Styret vobblar när man släpper det. Varför?

Diva

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha XJ 600 S
Jag har en Yamaha XJ600S -97 som vobblar med styret när man släpper det i farter över 50 km/h. Håller man bara löst i styret märks inget och den går bra på motorväg och i kurvor. Någon som vet vad felet är?
Tack på förhand!
Mia
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
slitet framdäck.
styr o hjullager..
börja där.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Troligtvis inget fel, ...ganska vanligt att man mer eller mindre oprovocerat kan få en cykel att wobbla i låga farter. Wobbel av tämligen ofarlig art dock.
Bidrar förstås att XJ:n inte har "superstyv racingram & gaffel".

Tycker du det är obehagligt så montera en styrdämpare.
(skadar förstås inte att kontrollera om styrlagret behöver dras till)
 
Last edited:

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Jag har en Yamaha XJ600S -97 som vobblar med styret när man släpper det i farter över 50 km/h. Håller man bara löst i styret märks inget och den går bra på motorväg och i kurvor. Någon som vet vad felet är?
Tack på förhand!
Mia

Byt framdäck först..hade samma problem..bytte framdäck och nu är det problemet borta
 

TheJohn

Klotoid
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Sthlm
Hoj
er5
Jag har samma skit på min er5a!
lämnade in framhjulet till gummiverskstan för att kolla att det var balanserat vilket det var, tycker att styrlagrena känns bra.
(kan säga att de jag hade på min gamla xt var mycket mer slut men där kunde man stå på sadeln utan att det vobbla) och jag tror knappast att det är hjullagrena då de känns helt ok.

Hojen är nybesiktad och det gick ju helt smärtfritt.

Dock så stör jag mig någoot fruktansvärt på att den beter sig konstigt vid ~60-70 km/h...

Vill inte finna mig i "det kan vobbla lite" förklaringar, även om det är ofarligt...
blir till att kollla lite till tror jag..

Även er5an är ju känd för sin avancerade ram och sina racingdämpare.. :D
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Michelin Macadamframdäck ger såna fenomen när de är lite slitna. Annars som sagt, styrlager.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Det där fenomenet är vanligt och det är bara i vissa hastigheter det sker, tex 65km/h när man inte håller i styret.
Kallas för "skimmy svängningar" och är inte samma sak som wobbel.

Nya däck eller annan typ av däck kan vara en lösning men egentligen är det bara att köra och hålla minst en hand på styret.
XJ600 har diagonaldäck vilket skulle kunna vara en orsak.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Lätt framända säter också fart på svängingar - man märker ofta av det tydligare me tom tank.

Fast det är däckerna och balanseringen som är noga om man har dom tendenserna.
 

MrAnderz

MrAnderz
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Nacka
Hoj
2008, kawasaki ER6F
Vobbel ER-5

Japp, jag har exakt samma fenomen på min ER-5:a i exakt samma hastighet, 55-70 km/h. Det var knappt märkbart med det gamla slitna framdäcket utan märks ännu mer med helt nytt Pirellidäck fram och bak. Håller jag riktigt löst med en hand på styret (vilket man ändå inte ska...) så börjar den vobbla lite lätt. Kniper man åt med ena handen upphör det direkt. Detta sker bara i dessa farter och hojen är annars stabil som tåget upp till maxfart. Har haft värre hojar, tex en XJ900 Diversion som gjorde detta i motorvägsfart även om man höll hårt med ena handen så detta är ingenting i jämförelse. Slitna lager kan spela in men de är inte slitna på min hoj utan jag tror detta är en egenhet som blev lite värre av påmonterad Givirack och låda och blir än lite värre med passagerare på. Som sagt, en egenhet man får vänja sig vid.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Håller inte alls med. Yamaha skulle aldrig ha sålt en cykel som vobblar när man släpper styret. Någonting är i dåligt skick på hojen.

Well, min lågmilade FZ750 gjorde det i någonstnas 50-60 km/t. Min sprillans R1:a gjorde det hela Anderstorpsrakan (med händerna på styret) i hög hastighet, om man satt med överkroppen i viss vinkel (tills Öhlins styrdämp monterades).

Odramatiskt dock,

...alla fysiska ting har en viss egenfrekvens, som i fallet motorcykel kan "interferrera" i viss hastighet, mer eller mindre tydligt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Well, min lågmilade FZ750 gjorde det i någonstnas 50-60 km/t. Min sprillans R1:a gjorde det hela Anderstorpsrakan (med händerna på styret) i hög hastighet, om man satt med överkroppen i viss vinkel (tills Öhlins styrdämp monterades).

Odramatiskt dock,

...alla fysiska ting har en viss egenfrekvens, som i fallet motorcykel kan "interferrera" i viss hastighet, mer eller mindre tydligt.


Mina hojar gör bara sånt när dom är trasiga, felaktigt inställda eller om jag själv gör nåt misstag.
Sprillans nya hojar brukar jag också få justera fjädringen på innan jag är nöjd.

Och styrdämpare monterar jag inte före jag är nöjd med hojens inställningar utan. Detta eftersom jag tycker styrdämparen döljer de signaler jag vill känna för att kunna ställa in hojen bra.

EDIT: Fast nu har TS en XJ600 och på en sådan så ska inga inga finjusteringar av fjädringen behövas för att den ska gå stadigt.
 
Last edited:

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Ingenting annars som ger en skum viktfördelning mellan styrets sidor? Fick samma effekt på en Suzuki GSX750F efter att blivit av med en styrändplugg. Gick bra så länge man höll i styret, men släppte man handen på den "tomma" sidan så....
 

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Exc300+Superduke
I den hastigheten låter det onekligen som löst styrlager. Det första jag skulle kolla.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Moderna motorcyklar är konstruerade så att egensvängningen uppstår i låg hastighet där den inte orsakar några problem.

Förr i tiden konstruerades motorcyklarna så att egensvängningen uppstod i högre fart än den maxfart som kunde uppnås.

Problemet med dessa gamla hojar uppstår sedan med tiden när lager osv blir slitna och egensvängning uppstår istället uppstår i hastigheter lägre än maxhastigheten.

Men se för allt i världen till att kolla styrlager osv :)

Och läs en kul bok

http://books.google.se/books?id=rJT...AjgU#v=onepage&q=motorcycle resonance&f=false
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top