styrlås problem.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
får inte upp styrlåset..
vad göra..speciall medel? nja har provat..de är inte nyckeln som e problemet då de går o vrida den till park o använda på tank o baksadel..
de funka hyffsat förut men sen börja de med att jag fick spraya i nå medel i låset o då fick jag upp det..

nu helt kört :huvet har provat med ett grymt krypfett/olja men de funkar fortfarande inte.

nån som har nå tips..

annars..hur får jag upp skiten? plocka bort tändningslåset o borra skiten?
hur sitter det?

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Testa att knacka på nyckeln med ett tillhygge samtidigt som du vrider mot tändläge... om det inte funkar... taskigt! :(
tror du måste ha låset "upplåst" för att kunna ta bort det (brukar vara så med T-lås)

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Stavfelet skrev:
2201390 Testa att knacka på nyckeln med ett tillhygge samtidigt som du vrider mot tändläge... om det inte funkar... taskigt! :(
tror du måste ha låset "upplåst" för att kunna ta bort det (brukar vara så med T-lås)
:huvet

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
ozeo skrev:
2201306 får inte upp styrlåset..
vad göra..speciall medel? nja har provat..de är inte nyckeln som e problemet då de går o vrida den till park o använda på tank o baksadel..
de funka hyffsat förut men sen börja de med att jag fick spraya i nå medel i låset o då fick jag upp det..

nu helt kört :huvet har provat med ett grymt krypfett/olja men de funkar fortfarande inte.

nån som har nå tips..

annars..hur får jag upp skiten? plocka bort tändningslåset o borra skiten?
hur sitter det?

Grafitspray, fullständigt oslagbart i alla lägen pga att det inte dunstar eller torkar. Bäst på lås. Jämt. (sen kanske du får knacka lite för att få rillorna att lossna men det är bara att juckla lite fram och tillbaka när du har sprayat in grafiten).

Men ta det försiktigt, flaskan ser ofta ut som en liten flaska symaskinsolja men det är alltså inte flytande utan ett dammliknande material. Så titta INTE ned i pipen och tryck det minsta på flaskan... Rikta den alltid bort från dig :hihi

OCH!! Tänk på att grafit leder ström så om du har kontakter i botten på låset så måste du blåsa/borsta bort grafiten från dem. Annars kanske du står inför det mindre roliga att motorn inte stannar på nyckel utan du får använda nödstoppet :näsblod

Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Dom flesta krypsmörjmedel är skitdåliga till lås, prova med ASSA lås-spray det borde finnas att köpa hos närmsta låssmed.
ASSA tog fram en egen spray eftersom de flesta andra sprayer mest skapade problem.
Jag har använt den i många år och den är helt suverän, lås som man trodde var trasiga blir som nya!

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Westfield skrev:
2202632 Dom flesta krypsmörjmedel är skitdåliga till lås, prova med ASSA lås-spray det borde finnas att köpa hos närmsta låssmed.
ASSA tog fram en egen spray eftersom de flesta andra sprayer mest skapade problem.
Jag har använt den i många år och den är helt suverän, lås som man trodde var trasiga blir som nya!

men de e ju inte låset som ställer till det.. :va
uatn pinnen som går in i själva ramen o låser..
tro ingen vätska funkar.

tuppjuck skrev:
2202193 Grafitspray, fullständigt oslagbart i alla lägen pga att det inte dunstar eller torkar. Bäst på lås. Jämt. (sen kanske du får knacka lite för att få rillorna att lossna men det är bara att juckla lite fram och tillbaka när du har sprayat in grafiten).

Men ta det försiktigt, flaskan ser ofta ut som en liten flaska symaskinsolja men det är alltså inte flytande utan ett dammliknande material. Så titta INTE ned i pipen och tryck det minsta på flaskan... Rikta den alltid bort från dig :hihi

OCH!! Tänk på att grafit leder ström så om du har kontakter i botten på låset så måste du blåsa/borsta bort grafiten från dem. Annars kanske du står inför det mindre roliga att motorn inte stannar på nyckel utan du får använda nödstoppet :näsblod

typ som ovanstående

har lite fundering om man komma åt styrlås pinnen om man tar bort övre kronan o dess lager :va

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
ozeo skrev:
2203900 men de e ju inte låset som ställer till det.. :va
uatn pinnen som går in i själva ramen o låser..
tro ingen vätska funkar.

Du menar att pinnen har gått av i låset? :va
Hur man än gör så är det fortfarande nyckelrörelsen som ska dra tillbaka den, Och det är väl där som låset kärvar? Du får nyckeln till parkering men inte förbi rattlåset?
Som sagt, det är nog bara lite våld och valfett som gäller. Funkar det så är det läge att göra något åt låset sedan! :tummenupp

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Stavfelet skrev:
2204761 Du menar att pinnen har gått av i låset? :va
Hur man än gör så är det fortfarande nyckelrörelsen som ska dra tillbaka den, Och det är väl där som låset kärvar? Du får nyckeln till parkering men inte förbi rattlåset?
Som sagt, det är nog bara lite våld och valfett som gäller. Funkar det så är det läge att göra något åt låset sedan! :tummenupp

jag tror själva låspinnen låser sig på någe vis..nåja
jag fick upp den ikväll..
så de bli åka ti helgen :banana

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Westfield skrev:
2202632 Dom flesta krypsmörjmedel är skitdåliga till lås, prova med ASSA lås-spray det borde finnas att köpa hos närmsta låssmed.

Brukar kosta därefter också..

Skulle köpa in en sådan (tror det var assa, men det kan ha varit nåt annat låsmärke) och en sprayburk kostade 700:- :3freak

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...