styret skakar

TRIXXER

Proud no:1 member of Dragnagel MC
Gick med
12 Jan 2004
Ort
SMAULAND
Hoj
lc4
Har idag upptäckt ett inte så roligt fenomen. Vid hastigheter över 80 km/t så börjar styret att skaka. Man känner inget när man håller i det men släpper man så börjar det. När farten har gått ner till ca 70 så försvinner det. Har kollat framhjulets balansering o det var ok. Känner heller inga glapp i styrlager eller hjullager, ej heller svinglager eller bakhjulslager. Det lustiga är att det inte skakar ett dugg när man kör upp till 100 km/t och sedan lägger i friläget och låter den gå ner i hastighet. Nån som vet vad man skall försöka med nu?
 

Ljumma vINDAr

Skydivergirl
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki zx10
Kolla om du råkat ut för fälgslag. Hjulet kan vara balanserat trots att själva fälgen är skev. Brukar resultera i skakigt styre.
 

TRIXXER

Proud no:1 member of Dragnagel MC
Gick med
12 Jan 2004
Ort
SMAULAND
Hoj
lc4
Ljumma vINDAr skrev:
Kolla om du råkat ut för fälgslag. Hjulet kan vara balanserat trots att själva fälgen är skev. Brukar resultera i skakigt styre.

Tackar, konstigt dock att skakningarna upphör när friläget ligger i o motorn går på tomgång.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
TRIXXER skrev:
Tackar, konstigt dock att skakningarna upphör när friläget ligger i o motorn går på tomgång.
Nej, du får en hastighetsändring omgående som räcker för att du ska komma ur det känsliga området. Dessutom rör fjädringen lite på sig och du belastar drivpaketet annorlunda......

Hur är skicket på däcken?
Är däcken rakt och jämnt monterade?
Är drivpaketet fräscht och kedjan lagom sträckt?
Hur har du framgaffel och stötdämpare inställda?
Läcker framgaffeln?
Snurrar hjulen lätt? Lager kan vara slut utan att de glappar.

Om det är som du säger att fenomenet uppträder vid jämn fart eller acceleration men inte vid fartsänkning skulle jag gissa på nånting relaterat till fjädring/hjul ändå.
 
Last edited:

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Vad jag har hört så skall ett hjullager vara rejält sönder/glapp för att man skall kunna känna det vid egenhändig koll (dvs rycka,dra etc i hjulet).
Enda sättet man kan kolla e väl att använda en sån där "mackapär" som dem har på besiktningen. Dem fick inte prova på min för jag var rädd att sidostödet inte skulle palla det.

Det första jag tänker på är dock styrlagret när jag hör ditt problem.

Men som sagt det kan tyvärr vara en massa saker, som nämnts ovan.

Hade en vobblande rd350 som blev betydligt bättre efter ett däckbyte, det var tydligen helt åt skogen fel bredd på bakdäcket som satt på.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Hur kollade du balanseringen på framdäcket? Att spinna det monterat fungerar inte p g a friktionen mot skivorna.
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
Hade exakt samma problem med min hoj. När man släpte styret och hastigheten sjönk så upptäckte jag att styret skakar, men bara i och runt 60-70 km/h...
Kollade med verkstaden och de konstaterade att det var framdäckets fel!
 

TRIXXER

Proud no:1 member of Dragnagel MC
Gick med
12 Jan 2004
Ort
SMAULAND
Hoj
lc4
Ninjaboy skrev:
Hur kollade du balanseringen på framdäcket? Att spinna det monterat fungerar inte p g a friktionen mot skivorna.

Ursäkta...det var inte jag utan dohino.....
 

TRIXXER

Proud no:1 member of Dragnagel MC
Gick med
12 Jan 2004
Ort
SMAULAND
Hoj
lc4
Dioxin skrev:
Hade exakt samma problem med min hoj. När man släpte styret och hastigheten sjönk så upptäckte jag att styret skakar, men bara i och runt 60-70 km/h...
Kollade med verkstaden och de konstaterade att det var framdäckets fel!


oki...mitt däck är ju inte nytt, men inte heller slitet eller gammalt
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Kom på en sak till. TRX/TDM har känsliga bromsskivor som lätt slår sig litegrann, vi har två hojar hemma i garaget som är såna.

Om du har samma fel och samtidigt kanske har bromsbelägg som ligger emot lite kan du få det här fenomenet. Enkelt att ta reda på.
Pulserar frambromsen/gaffeln gungar lite när du använder handbromsen? Speciellt tydligt är detta i låga farter med liten bromsverkan.
 

TRIXXER

Proud no:1 member of Dragnagel MC
Gick med
12 Jan 2004
Ort
SMAULAND
Hoj
lc4
Jåke skrev:
Nej, du får en hastighetsändring omgående som räcker för att du ska komma ur det känsliga området. Dessutom rör fjädringen lite på sig och du belastar drivpaketet annorlunda......
Hur är skicket på däcken?
Är däcken rakt och jämnt monterade?
Är drivpaketet fräscht och kedjan lagom sträckt?
Hur har du framgaffel och stötdämpare inställda?
Läcker framgaffeln?
Snurrar hjulen lätt? Lager kan vara slut utan att de glappar.
Om det är som du säger att fenomenet uppträder vid jämn fart eller acceleration men inte vid fartsänkning skulle jag gissa på nånting relaterat till fjädring/hjul ändå.

Förtydligande: Skakning endast vid gasavslag i ca 90 km/t, ej skakning vid gasavslag samt friläge ilagt.
 

TRIXXER

Proud no:1 member of Dragnagel MC
Gick med
12 Jan 2004
Ort
SMAULAND
Hoj
lc4
Jåke skrev:
Kom på en sak till. TRX/TDM har känsliga bromsskivor som lätt slår sig litegrann, vi har två hojar hemma i garaget som är såna.

Om du har samma fel och samtidigt kanske har bromsbelägg som ligger emot lite kan du få det här fenomenet. Enkelt att ta reda på.
Pulserar frambromsen/gaffeln gungar lite när du använder handbromsen? Speciellt tydligt är detta i låga farter med liten bromsverkan.

oki...tackar
Har ej märkt något men skall kolla detta ändå
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
TRIXXER skrev:
Förtydligande: Skakning endast vid gasavslag i ca 90 km/t, ej skakning vid gasavslag samt friläge ilagt.
I första läget dyker framgaffeln mer än i läge två: Är gaffeln frisk med lika mycket olja i bägge benen? Är inställningen lika på bägge? Å då menar jag även den lilla skruven i mitten som kan vara förvirrande att justera...
 

TRIXXER

Proud no:1 member of Dragnagel MC
Gick med
12 Jan 2004
Ort
SMAULAND
Hoj
lc4
Jåke skrev:
I första läget dyker framgaffeln mer än i läge två: Är gaffeln frisk med lika mycket olja i bägge benen? Är inställningen lika på bägge? Å då menar jag även den lilla skruven i mitten som kan vara förvirrande att justera...


där fick jag nåt att tänka på... hur vet man att de är lika?

tack för all hjälp! :tummenupp
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Exakt samma fenomen på min gammelholk.
Försvinner alltid när man satt på ett nytt däck ifram, på med nytt däck bara så försvinner det.

Däcket behöver inte vara slut kan finnas flera milimeter kvar, i mitt fall beror de oftast på att däcket är en smula plattslitet efter för mycket touring.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Min hoj hade tendenser till skakningar i styret innan. Sedan bytte jag lagringar i framgaffelnm ty dessa var generalslut, och i samband med detta försvann skakningarna i styret. Dock hade jag rätt bra spel i lagringarna, vilket utväxlat vid hjulbulten blev i storleksorddningen 8-10mm. Detta gjorde naturligtvis att packboxarna i gaffeln gick < 50 mil efter varje byte.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRIXXER skrev:
där fick jag nåt att tänka på... hur vet man att de är lika?

tack för all hjälp! :tummenupp
Finns fyra lägen, man kan vrida förbi det fjärde men det är i princip ett halvt varv mellan 4 och 1, mindre mellan 1-2, 2-3 och 3-4.
Inget ovanligt fenomen på TRX, men oftast är det däcket. En del däck bildar "klackar" på mönstret, och det ger upphov till egensvängningar.
Styrlager kan också vara dåliga, (och då blir fenomenen värre med klackar i mönstret). Som Jåke skriver, gasavslag med växel i, eller friläge ger helt olika kraftinverkan på framhjulet.
Kolla upp styrlagret, och ffa, håll händerna på styret ;) Bör inte vara någon större fara att köra vidare i varje fall, det är som sagt relativt vanligt fenomen.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Minsta lilla skillnad på nåt kan göra att man får resp. blir av med den där
sortens vobbel. Men det är å andra sidan inget allvarligt precis.

En bekants TDM höll däremot på att kasta av honom pga oväntat vobbel vid
hård inbromsning på bana; nåt tips på vad han ska kolla (utöver skeva skivor) ?
/u
 

TRIXXER

Proud no:1 member of Dragnagel MC
Gick med
12 Jan 2004
Ort
SMAULAND
Hoj
lc4
HansJ skrev:
Finns fyra lägen, man kan vrida förbi det fjärde men det är i princip ett halvt varv mellan 4 och 1, mindre mellan 1-2, 2-3 och 3-4.
Inget ovanligt fenomen på TRX, men oftast är det däcket. En del däck bildar "klackar" på mönstret, och det ger upphov till egensvängningar.
Styrlager kan också vara dåliga, (och då blir fenomenen värre med klackar i mönstret). Som Jåke skriver, gasavslag med växel i, eller friläge ger helt olika kraftinverkan på framhjulet.
Kolla upp styrlagret, och ffa, håll händerna på styret ;) Bör inte vara någon större fara att köra vidare i varje fall, det är som sagt relativt vanligt fenomen.

Tack så hemskt mycket..skall justera dem direkt! :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top