Styrmuffar, bra?

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag körde ca 20 mil igår och frös om händerna. Igen. Är riktigt trött på detta. Ja, jag har varma fodrade handskar och innerhandskar, såna där med vadetnuheter som ska vara varmt... Har iskalla fingrar ändå.

Nå. Såg på Biltema att de har styrmuffar, se bild. INTE så sexiga, fast de verkar varma och gosiga. Jag funderar på att testa dessa, det kanske är lösningen för mig och kommer ge mig ett nytt hojliv !
Är det någon som har prövat ?

Bifogat

• Muffar.jpg
    Muffar.jpg
    91.7 KB · Visningar: 166

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ser kanske fel men det där ser spontant snudd på trafikfarligt ut. Hade nog hellre kört med smidigare handskar med elvärme i.

Nördigt: JA! Men får det dig att köra mer hoj så go for it ;)

njelger

Guest
Jag har kört moppe med dem.
De är stora som hus.
Men det funkar bra.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
många enduroåkare som har dessa o ska funka bra,, jag skulle då aldrig våga ha händerna i dom.. skulle kännas låst.. handtagsvärme is the shit :tummenupp

SvenneC

Medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Inte så många som jag skulle vilja ha...
Jag har jobbpendlat året runt på hoj i Stockholm de senaste fyra åren och dessförinnnan körde jag moped i två vintrar. Styrmuffar (Kallas även "run bags") är det absolut bästa som finns när det är kallt och grisigt.

I och med att dom styr undan både vind och väta så klarar man sig ganska långt med vanliga sommarhandskar, vilket i sin tur gör att det är bekvämare att hålla i styret.

Jag kan inte riktigt förstå på vilket sätt dom skulle vara trafikfarliga.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I början är det lite ovant i och med att man inte ser vad man gör. Men när man vant sig funkar det ganska bra. Kompisen har sådana på sin fyrhjuling och där funkar det klockrent. Det är som sagt inte så snyggt men vill man vara varm om händerna så är det finfint. Man klarar sig ju som sagt med ganska tunna handskar under så man förlorar inte just något i fingerfärdighet för reglagen när man väl vant sig vid vart man har knapparna.

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Hmm ja, kanske inte är så dum idé ändå...
Ska åka till Sthlm till veckan, och tänkte köra Bulten en repa på måndag eller tisdag (eller båda) när man ändå är i närheten. Blir väl utskrattad vid fiket i Rosenhill men..., slipper jag frysa står jag ut med det... ;-)

Nä, trafikfara vet jag inte heller. Stoppa fötterna i något dylikt däremot, vore väl inte att rekommendera...

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nä, trafikfara vet jag inte heller. Stoppa fötterna i något dylikt däremot, vore väl inte att rekommendera...
Nej,att ha fötterna i styrmuffarna ger nog en väldigt konstig körställning och försämrar körkänslan en del...

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Använt såna i -15 på vintern när man kört cross och dom funkar bra. Känns inte som att känslan försämras alls faktiskt, men smaken är väl som baken...

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Styrmuffar bra? Svar: Nja.

Nja, styrmuffar är ju som sagt varken sexigt eller raffigt. Har nu kört ca 80 mil med muffarna monterade.

Det hjälper till stor del mot kalla fingrar, till 60 % kanske (om 0 % betyder "ingen förbättring" och 100 % "varma torra händer".

Nackdelar finns. Blinkersreglaget går i princip inte att använda, att få tag i bromshandtaget tar ca en sekund och ljusreglaget kan ändras lite som det vill under färd. Dock är det mesta av detta troligen en fråga om justeringar.

Jag kommer nog att använda dem igen, fast bara när det är riktigt kallt. Och säkerheten är ju ett litet frågetecken med tanke på ovannämnda...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy