styrfladder...

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
ivarzon skrev:
Tur hade du iaf, köp en lott! :D
..fast lite skicklighet var det nog oxå, du han ju tänka rätt under de snabba sekunderna.. Många skulle nog drabbats av panik, well done! :tummenupp

En fråga bara, är R6`an lika dålig när det gäller styrfladder?
Går i tankarna o köpa en styrdämpare, dock kostar dom ju en del.. Och detta är min första säsong som hojförare, så jag kommer nog inte köra så extremt.. Men, som sagt,; man vet aldrig vad som kan hända..

//Martin

Köp styrdämpare! Du behöver inte köra som en stolle för att ha nytta av den :fakta

SILVER

...One Love One Life...
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale 899 -14
Styrdämpare

bebbe
kör du med Styrdämpare på Sp1:an?

*nicke nyfiken*

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Re: Styrdämpare

SILVER skrev:
bebbe
kör du med Styrdämpare på Sp1:an?

*nicke nyfiken*

Nej, har inte kört så mycket med den ännu.
Kommer att få reda på om det behövs en styrdämpare när jag premiär kör på Anderstorp i Juli. Kommer förmodligen att skaffa en styrdämpare, skall höja baken på den lite (mest för markfrigången) skulle tro att den blir lite nervös då.

Wheeliedevil

Användare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 998, Honda CRF450RXSM
Bjorn N skrev:
No hard feelings hoppas jag, såg bara så kul ut när jag läste det ;)

Smetarn, du som besökt "andra sidan" och ändå höll dig på hjulen; Välkommen tillbaka.. Och köp en riktig styrdämpare, jag är mer eller mindre övertygad om att de kan rädda liv, i alla fall på en R1:a. (Jag har alltid min öhlinare i det hårdaste läget...)

Har du din Öhlinare i HÅRDASTE läget??? Då kan man ju inte ens vrida på styret... Kör du bara på strippen?? :confused:
/Wd

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
shit, läste precis din story... o sket nästan på mig här i soffan... fy fan..

jaaaaa... jag e newbie :)

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
det kan ju vara styrfladder för att däcket sprack när du landade.
däcket kanske e gammalt eller
//Niklas

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
Fladdrade ur en kurva för två veckor sedan. Har det med att min fjädring är för mjuk?? Eller underlaget?? Har hänt en gång innan och min fjädring är på tok för mjuk. 2ggr 45mil. Har bra med mönster fram i däcket.

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Wheeliedevil skrev:
Har du din Öhlinare i HÅRDASTE läget??? Då kan man ju inte ens vrida på styret... Kör du bara på strippen?? :confused:
/Wd

.. okej då. Näst hårdaste läget var det nog, om jag inte minns fel efter vinteruppehållet..

Min hoj är (enligt tidigare ägare) utrustad med den första prototyp-öhlinaren som gjordes för rettan -98, då han farsa jobbade på Öhlins. Det är min retta som är med på bild i reklambroschyren för deras styrdämpare. Teori: Eftersom det är en prototyp så kanske den är lite mjukare i inställningen än din? Eller så har vi olika utväxling på något vis. Eller så har jag mer muskler :cool:

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
fluppen - Det är en hyfsat extrem cykel som ofta pressas av folk som inte vet att den kan sparka bakut. Tar man det lite lugnt (dvs inte kör över sin förmåga ute på vägen) så är det en säker cykel. Problemet är bara att den alltid ber efter mer...

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki TL1000S
ojoj

För at råka ut för detta behövar man inte pressa.
Gratulerar till en grym räddning.

Kan bara ge rådet att det är nåe fel på din bakända på hojen, visst hjälper en styrdämpare men du har forttfarande fel inställning i bak.
Prova att tokvrida inställningar åt nåe håll så ser du :)
Det är så man lär sig, inte att ställa in hojen efter vad nåe tidningar sagt att man ska gjöra :)

Ny matias nope :1pajas

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki TL1000S
Glömde

Det dära däcket är kört iaf.
Kolla hur korden går på´t
Ger fan på att det går i linje med sprickan.

eller ????

Måste vara impad av räddningen.
Hur fan betede du dig ?????
Det låter på som om du hade lite koll :cool:
om så :öl

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
däcket beöver ju inte ha spruckit först, kan ju vara så att det legat en sten i nån av fladdren som däcket dratt med sig i sid led på det sättet och på så sätt spräckt däcket på det sättet.

Ang. räddning, fy satan killen, hade inte velat se det live asså, hade nog satt hjärtat i halsgropen......skönt att du redde ut det

Garpe

semper in primis
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojlös =(
Vart ska man tjacka en sjysst styrdämpfer ifrån då? :confused:
Är det nån stor skillnad som gör att man borde köpa en öhlin eller ett billigare alt är bra också?

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF R1
Bjorn N skrev:
fluppen - Det är en hyfsat extrem cykel som ofta pressas av folk som inte vet att den kan sparka bakut. Tar man det lite lugnt (dvs inte kör över sin förmåga ute på vägen) så är det en säker cykel. Problemet är bara att den alltid ber efter mer...

Alright !! då e jag inte rädd längre...bara spänd.. :tummenupp

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
Konstgjord andning på en gammal tråd men skit samma.

Vill bara instämma i att styrdämpare behövs. Råkade idag ut för en högst obehaglig upplevelse. Förvisso ingen normal körning men skit i det.
Kommer upp emot en bilkö på fyra bilar lång högerböj där man har god sikt, plockar upp den på tvåan och kör fint förbi alla fyra bilarna och med hojen i lite vinkel samt styret kanske lite lite snett så plockar jag ner den när jag har kommit förbi håller i detta läge kanske 130-140km/h, satana, styret bara kastar, kändes som att framhjulet bara studsade på asfalten under.
Styrdämparen reder upp situationen trots en extrem belastning.
En spännande bieffekt av rejält styrslag är att frambromsarna på något höger tappar effekten och måste pumpas upp, det var en nog så spännande överraskning när man lite skärrad kom inför nästa kurva kan jag säga.

Jag hade min 3klick ifrån hårdaste, är en dämpare av "billiga" slaget. Toby heter märket.

Hade jag inte haft styrdämpare hade det garanterat gått åt helvete.

Så ni som kör inspirerat gör verkligen rätt i att köpa en dämpare...
styrdamp.jpg

:tummenupp :tummenupp
//F

Bifogat

• styrdamp2.jpg
    styrdamp2.jpg
    103.4 KB · Visningar: 90
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...