTn och det var bilprovningen som snällt och försiktigt påpekade att det "kanske" var något fel på styrlagret och det var det såklart.

Hittade dock inget fel på lagret däremot hade någon tidigare ägare satt an lagren på tok för hårt, efter justering blev det en mycket bättre hoj :tummenupp
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Styre centrerar automatiskt

Styret glider väldigt mjukt till center-läget utan något knarr. Men får kolla upp hur man justerat eller byter detta. Skotern är bara två år gammal, men Kina-kvalitet..
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
det kan vara ett hack i styrlagret , kanske för att det har varit för hårt draget + ett gupp ....
Man kan vrida undre styrlagret 90 grader så märker man inte hacket.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Behåll det. "It's a feature"

Du lär dig vikten av att hålla kursen med vikthjälper, fattar detta med styra med fotpinnarna (nåja) och kan tillochmed komma att förfina tekniken med kursändringar genom hur du låter överkroppen arbeta med fartvinden.

Man blir en bättre motorcyklist ned kass styrlager - testify!

Tillochmed körning rakt fram blir ett äventyr.




Disclaimer:
Jag menar faktiskt allvar med det jag skriver, MEN! man skall veta att åttkantiga styrlager gärna bidrar till högfartspendlingar och fishtailing - sådant som en del lite vårdslöst sammanfattar som "wobbel".

Icke förty - köra en hoj med sådan brist är danande.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Icke förty - köra en hoj med sådan brist är danande.
Varför inte hjullager som medger att hjulen kan vickas 10 grader i sidled, ett halvkilo obalans i däcken och en gaffel och bakdämpare som har tappat all uppmätbar förmåga till dämpning, då borde en runda på valfri tjälskottsberikad krokväg lyfta dig till skyarna i förarförmåga :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Budgetvarianten är att knacka ut och vrida lagren 45 grader så du får hacket på ett annat ställe.

Men det görs nog bara på kinamopeder och trampcyklar från Biltema
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top