Styrfrossa

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Hej på er. Har en liten fråga. Om jag släpper styret på hojen börjar det att fladdra. Upplevde inte det förut då med pack-väskor på. K an vinkeln på hojen ha betydelse. Höja eller sänka gaffel-benen? Tacksam för tips.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Är det hojen i din profil? 99 VFR? Över tid så är inte oljor etc som de ska i dämpningarna. Så kanske dags för en ordentlig service? Även kolla slitage på alla styrlager.

Nog tyngden av dina packväskor som stabiliserat hojen, men nu, avlastad så är hojen ur balans och visar att saker behöver service :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du ska inte börja med att fippla med hojens geometri (som att höja/sänka gaffelben) pga styrfladder utan väskor. En rätt inställd och servad hoj ska ha förutsägbara vägegenskaper både med och utan bagage/passagerare. För er besserwissrar som nu vill kommentera att man behöver justera förspänning olika för olika lastfall, så ja, så är det, men styrfladder ska inte uppstå pga att man tar bort väskorna.

Troligen är det någon del på hojen som är sliten, t.ex. styrlager (eller ev något annat lager som svinglager) eller som Swedie säger, fjädringen som behöver servas. Även slitna däck kan ge konstigt beteende. Kolla också att alla chassirelaterade bultar är korrekt åtdragna, hjulaxlar, svingaxel, styrstam, gaffelbenens klämfästen i kronan etc.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag hade samma problem med min VFR. När jag satte mig upp och sträckte på ryggen kunde jag få lätt fladder som slutade direkt bara jag la på ett finger på styret. Efter byte av styrlager till koniskt rullager är hojen hur stabil som helst.
 

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Tack för tips. Gaffel-benen ompackade med ny olja. Styrlagret ej kollat. Im on to it..
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Hej på er. Har en liten fråga. Om jag släpper styret på hojen börjar det att fladdra. Upplevde inte det förut då med pack-väskor på. K an vinkeln på hojen ha betydelse. Höja eller sänka gaffel-benen? Tacksam för tips.
Det kan inte var så enkelt som att det är framdäcket som är ojämnt slitet eller obalanserat? Jag upplevde precis samma problem men det försvann helt när jag bytte framdäck.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Min GS var väldigt fladdrig ett tag efter att jag fipplat med förspänningen på bakdämparen utan att läst på innan. Sen ställde jag in hojens sag på ett korrekt sätt med tumstock och medhjälpare. Efter det inga problem, oavsett packning eller ej.

Kan vara värt att kolla. Finns bra instruktionsvideos på Youtube.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Min FZR1000 dryga sig bara på provkörning. När jag satt på mig skinnstället och skulle ut och åka på riktigt funka den hur bra som helst. Kom fram till att luftmoståndet i jackans fladdriga ärmar gjorde styret nervöst......
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Rejält gammalt däck kan också ge sådana tendenser.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Mina slantar går även dom till kasst däck.

Men, det finns en annan oväntad grej som kan ge fladder när man släpper styret, och det är stumma nitar i den flytande skivan. Kolla varje bobin så den rör sig lätt för handkraft, på båda sidor.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
+1 på den. Föregående ägares fegkördhet gav "läppar" på däckmönstret + att det var rejält obalanserat.
Ytterligare +1 på detta tema kunde släppa styret i 60-70 omedelbart började ett vobbel som försvann efter ca 70-100 mil mera yster körning med mindre fegis ränder kvar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är ju oftare man får konstiga köregenskaper MED väskor. Har man eftermarknadsväskor, med en ställning som gör att dom går fria för ev passagerare, och lastar dom med hantlar, några vinare, tegelsten att tynga ner stormlinorna till tältet med osv, så flyttar man tyngdpunkten farligt långt bakåt. Men det omvända är ju snudd på omöjligt att få till.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag råkade ut för att hojen var väldigt nervös och "fladdrig" och vid hårda inbromsningar så kändes det sådär ryckigt i bromsgreppet som när ABS:en kickar in (detta på en hoj utan ABS) efter byte av skivor och belägg fram. Det visade sig att Kina skivorna jag hade slängt på var helt stumma p.gr av att nitarna var helt ihop pressade, bytte till original skivor och då försvann det helt.
Som tidigare nämnts i tråden så är glapp i styrlager, obalanserade och/eller slitna däck, glapp i svingbussningar eller hjullager saker som kan göra hojen nervös och fladdrig.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top