Styrlager för 2500 kr ?

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Styrlagret på min XJ 600 behöver "nog" bytas säger verkstaden, och det kostar ca 2500 kr med arbete. Låter lite mycket tycker jag.
Kan man göra det själv och var köper man lagret ? Min fråga luktar lite nybörjare, jag vet... :näsblod
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Har du inte gjort det förr, så lämna in. Gör du inte det rätt så slits det ut väldigt fort igen. Gäller att allt är insmörjt, åtdraget m.m på rätt sätt. Lossa lagret på styraxeln görs med värmepistol eller gasollåga för att värma metallen. Lossnar lättare då. I styrhuvet sitter lagerbanor som ska bankas ut underifrån och överifrån.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Normalt kan lokala handlaren beställa hem sk koniska styrlagersatser duells för tex "XJ 600 årsmodell 84-90 artnr 1082 a 480,00. Det är ett hyfsat stort jobb som Swedie säger. Man får riva i stort sett hela framdelen på hojen. Det tog mig en lördag och då fick jag hjälp av en annan forummedlem. Det största problemet brukar vara att få av och på lagerbanan som sitter på själva "styrstången" längs ner. Den är lätt att skada. Det gäller att hitta ett rör som precis går på "styrstången" men inte är tjock nog att gå mot rulldelarna i lager banan den får bara tryck på den nedersta icke rörliga lagerdelen
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det finns en del bekymmer som dom skrivit ovan. Men det går att fixa om man kan meka lite.
Undre inre lagerbanan på styrstolpen kan man slipa itu m vinkelslip. Tätningen under pajar vanligen iaf.
Köp verkstadshandbok till att börja med.
/u
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Just styrlager kan som tidigare har nämnts vara ganska klurigt. Ibland krävs det en del våld och samtidigt måste man vara försiktig så att man inte slår på nåt som inte tål att slås på. Knep som kan underlätta är att värma styrhvudet med varmluftspistol när man ska ha ur lagerbanorna, samtidigt som man kyler ner de nya banorna ordentligt i frysen så att de krymper lite.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För 2500 kan jag byta 10 styrlager åt dig....

En haynesmanual två burkar öl en poolare och en eftermiddag så klarar vilken klåpare som helst att byta styrlager.

Snabbskola i styrlagerbyte:
1. Lägg ölen på kylning och de nya styrlagren i frysboxen
2. Ring din kamrat
3. Istället för att vänta på att poolaren skall palla masa sig dit så gå ner och demontera kåpan
4. Palla upp cykeln så att framhjulet går fritt och surra hojen så den står stabilt med noshjulet i vädret.
5.Demontera framhjulet(passa på och kolla hur slitna bromspadsen är)
6. Lossa gaffelkronormas skruvar växelvis, ta det lugnt med gängorna smörj gärna så de inte skär
7. Plocka ur gaffelbenen och ställ dem mot väggen inlindade i en handuk.
8. Montera av styrstångsmuttern (den där stora i mitten på övre gaffelkronan)
9.Plocka av övre gaffelkronan
10. Skurva bort förspänningsmuttern (har du inte specialverktyg är det drivdorn eller skruvmejsel och gummiklubba som gäller)
11. SE UPP nu ramlar styrstången och undre gaffelkronan på dina tår.
12. Grattis nu är allt demonterat nu börjar grovjobbet
13. Lagret som sitter på styrstången skall demonteras, göres oftast lättast genom att man prylar bort rullarna och sen sätter vinkelslipen i banan (skär inte helt igenom har du 1mm gods kvar släpper spänningen och banan lostnar samtidigt som den går bra att använda för att få på det nya lagret rakt.
14. Demontera lagerbanorna som sitter i styrhuvudet, göres lättast genom att man med varmluftspistol värmer styrhuvudet och sen knackar man med en lång skruvmejsel inifrån huvudet.
15. Grattis du är halvägs
16. Värm nu styrhuvudet lite till och skicka din kompis till frysboxen för att hämta de nya lagerbanorna (se till att han inte hittar ölen bara)
17. Knacka i de nya banorna med hjälp av gummiklubba och de gamla banorna som mellanlägg.
18. Lägg nedre gaffelkronan+styrstången i frysen och ta och knäck en bira. Värm gärna lagret som skall på också.
19. Banka försiktigt på undre styrlagret på styrstången användandes den gamla lagerbanan som riktnings/mellanlägg
20. Återmontera, spänn förspänningsmuttern endast med fingrarna
21. Tricket med lagom förspänning är att när framhjulet är återmonterat skall förspänningen vara så pass lös att framhjulet av egenvikt skall falla mot styrstoppen men det skall inte glappa. Som nybörjare kan detta vara trixigt framförallt då förspänningen ökas då man drar åt styrstångsmuttern. Försök blir det inte bra så släpp muttern och öka/minska förspänningen.
22. Ni är nu färdiga drick upp resten av ölen och pilla er i naveln och skratta hela vägen till banken.....
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Tack snälla ni, och särskilt Boris. Du har ju skrivit precis hur man gör :banana
Ska fundera om jag vågar mig på det... :tungan
Eller om jag slantar upp...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Swedie skrev:
Har du inte gjort det förr, så lämna in....

Haha, en klassisker i mektrådarna här på sh. Frågan är hur man då kommer igång med sitt mekande :)

Läs lite trådar, fråga lite på stället där du köper lagret, ta med dig en kompis som har bättre kunnande och sätt igång! Lycka till!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
HanneZ skrev:
Haha, en klassisker i mektrådarna här på sh. Frågan är hur man då kommer igång med sitt mekande :)

Läs lite trådar, fråga lite på stället där du köper lagret, ta med dig en kompis som har bättre kunnande och sätt igång! Lycka till!
tänkte om han inte har några kompisar :hihi
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Swedie skrev:
tänkte om han inte har några kompisar :hihi
Hehe, så omtänksamt :hihi Jag har några kompisar men bara en mekkompis faktiskt, och han bor i värmland...
Får se hur jag gör ss... Tack sa i ha iaf!
 

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
För 2500 kan jag byta 10 styrlager åt dig....

En haynesmanual två burkar öl en poolare och en eftermiddag så klarar vilken klåpare som helst att byta styrlager.

Snabbskola i styrlagerbyte:
1. Lägg ölen på kylning och de nya styrlagren i frysboxen
2. Ring din kamrat
3. Istället för att vänta på att poolaren skall palla masa sig dit så gå ner och demontera kåpan
4. Palla upp cykeln så att framhjulet går fritt och surra hojen så den står stabilt med noshjulet i vädret.
5.Demontera framhjulet(passa på och kolla hur slitna bromspadsen är)
6. Lossa gaffelkronormas skruvar växelvis, ta det lugnt med gängorna smörj gärna så de inte skär
7. Plocka ur gaffelbenen och ställ dem mot väggen inlindade i en handuk.
8. Montera av styrstångsmuttern (den där stora i mitten på övre gaffelkronan)
9.Plocka av övre gaffelkronan
10. Skurva bort förspänningsmuttern (har du inte specialverktyg är det drivdorn eller skruvmejsel och gummiklubba som gäller)
11. SE UPP nu ramlar styrstången och undre gaffelkronan på dina tår.
12. Grattis nu är allt demonterat nu börjar grovjobbet
13. Lagret som sitter på styrstången skall demonteras, göres oftast lättast genom att man prylar bort rullarna och sen sätter vinkelslipen i banan (skär inte helt igenom har du 1mm gods kvar släpper spänningen och banan lostnar samtidigt som den går bra att använda för att få på det nya lagret rakt.
14. Demontera lagerbanorna som sitter i styrhuvudet, göres lättast genom att man med varmluftspistol värmer styrhuvudet och sen knackar man med en lång skruvmejsel inifrån huvudet.
15. Grattis du är halvägs
16. Värm nu styrhuvudet lite till och skicka din kompis till frysboxen för att hämta de nya lagerbanorna (se till att han inte hittar ölen bara)
17. Knacka i de nya banorna med hjälp av gummiklubba och de gamla banorna som mellanlägg.
18. Lägg nedre gaffelkronan+styrstången i frysen och ta och knäck en bira. Värm gärna lagret som skall på också.
19. Banka försiktigt på undre styrlagret på styrstången användandes den gamla lagerbanan som riktnings/mellanlägg
20. Återmontera, spänn förspänningsmuttern endast med fingrarna
21. Tricket med lagom förspänning är att när framhjulet är återmonterat skall förspänningen vara så pass lös att framhjulet av egenvikt skall falla mot styrstoppen men det skall inte glappa. Som nybörjare kan detta vara trixigt framförallt då förspänningen ökas då man drar åt styrstångsmuttern. Försök blir det inte bra så släpp muttern och öka/minska förspänningen.
22. Ni är nu färdiga drick upp resten av ölen och pilla er i naveln och skratta hela vägen till banken.....

Vill du vara min byta styrlager kamrat? ;)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top