Styrketräning Proteinpulver / Gainer

anja skrev:
Men jag har aldrig hört någon påstå att artiklarna i PubMed skulle hålla låg kvalité.

Om det är en specifik artikel du tänkte på när du skrev om placeboeffekten, så vill jag gärna ha referens till den. Är nyfiken.

Edit: Medline och PubMed har väl samma innehåll? Hur kan isf Medline vara "bättre"?

PubMed är inte dålig, men de har inte lika noggrann kontroll för vilka forskningar som publiseras! Det betyder inte att det är låg kvalité.

Det var en sammanställning av flera forskningar som jag läste för ett tag sen, kommer ej ihåg vad den hette. Kan försöka hitta den igen.

De har nästan samma innehåll, men igen, inte dålig.
Men när man läser deras kvalitetskontroller framkommer det att Cochrane har noggrannare kontroll på forskningarna som skall publiseras. Men det har både positiva och negativa sidor.

Men hur man än tränar och äter, akta er för detta:
http://video.google.com/videoplay?docid=3681075838456975938&q=weight+lifting

Last edited:
Vad har ni att säga om sojaprotein då?!?Det är det enda jag käkar just nu,brukar ta och blanda i mjölken till maten...
Nån som har nå bra tips på hur man blandar ihop en bra och billig proteindrink utan att köpa en massa dyrt pulver?

jawohl skrev:
Såvitt jag vet finns det VÄLDIGT få studier som visar att mer än 3g protein/kg kroppsvikt ger någon ökad effekt.

Varför måste alla försöka äta ihjäl sig på protein? Vad hände med balanserad kost?

Balanserad kost är bara för bögar och allergiker :fakta Några studier har jag inte såhär på rak arm mitt i natten men jag ska leta lite imorrn. Däremot vet jag ingen riktigt stor byggare som ligger på under 3g protein/kg/dag kroppsvikt men många som ligger en bra bit däröver!

anja: Ja vad händer med njurarna menar du? Visa ett fall där någon med friska njurar fått dom förstörda av förhögt proteinintag, så visar jag sedan några som legat på 3-4g protein/kg/dag i årtionden utan några som helst problem.

God Natt!

Hsb-Chrille skrev:
Och det är mycket tycker du? Okej det funkar väl om du väger 45-50 Kg, 3 gram protein per Kg kroppsvikt är väl minimum om man vill vara någorlunda optimal. Sen så stimulerar vassleproteinPULVER proteinsyntesen mycket bättre än något annat protein du kan få från "riktig" mat.
Mycket? Nej. Fullt tillräckligt? Ja.

2 - 2,5 gram / kg jag väger 75kg

Varför i hela friden ska man äta mer än 3 gram protein / kg? Det lär ju bara oxidera ändå.

Både jag och nej, 1 timme efter träning har t ex kasein och vassle likvärdig effekt. Men vassle stimulerar även proteinsyntesen i vila, men också aminosyreoxidationen. Sett över tid ger långsamt protein en bättre proteinbalans än vassle, men förmodligen äter man både långsamt och snabbt protein. Jag använder själv vassleprotein innan mina styrkepass, dvs 3 gånger i veckan och säger inte att det är dåligt, tvärtom.

Hsb-Chrille skrev:
Balanserad kost är bara för bögar och allergiker
:rolleyes:

Last edited:
Hsb-Chrille skrev:
anja: Ja vad händer med njurarna menar du? Visa ett fall där någon med friska njurar fått dom förstörda av förhögt proteinintag, så visar jag sedan några som legat på 3-4g protein/kg/dag i årtionden utan några som helst problem.

Jag menade inte att det händer något med njurarna. Däremot burkar vissa hävda det. Och det är ju inte utan orsak som patienter med njursvikt får ett "proteintak" att hålla sig under. När vi ändå var igång tänkte jag att någon, om någon sitter på nån vetenskaplig artikel som berör ämnet, kan dela med sig.

Brännström skrev:
Vad har ni att säga om sojaprotein då?!?Det är det enda jag käkar just nu,brukar ta och blanda i mjölken till maten...
Nån som har nå bra tips på hur man blandar ihop en bra och billig proteindrink utan att köpa en massa dyrt pulver?
Pulver är det billigaste protein du kan hitta, garanterat!!!

Martin skrev:
2 - 2,5 gram / kg jag väger 75kg

Varför i hela friden ska man äta mer än 3 gram protein / kg? Det lär ju bara oxidera ändå.

Både jag och nej, 1 timme efter träning har t ex kasein och vassle likvärdig effekt. Men vassle stimulerar även proteinsyntesen i vila, men också aminosyreoxidationen. Sett över tid ger långsamt protein en bättre proteinbalans än vassle, men förmodligen äter man både långsamt och snabbt protein. Jag använder själv vassleprotein innan mina styrkepass, dvs 3 gånger i veckan och säger inte att det är dåligt, tvärtom.

Ja, varför begränsa sig om man inte tar skada utav det? Musklerna är uppbyggda av protein och bör (tror jag) matas med överskott för att växa optimalt. Det har hittils funkat bra för mig iaf.

Här står i princip att ökat proteinintag ger ökat muskelmassa, om alla andra faktorer hålls konstanta;

"Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant. Whereas this concept runs counter to popular perception, real-life examples abound in obese individuals who have significantly elevated muscle mass despite living sedentary lives. Thus, it is likely that increasing AMINO ACID intake in accord with the principles discussed above to optimize effectiveness will promote muscle anabolism, whether in depleted individuals such as the elderly or in active athletes trying to increase muscle mass."

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3219S-24S. Regulation of muscle protein by amino acids.

"Having established the time window within which amino acid stimulation of protein synthesis is maximal, we moved on to investigate the dose response relationship between infused amino acids and muscle protein turnover. The results suggested that muscle protein synthesis was stimulated almost linearly within the normal physiological range of plasma amino acids."

anja, här har du:
King Grub @ Kolozzeum skrev:
Det som är bevisat är att 2.8 g/dag på kort sikt inte är skadligt.

"It appears, at least in the short term, that protein intake under 2.8 g/kg does not impair renal function in well-trained athletes."

Sports Nutrition Review Journal. 1(1):45-51, 2004

Den studien har tolkats som att det inte kan vara farligt oavsett mängd, oavsett tid.

2.8 gram / kg som nämns ovan, som inte är skadligt på kort sikt, är långt under vad många kroppsbyggare ligger på dagligen, år ut och år in.

Jag tror inte ett högt proteinintag är farligt för friska njurar eller en frisk lever, men misstänker man att man inte har friska njurar (och det är inget man behöver känna innan) kanske man skall kolla upp saken innan man permanent lägger sig på 3+ g/kg/dygn.

Hsb-Chrille skrev:
Ja, varför begränsa sig om man inte tar skada utav det? Musklerna är uppbyggda av protein och bör (tror jag) matas med överskott för att växa optimalt. Det har hittils funkat bra för mig iaf.

Här står i princip att ökat proteinintag ger ökat muskelmassa, om alla andra faktorer hålls konstanta;

"Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant. Whereas this concept runs counter to popular perception, real-life examples abound in obese individuals who have significantly elevated muscle mass despite living sedentary lives. Thus, it is likely that increasing AMINO ACID intake in accord with the principles discussed above to optimize effectiveness will promote muscle anabolism, whether in depleted individuals such as the elderly or in active athletes trying to increase muscle mass."

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3219S-24S. Regulation of muscle protein by amino acids.

"Having established the time window within which amino acid stimulation of protein synthesis is maximal, we moved on to investigate the dose response relationship between infused amino acids and muscle protein turnover. The results suggested that muscle protein synthesis was stimulated almost linearly within the normal physiological range of plasma amino acids."

anja, här har du:

Studien säger att ett kortvarigt intag under 2,8g/dag inte är skadligt och den tolkas samtidigt som att det inte kan vara ofarligt oavsett mängd och tid. Det var nog den mest långsökta tolkning på ett forskningsresultat jag läst... den här veckan iaf :va

Sen det här med att många byggare käkar över 3g protein/kg kroppsvikt i årtionden. Visst, det kanske inte är så skadligt men jag blir less på alla som tror att protein är guds gåva till mänskligheten och glömmer bort alla andra aspekter av träning. Sen har de allra flesta kroppsbyggare på hög nivå injicerat både det ena och det andra, kan tänka mig att med kraftigt ökad muskeltillväxt krävs mer protein också..

Last edited:
jawohl skrev:
Studien säger att ett kortvarigt intag under 2,8g/dag inte är skadligt och den tolkas samtidigt som att det inte kan vara ofarligt oavsett mängd och tid. Det var nog den mest långsökta tolkning på ett forskningsresultat jag läst... den här veckan iaf :va

Ähhm.. Jo jag är nog beredd att hålla med där. Dedär låter förbannat konstigt :gnissla

jawohl skrev:
Sen det här med att många byggare käkar över 3g protein/kg kroppsvikt i årtionden. Visst, det kanske inte är så skadligt men jag blir less på alla som tror att protein är guds gåva till mänskligheten och glömmer bort alla andra aspekter av träning. Sen har de allra flesta kroppsbyggare på hög nivå injicerat både det ena och det andra, kan tänka mig att med kraftigt ökad muskeltillväxt krävs mer protein också..

Att man tycker det är viktigt med högt proteinintag betyder inte att man "glömmer bort alla andra aspekter av träning". Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk, tränar/äter (i övrigt)/sover man dåligt så är proteinintaget (dvs om man redan ligger på dessa omtalade 2-2,5) det sista man behöver bekymmra sig över. Men faktum kvarstår...

burner skrev:
Själv kör jag en Gainomax direkt efter träningen, bara att öppna och dricka.
20g protein och 40g kolhydrater

Kostar 10kr och är smidigt att ta direkt utan behöva blanda själv.

Visst, gainomax är snabbt och enkelt om man inte orkar blanda en drink själv(vad kan det ta, max 20 sek att skaka?)dessutom bara 40g kolisar...är ganska lite om du nu inte väger runt 40-50kg.

Sen innehåller gainomaxen(om du läser innehållsförteckningen) av 40g kolisar så är nästan hälften från rent socker(=långsamma kolisar, och dåliga kolisar) så optimalt är det ju inte efter träning. jag skulle säga, bättre än inget alls men långt ifrån bäst.

Jag skulle rekomendera, 2 skopor whey-80 och 3 skopor maltodextrin eller druvsocker. Kör själv på whey-80 banan+druvsocker(smakar skummbanan)
= ca 40g prott och 70g kolisar

Last edited:
Frågor efter att ha scrollat igenom tråden:

-Säljer Willys i stockholm Gainomax för 10kr @ någon
-Ger socker långsamma kolhydrater? (Trodde det var tvärtom) @ Bamse
-Innehåller Gainomax samma som Super Gainers t.ex. @ Hannez

Hsb-Chrille skrev:
Ja jo, jag har läst det där innan. Men som sagt, lite långsökt är den kanske.
Jag tror timingen av proteinet är viktigare. Någon gång blir ju vävnaden mättad och då blir effekterna snarare tvärt om, med nedreglerad syntes istället. Men visst, delar man upp det så att man tar sitt protein var 3:e timme under dygnet så klarar man sig nog från en mättad vävnad. Det skulle jag aldrig orka göra ändå :)

Jag äter mina 4 mål mat per dag och delar upp mitt proteinintag på dom målen. Förutom styrketräningsdagarna då jag har en drink innan passen. Men jag vill heller inte bli någon köttbit. Jag är ute efter en mer allmänt vältränad kropp med bra styrka och bra kondition.

Hsb-Chrille skrev:
Några studier har jag inte såhär på rak arm mitt i natten men jag ska leta lite imorrn. Däremot vet jag ingen riktigt stor byggare som ligger på under 3g protein/kg/dag kroppsvikt men många som ligger en bra bit däröver! God Natt!

Att jämföra en byggare på topp nivå och dess proteinintag med en kille som tränat kanske 1-4år känns inte korrekt.

En stor del av byggarna som tex. pryder omslagen på tidningar som B&K och likande har inte skapat sin kropp på enbart lagligt väg.

Enligt vad jag har hört från källor som brukat en hel del steroider så är det ganska så stor skillnad vad gäller proteinupptagingsförmågan om man jämför en ren människa mot en som tar steroider.

Tänkte främst på vissa intervjuer med några byggare som ligger på 4-5g protein/kg kroppsvikt.

Last edited:
Hsb-Chrille skrev:
Inskickat av King Grub @ Kolozzeum
Det som är bevisat är att 2.8 g/dag på kort sikt inte är skadligt.

Men för böveln, håll ordning på enheterna. Det svamlas mycket nu. Jag antar att vad ni vill prata om är g protein per dag och per kg kroppsvikt. Hitta gärna på ett namn på enheten, nånting vad som helst. Mohammed kanske? Förkortning Mo. Själv ligger jag på ca 2 Mo. Eller för att göra allting korrekt så kanske vi ska ta SI-enheter istället, då ligger jag på 23 nMo. Ordning och reda.

Richard skrev:
Men för böveln, håll ordning på enheterna. Det svamlas mycket nu. Jag antar att vad ni vill prata om är g protein per dag och per kg kroppsvikt. Hitta gärna på ett namn på enheten, nånting vad som helst. Mohammed kanske? Förkortning Mo. Själv ligger jag på ca 2 Mo. Eller för att göra allting korrekt så kanske vi ska ta SI-enheter istället, då ligger jag på 23 nMo. Ordning och reda.

2.8 g/dag :D Jag bör nog börja läsa igenom texter innan jag klistrar in dom tror jag... nMo.. Är det nanoMohammed eller? :confused: Va äter du ett par smulor knäckebrö per dag eller hur gör du för att hålla intaget såpass lågt? :7peta

burner skrev:
Att jämföra en byggare på topp nivå och dess proteinintag med en kille som tränat kanske 1-4år känns inte korrekt.
Nybörjare är faktiskt i större behov av högt proteinintag eftersom musklerna bryts ner mycket mer på en otränad person än på en vältränad. Träningsvärken är ett bra exempel på detta, som ju då oftast är mycket värre efter en längre uppehållsperiod.
Sen har du säkert rätt i att personer som preppar testo osv är mer mottagliga för protein i stora mängder.

Martin skrev:
Jag tror timingen av proteinet är viktigare. Någon gång blir ju vävnaden mättad och då blir effekterna snarare tvärt om, med nedreglerad syntes istället. Men visst, delar man upp det så att man tar sitt protein var 3:e timme under dygnet så klarar man sig nog från en mättad vävnad. Det skulle jag aldrig orka göra ändå

Jag äter mina 4 mål mat per dag och delar upp mitt proteinintag på dom målen. Förutom styrketräningsdagarna då jag har en drink innan passen. Men jag vill heller inte bli någon köttbit. Jag är ute efter en mer allmänt vältränad kropp med bra styrka och bra kondition.

Ja timingen är väldigt viktig för att få nytta av så mkt protein som möjligt!
Nedreglad syntes när vävnaden är mättad? Har du några källor på det?
Ja för din målsättning är nog 2,5 MOHAMMED klart tillräckligt. :hihi

Någon som vet hur mkt protein Magnus Samuelsson äter per dag förresten? Det enda jag vet är att han förbrukar 8500 kcal ( :brinnerup )per dag... Det är rättså mycket faktiskt...

Hsb-Chrille skrev:
Nedreglad syntes när vävnaden är mättad? Har du några källor på det?
Nu får man i och för sig äta ganska ofta för att uppnå en mättat vävnad. Men för att citera din källa då ;)

King Grub skrev:
I vila finns det ingen anledning att fylla på med protein en gång i timmen. Om något är det kontraproduktivt; när vävnaden blir mättad faller proteinsyntesen tillbaka. Att hålla på att äta oftare än var tredje timme (ungefär) fyller ingen funktion.

Hsb-Chrille skrev:
Någon som vet hur mkt protein Magnus Samuelsson äter per dag förresten? Det enda jag vet är att han förbrukar 8500 kcal ( :brinnerup )per dag... Det är rättså mycket faktiskt...
Det lär nog vara en hel del, men tror inte han är så noggran med att räkna på vad han äter, han äter nog bara allmänt :D

Vet att t ex Coleman ligger på "enbart" 4000 kcal / dag. Inte överdrivet mycket, men hur många gram protein vet jag inte.

Martin skrev:
Nu får man i och för sig äta ganska ofta för att uppnå en mättat vävnad. Men för att citera din källa då ;)

Det lär nog vara en hel del, men tror inte han är så noggran med att räkna på vad han äter, han äter nog bara allmänt :D

Vet att t ex Coleman ligger på "enbart" 4000 kcal / dag. Inte överdrivet mycket, men hur många gram protein vet jag inte.

Men King Grub är ju uppenbarligen ett jävla arsel när det gäller att tolka studier.. Även om dedär låter rättså logiskt :D Ah det stämmer säkert jättebra :)
Hoppas dedär om Magnus var ironiskt menat :hihi

Men herregud, Coleman måste ju orka trycka i sig alla tabletter och sprutor också, förstår du väl :hihi
I Colemans film "The unbelivable matar han i sig 60 gram proteinpulver, en fullproppad tallrik med kyckling samt en halv stekpanna med äggvita... Så där får han nog i sig sina 3 Mo. Detta till frukost alltså :tungan

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick